Deel van de werktafel in hoogte verstelbaar maken

Dep

Nieuw lid
14 aug 2014
4
0
Hallo,

Ik ben nieuw hier en redelijk nieuw in houtbewerking in het algemeen.

Er zijn al redelijk wat projectjes die ik te doen heb en daarom sta ik op het punt om zo een combinatie afkort-, verstek-, en tafelzaag te kopen. Hoogstwaarschijnlijk de Makita LH1200FL.

Mijn idee is om een werktafel te bouwen waarin een platform voor die zaag zit die in hoogte verstelbaar is, zodanig dat ik bij zowel de tafelzaagfunctie als de afkortzaagfunctie de volledige werktafel als steun kan gebruiken voor mijn planken.
Hebben jullie enig idee of dat realistisch is en zo ja, hoe je het zou aanpakken om dat te maken?

Het enige waar ikzelf al aan heb gedacht is het systeem van een bankschroef die het platform moet omhoog en omlaag laten gaan, maar hoe ik dat juist zou doen en of het stevig genoeg is weet ik echt nog niet.
Het moet volgens mij heel stevig zijn en behoorlijk wat trillingen kunnen weerstaan...
Zou graag jullie mening horen.

Alvast bedankt!
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Ik denk dat ik er zelf voor zou kiezen om een beun te maken.
Deze ligt dan in de opening van het blad en haal je weg als je gaat schulpen.

Zeker omdat je nieuw bent in de houtbewerking zou ik het simpel houden. De kans dat je na een paar uur zagen toch weer iets wilt verbeteren is groot! (ja ik spreek uit ervaring :eek:)
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Ik dacht meteen aan het toepassen van een autokrik om het geheel hoogte instelbaar te maken. Een techniek die je wel eens ziet terugkomen bij de zelfgemaakte freestafels.

Succes!
 

Dep

Nieuw lid
14 aug 2014
4
0
Die autokrik lijkt mij een goed idee, zal er eens over nadenken! Bedankt voor de tip!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik weet niet in hoeverre je persé zo'n combinatie machine wil, maar je zou ook een losse afkortzaag kunnen kopen en een inval- of cirkelzaag. De losse zaag kan je dan onder een plaat multiplex monteren om er een zaagtafel van te maken.

Ik zag namelijk dat die Makita niet heel goedkoop is, een €700,- dacht ik. Nu ken ik deze machine niet, maar in die prijsklasse lijkt een combinatiemachine er een die beide zaken net niet goed genoeg kan doen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dag Dep,
Zelf doe ik nog niet zo lang aan houtbewerking, ik ben geen pro, maar ik zou de zaag eerder als een afkortzaag beschouwen dan als een tafelzaag, en in "tafelzaagmodus" zou ik me eerder houden aan het in de lengte zagen van planken met geringe breedte (ideaal voor parket, een kassement dat een beetje te breed is...). Dat is toch mijn mening ervan

- - - Updated - - -

Kan je voor het liftsysteem geen gebruik maken van draadstangen en tandwielen? Ik heb zo mijn freeslift gemaakt voor in mijn mftc. Voordeel is dat het zeer fijn te regelen is, in functie van de tandwielen dat je gebruikt.
 

Dep

Nieuw lid
14 aug 2014
4
0
Ik heb die combinatiemachines leren kennen via mijn broer die in een firma werkt waar ze in houten vloeren, wanden, terrassen, gevels,... doen. Daar gebruiken alle plaatsers die van Dewalt (iets duurder model), dus volgens mij moeten het wel degelijke machines zijn. Goed genoeg voor mij als amateur denk ik :)

Die draadstangen lijken mij ook een goed idee, ik zal het zeker overwegen!

Bedankt voor alle reacties!
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wij hebben het kleine broertje van die Makita, erg handige zagen voor diverse aftimmerwerkzaamheden.
Als je er eventueel later een invalzaag bij zou kopen heb je in mijn ogen 2 machines die elkaar goed aanvullen.

Misschien heb je wat aan dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=-N7RlWHaFbE
Een vergelijkbare tafel met een plek waar je de zaag neer kan zetten voor afkorten en een plek waar je hem neer kan zetten voor schulpen?

Anders dan bij een freestafel ben je 2 vaste hoogtes nodig, een lift is natuurlijk super, maar niet echt nodig.
 

robert01

Nieuw lid
13 jan 2010
14
0
Ik zit met hetzelde idee van de verstelbare tafel. Ben al behoorlijk met google in de weer geweest maar een echte en vooral betaalbare oplossing heb ik ook nog niet gevonden.
Ook gedacht aan het mechaniek waar bureaus mee omhoog en omlaag gebracht worden maar dat is toch wel aan de prijs.
De autokrik lijkt inderdaad nog het best betaalbaar en redelijk nauwkeurig maar dan moet je de stabiliteit nog oplossen.
Ook nog even gedacht aan de krik voor omhoog en omlaag en keuken stelpoten voor de stabiliteit.
Kortom ik ben er ook nog niet uit maar hoop dat we hier samen tot een oplossing komen.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Voor het werken zijn twee vaste hoogten nodig. In je werkbank maak je een dieper gedeelte, zo diep dat de machine in de laagste stand staat voor (ik neem aan) zaagtafelgebruik, waarbij er ook nog 1 maal de gebruikte plaatdikte onder past.
Van die plaat maak je een u-vormige standaard, die met de open zijde naar boven ligt in de stand voor zaagtafelgebruik. De U is zo breed dat de wangen ervan naast de machine passen.

Ga je nu over naar afkortzaaggebruik, dan draai je de U om met de open kant naar beneden. De wangen van de U zijn zo hoog dat de machine op de omgekeerde U weer op de goede hoogte staat.

Ik druk me misschien wat ongelukkig uit, maar zie geen kans even iets te tekenen.

Groet, Karel
 
Laatst bewerkt:

Dep

Nieuw lid
14 aug 2014
4
0
Bedankt voor je idee houtenklaas, ik begrijp goed wat je bedoelt! Het probleem is echter dat als je deze zaag als tafelzaag gebruikt, het niet het zaagblad is dat je in hoogte kan verstellen maar het tafelblad. (zie min 2:25 in dit filmpje - Het is hier wel een ander model maar het systeem is hetzelfde.)
Daarom dat ik echt aan een soort liftplatform denk.
 

WR1944

Oud hout
Omdat je de tafel in hoogte kunt verzetten t.o.v. de voet is er geen vaste afstand tussen de voet en de tafel. Daarmee heb je een probleem dat niet simpel is op te lossen.
In de tafelstand zou je een rand in het werkblad moeten maken waar het zaagtafelblad zodanig invalt dat het gelijk ligt met de werktafel. De hoogteverstelling kan je dan doen met een schaarkrik. Voor gebruik als afkort/verstekzaag kan je een soort van doos maken die je kan vastzetten in de uitsparing in de werkbank (bijvoorbeeld met toggle clamps). De zaag zelf kan hier bovenop geplaatst worden en ook worden vastgezet met toggle clamps.

Maar met een invalzaag met geleiderails kan je ook veel kanten uit. Misschien is het slimmer zo'n invalzaag te kopen en te gaan sparen voor een eenvoudige zaagtafel. Dan heb je twee machines die op hun eigen terrein beter zijn dan zo'n combinatie machine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.