Deel van de werktafel in hoogte verstelbaar maken

Dep

Nieuw lid
14 aug 2014
4
0
Hallo,

Ik ben nieuw hier en redelijk nieuw in houtbewerking in het algemeen.

Er zijn al redelijk wat projectjes die ik te doen heb en daarom sta ik op het punt om zo een combinatie afkort-, verstek-, en tafelzaag te kopen. Hoogstwaarschijnlijk de Makita LH1200FL.

Mijn idee is om een werktafel te bouwen waarin een platform voor die zaag zit die in hoogte verstelbaar is, zodanig dat ik bij zowel de tafelzaagfunctie als de afkortzaagfunctie de volledige werktafel als steun kan gebruiken voor mijn planken.
Hebben jullie enig idee of dat realistisch is en zo ja, hoe je het zou aanpakken om dat te maken?

Het enige waar ikzelf al aan heb gedacht is het systeem van een bankschroef die het platform moet omhoog en omlaag laten gaan, maar hoe ik dat juist zou doen en of het stevig genoeg is weet ik echt nog niet.
Het moet volgens mij heel stevig zijn en behoorlijk wat trillingen kunnen weerstaan...
Zou graag jullie mening horen.

Alvast bedankt!
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Ik denk dat ik er zelf voor zou kiezen om een beun te maken.
Deze ligt dan in de opening van het blad en haal je weg als je gaat schulpen.

Zeker omdat je nieuw bent in de houtbewerking zou ik het simpel houden. De kans dat je na een paar uur zagen toch weer iets wilt verbeteren is groot! (ja ik spreek uit ervaring :eek:)
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Ik dacht meteen aan het toepassen van een autokrik om het geheel hoogte instelbaar te maken. Een techniek die je wel eens ziet terugkomen bij de zelfgemaakte freestafels.

Succes!
 

Dep

Nieuw lid
14 aug 2014
4
0
Die autokrik lijkt mij een goed idee, zal er eens over nadenken! Bedankt voor de tip!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein