Combinatiemachine kopen?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo iedereen,
Ik heb een mooie cobinatiemachine zien staan, tweedehands met tal van accessoires (toupies, zaagbladen, langgatboren) er is zelfs een aandrijvertje bij, voor een zachte prijs... Nu zit ik er natuurlijk van te dromen, maar ik krijg de knoop niet doorgehakt... ik heb nu al een kleinere vlak- en vandiktebank waarmee ik al redelijk wat geschaafd heb, met een kleine stofafzuiging van tendotools... voor de rest heb ik een ts55, een dominofrees, een rts400, een bandschuurmachine van Makita, een Rotex 150 en dat is het zowat... Nu is de vraag, doen of niet... Natuurlijk kan een ander niet beslissen voor mij, maar jullie maken allemaal prachtige werken, net nog een mooie nachtkast gezien die met bijna geen materiaal gemaakt is...
De toupie... ja, de toepies die erbij zitten zou ik wel gebruiken, maar nieuwe zou ik natuurlijk niet kopen wegens te dure prijs, dan werk ik met de bovenfrees in de tafel.
De langgatinstallatie... ik moet nog een paar deuren maken, dus die zou wel handig zijn, maar anderszijds heb ik er al een 10-tal gemaakt en dat met de bovenfrees...
Blijft de zaag, ik zou nog tal van inbouwkasten willen maken voor in huis, dus denk ik, zou het wel handig zijn voor het plaatmateriaal te verzagen (gezien ik geen tafelzaag heb)...
De schaafbank, ja die is wel leuk omdat je tot 5mm kunt afnemen (geven ze aan), nu kan ik maar 1 à 2mm afnemen...

Anderzijds is mijn afzuiging toch wat te licht als ik schaaf, dus met zo'n machine zullen de frustraties oplopen tot er een nieuwe afzuiging komt kijken..., er moet een omvormer gekocht worden en wat met het toestel als je er 6maanden niet mee werkt... die staat dan in de weg...

Anderszijds... wat een gemak om zoveel te kunnen schaven, zagen...
Zijn er velen van jullie die zo'n toestel staan hebben, of net niet? Is dit de moeite voor een hobbyist?

Sorry voor al de vragen..., ik weet het gewoon niet meer.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
toevallig een oude robland van op 2ehands ? uit boeckhoute?

Lol, nee, hij staat niet op het net.

- - - Updated - - -

Lol, nee, hij staat niet op het net.

Het is eigenlijk een vrij jong toestel dat heel weinig gebruikt geweest is.

- - - Updated - - -

ik heb toch niet kunnen weerstaan en heb er nog geen spijt van gehad . ( maar pakt idd wel deftig wat plaats in )

Dat is het juist, ik zou niet willen dat ik na 6 maand zoiets heb van "eigenlijk ging het anders ook"...

Werk je er veel mee?

Aan de ene kant, als ik een deftige tafelzaag wil kopen, dan ben ik al meer dan halfweg de prijs vd combiné en die kan veel meer...
 

tuoh

Oud hout
Gewoon afblijven, zo te lezen heb je dat ding niet echt nodig. Dergelijke machines vragen ook de nodige kunde van de gebruiker om de machine optimaal te kunnen benutten. Zeker de Verticale freesmachine is zo een apparaat waar je zonder kennis best afblijft.

Ps: 'toepies" bestaan niet, frezen wel:p
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste Seb,
Ik ben nu 46 jaar en 'k heb het geluk gehad dat mijn ouders mij volledig hebben gesteund alsook de aankoop hebben gedaan van een robland combinee 210 toen ik een 15 jaar oud was.
Toen had ik geen middels om het zelf te betalen doordat ik student houtbewerking was.
Tot vandaag heb ik hem nog altijd en zeker geen spijt van. Ik heb daar enorm veel mee gemaakt zoals ramen, deuren, badkamerkasten, keukens, trappen enz.
De dag van vandaag doe ik geen zo'n projecten meer, maar 'k ben nog steeds blij hem te gebruiken om allerlei hout samen te stellen voor draaiwerk wat nu mij hobby is.
Soms doe ik nog wel wat kleinigheden voor familieleden.
Ik ken uw leeftijd niet, maar ik zou er zeker voor gaan aangezien je ook iemand bent die waarschijnlijk gedreven is om iets te maken.
Succes met uw keuze en mocht je meer wille zien/weten, we wonen niet ver van elkaar.
Wevelgem is niet veraf.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Toen ik mijn eerste combiné kocht (kleine kity) een jaar of 6-7 geleden wist ik helemaal niets af van houtbewerking en had ik nooit iets fatsoenlijks gemaakt van hout.
En nu ben ik prof meubelmaker, zonder die eerste impuls aankoop was het er nooit van gekomen. Ik wist in het begin totaal niet hoe je die machines moest gebruiken maar het internet staat vol van info.
Zonder zulke machines ben je sterk gelimiteerd in wat je kan doen, het is alsof je graag kookt maar aarzelt of je in je nieuwe huis wel een keuken gaat plaatsen!

ik zou niet willen dat ik na 6 maand zoiets heb van "eigenlijk ging het anders ook"...
Als je een combiné hebt dan zal je je binnen 6 maanden afvragen hoe je ervoor ook maar iets klaarspeelde zonder.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Seb, jouw vraag is voor ons natuurlijk niet te beantwoorden. Dat kun je alleen zelf. In mijn geval heeft een combine de zin om met hout te werken alleen maar versterkt. Ik werk voor een culturele VZW in Genk en daar hebben we een Robland X310 staan. Thuis was ik voornamelijk een DHZ-er en niet zozeer een houtbewerker. Maar toen mijn zoektocht naar een TV meubel waarin ik mijn speakers kon plaatsen alleen maar meubels van meer dan €2500 opleverde, ben ik er zelf maar 1 gaan maken. Natuurlijk heb ik de Robland gebruikt en ben ondertussen al weer aan het bedenken waar ik het nog meer voor ga gebruiken. Het wordt waarschijnlijk de MFT van BenchWorks. Dan kan ik ook gelijk onze Festool Domino gebruiken.

Onze hout- en metaalwerkplaatsen staat ook open voor niet kunstenaars. Dus als jij (of iemand anders) de combine eens wil testen, dan kan dat. Misschien helpt het met het maken van de beslissing. We zitten alleen niet echt in de buurt (Genk). Zie deze link voor onze houtwerkplaats.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Mocht je de machine kopen: zorg ervoor dat je van iemand met ervaring een (veiligheids)instructie krijgt, en dat die je wegwijs maakt met de machine, zodat je veilig en met plezier met de machine kan werken. Je zou de eerste niet zijn die een grote machine koopt, een eerste handeling op de verkeerde wijze doet, en er zodanig van schrikt dat die er daarna nooit meer aankomt. Zou zonder zijn.
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Ik zou de gok wagen. Ik ben al enkele jaren aan het watertanden naar een combine of een kleine vlak en vandikteschaaf. Maar wegens budgettaire redenen.
Bovendien als het een zacht prijsje is dat je voor de machine betaald. Vergeet nooit dat naar een goede Combiné, er enorm veel vraag is.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik heb nog altijd geen beslissing genomen, hoe meer ik rondvraag, hoe meer ik ofwel radicaal voor of radicaal tegen reacties hoor. Ik ga de machine nog eens gaan bezichtigen met een lintmeter bij de hand, als de twee auto's niet meer in de garage kunnen (ja, als die opgeruimd is natuurlijk) door de combiné, dan kan het toch niets worden.
Ik merk dat jullie er toch allemaal positief over zijn, ik hou toch in het achterhoofd dat er nog de kost van een omvormer en in een latere fase van een stofafzuiging zal bijkomen... (wat op zich toch ook al weer goed zal zijn voor +-600 euro, schat ik)


Als ik nog even vragen mag, gaat zo'n machine goed voor het verzagen van platen (240 x 120cm) voor het maken van kasten bvb? Ik kreeg vandaag de reactie van iemand die een combiné bezit dat hij die niet meer gebruikt voor het zagen van platen omdat hij gemakkelijker is met de invalcirkelzaag en geleiderail + het systeem om onder de rails te bevestigen om herhaaldelijk dezelfde maat te zagen (weet niet precies hoe het noemt, alvast ook van Festool).

@sirjacobsd : Ik ben een jonge 30iger (31) op mijn 23ste, toen ik mijn eigen huis (eigenhandig) begon te bouwen wou ik al een combiné kopen om mijn ramen en deuren te maken en iedereen verklaarde me zot, resultaat, heel veel geld moeten geven voor ramen die slecht gemaakt werden, nog te jong en onwetend om een rechtszaak te starten en nu kom ik nog steeds slecht als ik aan die ramen denk... Nu ben ik in een stadia dat er al zodanig veel afgewerkt is dat ik niet kan beslissen of de aankoop nog zal lonen.
Sorry, ik ben in de hobby geraakt in 1e plaats om te besparen..., toen ik de afwerking van bepaalde meubels ed zag, waarvoor ik veel geld moest geven, dacht ik dat ik het toch even goed zou moeten kunnen voor minder geld, zo heb ik mijn eerste kastje gemaakt, dan binnendeuren, een dressing, badkamermeubel, pergola, bedje voor de dochter,...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Naar mijn mening is een doorsnee combiné (type Robland K31) niet geschikt voor het verzagen van platen. Zeker geen meubelplaat. Daar heb je een voorritser voor nodig en zijn die machines over het algemeen niet nauwkeurig genoeg voor. Bovendien moeten die randen nog worden afgewerkt. Platen laat je beter zagen bij een houthandel. Voor wat het kost kan je het niet zelf doen en zij hebben meestal geschikte machines. Bovendien kunnen zij meestal grote platen verwerken wat minder uitval geeft. Scharnieren boren doen zij ook voor je. En als het verkeerd gezaagd is, is hun probleem . Ik ken verschillende professionele schrijnwerkers die alles laten zagen. Montage doen ze zelf.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ja zo'n combiné is minder geschikt voor plaatmateriaal, eerder gemaakt voor massief. Als je meubels maakt van platen voornamelijk dan ga je beter voor een invalzaag, of laten zagen.
Het probleem zit meestal in de loopwagen met afkort arm, die is te licht en gaat niet ver genoeg om platen te verzagen, dus moet je die er iedere keer van af doen als je grotere platen erop wil zagen. Ik heb zo een paar jaren gewerkt als hobby, door de platen eerst bij de handel te laten inkorten maar na een tijdje ben je dat beu en toen heb ik een combi Robland gekocht met loopwagen van 2m50 om platen te kunnen zagen.

Ik ben nu trouwens bezig mijn eigen ramen te maken voor mijn toekomstig huisje, met een set occasie raamfrezen van €350 en dubbel glas dat je voor bijna niets kan kopen bij plaatsers die het in overschot hebben of verkeerd gemeten enz... ik schat dat mijn 9 ramen en voordeur samen uitkomen op minder dan €500 in materiaal, met wat ik hierop uitspaar zou je een nieuwe auto kunnen kopen...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ja zo'n combiné is minder geschikt voor plaatmateriaal, eerder gemaakt voor massief. Als je meubels maakt van platen voornamelijk dan ga je beter voor een invalzaag, of laten zagen.
Het probleem zit meestal in de loopwagen met afkort arm, die is te licht en gaat niet ver genoeg om platen te verzagen, dus moet je die er iedere keer van af doen als je grotere platen erop wil zagen. Ik heb zo een paar jaren gewerkt als hobby, door de platen eerst bij de handel te laten inkorten maar na een tijdje ben je dat beu en toen heb ik een combi Robland gekocht met loopwagen van 2m50 om platen te kunnen zagen.

Ik ben nu trouwens bezig mijn eigen ramen te maken voor mijn toekomstig huisje, met een set occasie raamfrezen van €350 en dubbel glas dat je voor bijna niets kan kopen bij plaatsers die het in overschot hebben of verkeerd gemeten enz... ik schat dat mijn 9 ramen en voordeur samen uitkomen op minder dan €500 in materiaal, met wat ik hierop uitspaar zou je een nieuwe auto kunnen kopen...

500 euro... voor 9 ramen en een voordeur... hehe... je mag al een mooi autootje uitkiezen met wat je uitspaart hoor!

Ik ben heel heel blij met jullie laatste reacties, het verzagen van het plaatmateriaal was net wat de doorslag zou geven om de combinatiemachine te kopen, met het massief hout geraak ik tot nu toe uit de mouwen met wat ik heb, enkel pen en gat verbindingen zijn niet altijd een makkie, maar dat lukt ook. Ik ga morgen toch nog een kijkje nemen, maar zal het waarschijnlijk laten voor wat het is. Met wat ik nu niet uitgeef kan ik later misschien nog eens een Festool kopen :cool:.

Dank je voor je raad mr Benchworks, en nogmaals, dank je voor de mftc, met de bijzettafels en de freesmodule is het superleuk werken en eindelijk kan ik alles kwijt terwijl ik bezig ben! Petje af voor het ontwikkelen ervan!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ja zo'n combiné is minder geschikt voor plaatmateriaal, eerder gemaakt voor massief. Als je meubels maakt van platen voornamelijk dan ga je beter voor een invalzaag, of laten zagen.
Het probleem zit meestal in de loopwagen met afkort arm, die is te licht en gaat niet ver genoeg om platen te verzagen, dus moet je die er iedere keer van af doen als je grotere platen erop wil zagen. Ik heb zo een paar jaren gewerkt als hobby, door de platen eerst bij de handel te laten inkorten maar na een tijdje ben je dat beu en toen heb ik een combi Robland gekocht met loopwagen van 2m50 om platen te kunnen zagen.

Ik ben nu trouwens bezig mijn eigen ramen te maken voor mijn toekomstig huisje, met een set occasie raamfrezen van €350 en dubbel glas dat je voor bijna niets kan kopen bij plaatsers die het in overschot hebben of verkeerd gemeten enz... ik schat dat mijn 9 ramen en voordeur samen uitkomen op minder dan €500 in materiaal, met wat ik hierop uitspaar zou je een nieuwe auto kunnen kopen...

Waaw, je moet mij eens het adres van je houthandel geven.

Voor 500 euro kan ik het hout nog niet kopen (Meranti) en het raambeslag (schuifrails + h efboomscharnier, draaikip-systeem, hendels, sloten, ...)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waaw, je moet mij eens het adres van je houthandel geven.

Voor 500 euro kan ik het hout nog niet kopen (Meranti) en het raambeslag (schuifrails + h efboomscharnier, draaikip-systeem, hendels, sloten, ...)

Slechts één van de ramen heeft een draai kip systeem, deze had ik in de avondschool gemaakt in meranti (het beslag alleen was €120) die had ik toen gelukkig gemaakt op maten van glas dat ik had liggen. De andere ramen heb ik van rode den gemaakt met een gewone hendel, sommigen kippen, anderen draaien. Het gaat om een tijdelijk huisje, later voor het eigenlijke huis zal ik wel draai-kip gebruiken voor de meesten en een andere inlandse houtsoort, maar in ieder geval geen meranti. Het duurste was wel de 3 punt sluiting voor de deur, zo'n €150.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Slechts één van de ramen heeft een draai kip systeem, deze had ik in de avondschool gemaakt in meranti (het beslag alleen was €120) die had ik toen gelukkig gemaakt op maten van glas dat ik had liggen. De andere ramen heb ik van rode den gemaakt met een gewone hendel, sommigen kippen, anderen draaien. Het gaat om een tijdelijk huisje, later voor het eigenlijke huis zal ik wel draai-kip gebruiken voor de meesten en een andere inlandse houtsoort, maar in ieder geval geen meranti. Het duurste was wel de 3 punt sluiting voor de deur, zo'n €150.
Dat had dan nog goedkoper gekund, want in de vakhandel zijn 3-puntssluitingen stukken goedkoper.:cool:
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vandaag nog eens langsgeweest, het zal toch niets worden. Oogde in werkelijkheid veel ouder en een stuk groter dan wat ik me voorstelde. Als ik die aankoop mag de auto definitief op de oprit slapen :(.

- - - Updated - - -

Toch bedankt voor alle reacties!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.