Hout verbrand bij zagen met zaagtafel

Chewbacca

Nieuw lid
14 aug 2014
5
0
Hoi allemaal,

ik heb sinds kort een zaagtafeltje van Ferm, wat kwalitatief niet heel erg goed is maar ik heb hem gekocht om te kijken of ik vaak genoeg van een zaagtafel gebruik maak om te investeren.
Ik heb er laminaat mee gezaagd, daarna het blad vervangen en nu wordt al het hout dat ik er mee probeer te zagen verbrand. Ik heb vuren balkjes geprobeerd, spaanplaat, multiplex en een kersenhouten stammetje.

Ik heb gezaagd zonder langsgeleider, dus dat is het probleem niet.

kan iemand mij misschien tips geven om dit op te lossen, of kan ik beter meteen teruggaan met het ding?

alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp,

jurgen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Ik heb jaren met zo n ding gezaagd en ik denk dat je probleem in je zaagblad zit. Koop een goed zaagblad, als je op de bouwmarkt bent aangewezen, kijk dan of ze een wolfkraft universeel blad hebben. Dit is niet echt goedkoop, maar uit eigen ervaring weet ik dat je hier wel vele meters zaagplezier uit haalt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij zagen zonder geleider heel goed opletten dat je recht zaagt, zodra de zaag wringt krijg je brandsporen.
Een zaagblad waar laminaat mee gezaagd is, is bot en een botte zaag brand.
Zit er een spouwmes op en kan je een scherpe foto van het zaagblad plaatsen?
 

Chewbacca

Nieuw lid
14 aug 2014
5
0
Dank voor de reacties. Ik kan nog geen foto plaatsen, mijn zaagtafeltje staat helemaal ingebouwd op t moment...

Het blad zit er goed op, hetzelfde als het blad dat er af fabriek op zat. Het pijltje draait de goede kant op.

wijziging: er zit een spouwmes op!
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Geen aanslag, geen spouwmes? Lijkt me erg gevaarlijk.
Zoek eens op kickback.
Lijkt mij overigens een combi van niet recht zagen en bot blad.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat Ronald zegt, laminaat verslijt een zaagblad verschrikkelijk snel. Enkele meters zijn genoeg om ervoor te zorgen dat het volledig bot is en onbruikbaar voor gewoon hout.
 

Chewbacca

Nieuw lid
14 aug 2014
5
0
Ik heb na het zagen van dat laminaat het blad vervangen. Met het nieuwe blad verbrand het hout nog steeds.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik denk; te veel tanden ik vermoed dat je een afkort blad gemonteerd hebt met 48 of 60 tanden.
Massief hout zagen/schulpen gebruik een 24 tandsblad met een normale tandsteek.
Afkortbladen hebben in de regel meer tanden en een kleinere tandsteek.

groet,Roeland
 

sikkosimens

Nieuw lid
13 aug 2014
1
0
Finsterwolde
Gewoon een zaag met Widia tanden kopen dan krijg je dit soort problemen niet en kijken welke soort zaag je koopt je hebt namelijk drie soorten grof middel en fijn getand en als dit blad in de loop stomp wordt dan kun je het weer laten slijpen.

M.V.G. S.Simens
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste S.Simens,
Er zijn wel honderd verschillende zagen met widia tanden en niet slechts fijn, middel en grof.
voor elke specifieke houtbewerking is er wel een zaagblad voor ontwikkeld, ik denk dat er al een tiental verschillende universele zaagbladen zijn met widia tanden.

met vriendelijke groet,
Roeland
Gewoon een zaag met Widia tanden kopen dan krijg je dit soort problemen niet en kijken welke soort zaag je koopt je hebt namelijk drie soorten grof middel en fijn getand en als dit blad in de loop stomp wordt dan kun je het weer laten slijpen.

M.V.G. S.Simens
 

Chewbacca

Nieuw lid
14 aug 2014
5
0
@Roland, ik heb inderdaad een blad met 60 tanden.

@Sikko, is Widia een merk, of een afwerkingslaag?
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Ik zou zeggen, even naar ecotools. Koop daar een zaagblad voor de zaagtafel, dus niet voor afkorten. Bestel er een met 24 tands om hout mee te zagen en 48 tand om plaat materiaal mee te zagen. Had het zelfde probleem op mijn einhell zaagtafel, ging allemaal moeilijk en lastig(wat wil je achteraf ook met een zaagblad van 2 jaar oud, nooit geslepen) er kwam zelfs blauwe rook uit de machine, toen had ik er genoeg van.....(ja ook van de zaagtafel:p) als het dan nog niet goed is moet je de geleider misschien beter afstellen.

- - - Updated - - -

60 tands is voor hout wel wat te veel
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@Chewbacca,
Een 24 tands zaagblad aanschaffen dus bv bij eccotools en als je alleen plaatmateriaal(multiplex,MDF of spaanplaat) zaagt een 48 tands of universeel zaagblad aanschaffen.
Widia of terwijl hardmetaal bij deze zaagbladen is de zaagtand opgelegd(gelast/hard soldeer) met een stukje hardmetaal, bij een normaal zaagblad is zijn de tanden in het blad geslepen en om en om gezet.

met vriendelijke groet,
Roeland
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
@Chewbacca,
Een 24 tands zaagblad aanschaffen dus bv bij eccotools en als je alleen plaatmateriaal(multiplex,MDF of spaanplaat) zaagt een 48 tands of universeel zaagblad aanschaffen.
Widia of terwijl hardmetaal bij deze zaagbladen is de zaagtand opgelegd(gelast/hard soldeer) met een stukje hardmetaal, bij een normaal zaagblad is zijn de tanden in het blad geslepen en om en om gezet. met vriendelijke groet, Roeland

Roeland, waar worden zaagbladen met 60 tanden of meer dan voor gebruikt?
Zijn deze dan voor platen met een laag erop zoals hpl of melamine?
Mvg, :)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Roland, ik heb inderdaad een blad met 60 tanden.
Daar zit je probleem, bij 60 tanden zit er niet genoeg open ruimte tussen de tanden voor het zaagsel, dus kropt het zich op en krijg je wrijving en verbranding.
De gebruikelijke maten zijn 24T voor in de lengte te zagen en 48 T voor afkorten, je kan bijvoorbeeld hoger gaan naar 60T of lager naar 16T maar dat is eerder voor speciale gevallen. Minder tanden vraagt minder kracht, onder andere omdat er weinig energie verloren gaat naar het afvoeren van zaagsel, maar het zaagbeeld is minder glad.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Meer tanden is net als met een kapzaag. Grote tanden, in de groeirichting zagen en met veel tanden er dwars overheen voor een mooie zaagsnede. Je kunt ook in een paar keer zagen dus niet een dikke plank in een keer maar bijvoorbeeld in twee keer
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Daar zit je probleem, bij 60 tanden zit er niet genoeg open ruimte tussen de tanden voor het zaagsel, dus kropt het zich op en krijg je wrijving en verbranding.
De gebruikelijke maten zijn 24T voor in de lengte te zagen en 48 T voor afkorten, je kan bijvoorbeeld hoger gaan naar 60T of lager naar 16T maar dat is eerder voor speciale gevallen. Minder tanden vraagt minder kracht, onder andere omdat er weinig energie verloren gaat naar het afvoeren van zaagsel, maar het zaagbeeld is minder glad.
Veel en weinig tanden heeft niets met de afvoer van zaagsel te maken want of je nu dwars of in lengte richting zaagt er moet evenveel materiaal afgevoerd worden.
In lengterichting hebben de tanden meer moeite om de vezel door te snijden dan er dwars op en is er meer zijdelingse weerstand tegen de tanden, dus in lengte richting
zagen geeft met meer tanden dus ook meer weerstand en resulteert in verbranding en vastlopen.

Met merbau balken van 300mm breedte afkorten met veel tanden komt het ook regelmatig voor dat er enorme spanningen in het hout zitten en de zaag
enorm veel moeite heeft om er door heen te komen met resultaat verbranding van het materiaal.
 

tuoh

Oud hout
Toch is de uitleg van BenchWorks de juiste. De afvoer van het zaagsel heeft juist alles te maken met de tandvorm, de ruimte er tussen, en het aantal tanden. Het kan wel zijn dat zowel bij afkorten als schulpen er evenveel materiaal moet verwijderd worden, maar het grote verschil zit in de samenstelling van dat materiaal. Bij het schulpen heeft dat zaagsel de vorm van (lange) spanen, dat is veel volumineuzer dan het fijne zaagsel dat vrij komt bij het afkorten. Daarom de diepe uitsparingen tussen de tanden bij schulpzagen, het geringere aantal tanden en de andere snijgeometrie van de tanden.

Als de holten tussen de tanden vollopen met zaagsel is het gedaan met zagen, er word dan een harde koek gevormd die door de wrijving zelfs kan beginnen schroeien. sommige houtsoorten zoals Beuk, Esdoorn, etc.. staan bekend voor de grove zaagspanen bij het schulpen. Hier is een schulpzaag met zeer ruime holten, weinig tanden en om de tand een spaanbegrenzer een grote pré.

Zagen met weinig tanden gaan vlot door het materiaal maar geven flink wat afsplintering onderaan, zagen met veel tanden geven een mooiere zaagsnede, weinig of geen afsplintering onderaan, maar vragen meer kracht om door het materiaal te gaan. Dit verhaal gaat op voor zowel het afkorten als het schulpen.

Zagen met veel tanden (60 tot 96T) zijn heel geschikt voor het verzagen van homogene en harde materialen zoals spaanplaat, Hpl, Melamineplaat, MDF, etc....voor massief deugen ze niet. De enige uitzondering is de toepassing van zaagbladen op trekzagen zoals een Dewalt, een Kapex, etc.. Hier geven zaagbladen met ongeveer 60 tanden en wisseltand geslepen een mooi zaagresultaat bij het afkorten van massief hout.

Voor het schulpen zijn zaagbladen met 24 à 36T het best, terwijl een zaagblad met 48T en wisseltand geslepen de beste allrounder is, vlot schulpen en afkorten met één zaagblad. Dit alles gaat uit van het gebruik van zaagbladen met een diameter van 300 à 350mm.

Meestal ben je beter af met een zaagblad met te weinig tanden dan met teveel tanden, het uitzicht van de zaagsnede is misschien wat ruwer maar het werkt veel vlotter.


Mvg,

André
 
  • Leuk
Waarderingen: Willem R

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.