Type compressor

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Beste Forumleden,

Graag doe ik nogmaals beroep op jullie deskundig advies.

In de loop van september staat de bouw van een tuinhuis op het programma.
Dit zal afgewerkt worden met roofing shingles. Dit vraagt heel wat tijd om deze te nagelen.

Ik overweeg dan ook om te investeren in een compressor met bijhorend nagel / nietpistool.
Hierbij zal ik veel tijd besparen bij het plaatsen van de dakbedekking van het tuinhuis.
Tevens wil ik de aankoop doen in het kader van mijn hobby als beginnend houtbewerker.
Het is de bedoeling in de toekomst vooral wat massief kleinmeubel en kastjes in MDF te maken, dus zeker geen zwaar constructiewerk.

Graag had ik wat advies over compressor en type nagel / nietpistool.

- Dakshingles met nietjes of met nagels met grotere kop?
- Combinatie pistool nietjes / nagels?

Ik had volgende aanbiedingen voor ogen.

Omdat dit een me een leuk totaalpakket leek:
http://www.tools-profit.nl/handmach...compressoren/combo-mrc6-sb-2in1.html?___SID=U

Omdat ik wel wet Metabo gereedschap heb en hiervan tevreden ben:
http://www.toolnation.nl/machine/luchtgereedschap/metabo-basic-air-250-compressor-240-ltr.html

Omdat dit me in een specaalzaak aangeraden werd:
http://www.contimac.be/nl/product/41332112732135/compressoren/oliegesmeerd-direct/cm-235-8-24-w

Alvast bedankt voor jullie deskundig advies

Eli
 
A

Athanor

Guest
Aan de Bostitch set heb je een kwaliteitskoop! In de testen in de vakbladen komt dit merk geheid als een van de besten uit de bus. Je kunt je eerst afvragen wat voor werk je er mee wilt doen, voor spijkeren en nieten is een kleine compacte compressor voldoende. Voor ander werk zoals schuren en spuiten ben je veel meer luchtvoorraad nodig en daarom een grotere tank en meestal betere compressorunit. Ik heb indertijd een Airpress compressor met verticale tank gekocht. Model bevalt me goed, ben echter zelden veel lucht nodig, ook omdat ik verf ga spuiten met een HVLP setje. Voor het spijkeren van shingles zou eens kunnen kijken op de site van Fine Homebuilding. Daar staan al veel tips zonder dat je lid hoeft te worden. Kun je ook bladeren voor tips over asfalt shingles.

Veel succes! Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.040
2.577
Voor het schieten van asfaltnagels, kan je beter een pistool en compressor huren. Als je door wil werken heb je een grote compressor nodig. De meeste coilnailers gebruiken al gauw 1,5 liter lucht bij 6 bar per schot. Voor je gewone timmerwerk kan je dan een 1,5 pk compressortje met een combitacker aanschaffen. Deze voldoen prima voor nietjes en brads.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik zou geen pistool nemen dat zowel nieten als nagels kan schieten. Ik heb zo een combinatiepistool, maar heb het aangepast dat ik nog enkel brads kan schieten. De tweede tand voor de nietjes heb ik weggevijld omdat als ik brads wat dieper wilde schieten, of bij zacht hout, er een tweede gaatje stond van de tand van het nietje. Zoals wel vaker met gereedschap dat meerdere functies heeft, kan het de verschillende toepassingen wel aan, maar is het niet ideaal voor de afzonderlijke toepassingen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, eens met Mathieu. Ik heb ook zo'n combinatieding. Geeft lelijke printjes bij zacht hout. Het voordeel dat je bijna onzichtbaar kunt werken is verloren. Als regel heb ik: "nooit dingen kopen die alles kunnen". Ze kunnen niks goed. Maar ...... Ik overtrad mijn eigen regel.

mvg
klaas0639
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.040
2.577
Meneer is een beginnend hobby houtbewerker zoals hij zelf aangeeft. Voor zijn dakshingles kan hij het beste een asfaltnageltacker huren, als je de nagels niet door de plaat heen wil laten komen, heb je nagels van 15mm nodig. Uit ervaring weet ik dat je niet genoeg scheldwoorden voorradig hebt voor een heel dak, je slaat continue op je vingers, omdat de nagels niet lang genoeg zijn om goed beet te houden. Voor iemand die af en toe iets wil nieten of spijkeren is in mijn optiek een simpel hobbycompressortje met een combitacker een prima eerste aanschaf. Ik ben het met jullie eens dat je altijd een deuk ter breedte van een nietje krijgt, maar zit het in het zicht, dan moet je toch plamuren , zit het niet in het zicht, maakt het niet uit. Wordt het een probleem, koop je er een aparte bradnailer bij. Je kan je hobbybudget maar een keer uitgeven, en zo hou je weer geld over om ander gereedschap te kopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.040
2.577
Nu bij een duitse supermarkt, compressor, slang en combitacker met assortie nagels en nietjes voor nog geen 200 euro. Compressor is olievrij, heeft als voordeel dat je het drijfstanglager kan vervangen. Mijn ervaring met de goedkope chineese compressortjes is dat na verloop van tijd de drijfstang uitleuterd op het krukje ,waarna je een nieuwe compressor kan kopen.De bovengenoemde metabo en contimac vallen onder chineese meuk, ze worden alleen voor meer geld verkocht, omdat er een duurdere sticker opzit. Mijn ervaring is, koop de goedkoopste, hij doet het net zo lang als de iets duurdere merken.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Huren heb ik ook altijd mijn bedenkingen bij.
Moest laatst een gat boren van 100mm in beton, op de site van boels kon ik zo'n machine huren voor 54 euro (1 dag).
Uiteraard wist ik dat je slijtage betaald.
Maar er kwam nog anti-diefstal, schadeafkoop, handelingskosten, ankerkosten en nog iets bij, totale prijs 150 euro. :(
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een deuk ter lengte van het nietje was het bij mij wel niet. Het pennetje voor de brads is iets langer dan dat voor de nietjes. Met de diepteafstelling kon je dit wel uitregelen, maar als je wat harder drukt, of het pistool schuin houdt, heb je toch twee gaatjes. Brads in het zicht worden bij mij toch niet altijd geplamuurd. Voor bijvoorbeeld een gevelbekleding of afwerking van een deur in ongelakt hout is het tweede gaatje niet erg netjes. Je kan je ook de vraag stellen hoe vaak je nietjes gaat gebruiken. Ik kan ze niet meer schieten, maar eigenlijk mis ik ze niet.
Maar misschien zijn er andere oplossingen voor de dakbedekking waardoor je kan afzien van het huren/kopen van gereedschap. Brads zijn alleszins ongeschikt voor de shingles, die schiet je er los door en bieden geen houvast. Nietjes zullen iets beter scoren, maar ook niet ideaal. En met een pistool om de geschikte spijkers te schieten, kan je geen meubeltjes maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.