zeer brede kastdeuren in één stuk of scharnierende paneeldeuren

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
In onze aanbouw hebben we twee 'nissen' van 2,44m breed en 3,2m hoog (en telkens 1m diep) waar we een massieve kastwand in willen bouwen in steigerhout of red oregon (waar ons spantenwerk in diezelfde ruimte mee gemaakt is). Gezien de ruimte dient als wintertuin mag de afwerking van de kastdeuren redelijk rudimentair blijven (barn door look).

De moeilijkheid ligt hem ons inziens in de breedte van de opening (2,44m ) waardoor we met kastdeuren van 1,22m zouden zitten. Ik vraag me af of dit zowel in gebruiksgemak als technisch wenselijk is. Je hebt immers al een behoorlijke vrije draaicirkel nodig voor de kastdeuren open te doen en misschien zijn er evenmin kastscharnieren in staat om dergelijke brede deuren te dragen zonder dat ze beginnen doorhangen.

Graag jullie mening hierover - en eventueel alternatieven. Een schuifdeur is met onze uitstekende nismuren geen optie, paneeldeuren (met telkens 2x scharnierende delen van 0,61m) zouden dat misschien wel zijn. Die laatste optie lijkt ons alvast een pak handiger in gebruik. We zijn ook op zoek naar wat voorbeelden om ons op te inspireren - vooral dan voor paneeldeuren.

Alvast bedankt voor jullie suggesties
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Als je voor 'barn door look' wil gaan, waarom dan geen echte staldeuren?
Die hang je alleen niet meer op met kastscharnieren, maar met gehengen.
Worden de kasten 1 meter diep? Als je planken erin wil plaatsen, lijkt meer dan 60cm diepte me niet praktisch. Met ondiepe kasten kun je een deel van de nis gebruiken voor de draaicirkel.
 

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Bedankt voor jullie snelle feedback

Even de plannen wat verduidelijken, vooral dan i.v.m. de kastdiepte: we zouden graag de onderste 1,2m van de kast op 1m diepte willen houden zodat we er ook een tafel en stoelen in kwijt kunnen. Vervolgens komt er een tafelblad en de daarboven liggende 2m zouden we op 0,5m diepte willen houden. In elke nis zal dus telkens een deurenset van 2,44mx1.2m en van 2,44mx2m nodig zijn. De bovenste kast zal toegankelijk zijn met een trapladdertje.

Ik vermoed dat het gebruik van de onderste kast (wegbergen van tafel en stoelen) ook de optie van een piveaudeur uitsluit, we moeten immers de volle breedte van de nis kunnen gebruiken om er een tafel van 2,2m lang onder te kunnen schuiven.

Die harmonicadeur dien ik op te zoeken. Een echte staldeur blijft vermoedelijk de makkelijkste optie maar dan blijven we met die brede draaicirkel zitten die onderaan (voor de kasten van 1m diep) vermoedelijk toch in de weg gaat zitten.
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Kijk ook bij schuifdeurbeslag voor vouwwanden voor de mogelijkheden. Onder ander bij Häfele te verkrijgen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je kan twee deuren van 3x40-plus-een-beetje maken. Toevallig heb ik dat hier op mijn werk. Dit zijn luiken van pakweg 3m hoog. Het zijn geen heel bijzondere scharnieren dit en ze lijken geen last te hebben van doorhangen.

photo 1.JPG

photo 2.JPG
 

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Vouwdeurbeslag op 2x 2 panelen lijkt inderdaad een interessante piste - ik vermoed met zo'n boven- en onderrail erbij echter niet zo heel goedkoop.

Als ik dan naar het voorbeeld van ArtHag kijk, lijkt een basic opstelling met drieluik zonder rails en gewoon scharnieren al te overwegen. Op de foto is wel niet te zien hoe breed dit drieluik is, kan je me daar een idee van geven?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Elk afzonderlijk paneel is 32-33cm breed, met z'n drieën dus pak hem beet een meter.

Interessant detail trouwens: als je het luik inklapt komt het gedeelte dat helemaal rechts zit tegen de muur. Dichtdoen is: buitenkant rechter paneel naar buiten tegen buitenkant middenpaneel aanklappen, dan met die twee samen binnenkant middenpaneel tegen binnenkant linkerpaneel aanklappen, dan het hele setje in de nis klappen. Het is heel precies gemaakt omdat het raam hoger is dan het plafond. Doe je de volgorde verkeerd dan krijg je het luik niet open- of dichtgeklapt :)
 

WR1944

Oud hout
Vanuit Frankrijk ken ik luiken die je min of meer kan oprollen. Het zijn verticale panelen die van het midden uit steeds breder worden. Je klapt het eerste paneel om tegen het volgende en dan steeds verder totdat je een vrij compact "blok" over houdt. Het lijkt op het idee van de Rolykit.

Frans vouwluik.jpg

Deze foto geeft een indruk. Je kan meer elementen maken naar behoefte. Door het opvouwen verlies je weinig ruimte en hoef je ook geen ruimte vrij te houden voor de zwaai van de deur.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ben je geen voorstander om een rolluik toe te passen via elektrische bediening aangezien je met zo'n grote nissen staat?
Ik ken de situatie niet, maar een idee dat mij te boven komt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
je zou ook kunnen overwegen om gewoon losse luiken te plaatsen welke je even aan de kant zet al de stoelen/tafels er in moeten vooral als dit geen dagelijkse bezigheid is.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Indien je gaat voor steigerhout (ruim 30mm dik) hou dan vooral ook rekening met het gewicht van de deuren (zwaardere scharnieren, hoe bevestig je het geheel aan wand of kozijn...) en zeker ook met de werking van het hout.

Succes en laat vooral het resultaat zien!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.