Plek voor één enkele elektrische zaag. Wat voor een neem ik?

Donorhart

Nieuw lid
12 nov 2013
7
0
Dag Woodworkers,

Kort vraagje. Ik heb geen atelier en ik woon op een appartement. Ik moet een projectje afkrijgen en ik denk van gewoon op de stoep te gaan staan en het daar te doen. Ik moet massieve eiken en beuken planken van meer dan 3 cm dik schulpen (op ca. 3 of 4 cm zetten) en dan afkorten (stukjes van 20, 30 cm).

Een paar opties:

1) Een invalzaag en dan met schragen en een vezelplaat een tafel improviseren? Beetje een gedoe wat dat afkorten betreft. Maar als ik een goeie koop kan ik hem houden, ook als ik later een ernstige tafelzaag aanschaf.
2) Een bescheiden tafelzaagje? Lijkt me het handigst voor dit project, maar ik zal het wel moeten verpatsen wanneer ik een echte tafelzaag koop.
3)Een (inval)cirkelzaag monteren op een tafeltje?

Als ik massief hout ga zagen zou ik best niet te zuinig zijn op vermogen zeker?

Afwerken kan ik met handschaven en -zaagjes. (Schaaf moet ik nog wel kopen eigenlijk... Tips qua goeie prijs/kwaliteit?).

Dank!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Hoi, Als je het forum een beetje hebt nagezocht dan kom je je vragen en daarmee ook de antwoorden wel tegen.
Misschien is dit iets voor je: http://www.hd-gereedschap.nl/produc...combinatiezaag-flipper-250mm-2000w-dw743.html
Voor een handschaaf kun je Stanley Bailey kopen of de iets duurdere Peaktool. Het is vooral de kunst om het slijpen en wetten goed onder de knie te krijgen. Je wordt daarna echt vrolijk van de mooie krullen en natuurlijk het gladde restultaat.
 

Robbert

Nieuw lid
11 jun 2012
3
0
Ik heb beide (tafelzaag axminster AW10BSB2, en invalzaag bosch GKT 55 GCE met twee latten van 160cm en één van 80cm, en van die klemmetjes om de latten vast te zetten).
En als ik kijk wat ik gebruik, dan is dat vrijwel altijd de invalzaag. Moest ik het opnieuw doen, dan denk ik dat ik het bij de invalzaag houd. Hoewel de zaagtafel zo nu en dan ook wel vreselijk handig is.

Rob
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Je zou 2e hands naar een Festo AFT55EB met een Basistafel (met module en langsgeleider) kunnen kijken. Dan heb je een zaagtafel en een invalzaag.

2e hands heb ik er goede ervaringen mee, zelf heb ik via MP 2 ATF's en twee tafels en diverse modules gekocht die het prima doen. De tafels kan niet zoveel mis mee, de module moet je even checken op werking net als de zaag. Reken wel op 400 à 500 euro.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb beide (tafelzaag axminster AW10BSB2, en invalzaag bosch GKT 55 GCE met twee latten van 160cm en één van 80cm, en van die klemmetjes om de latten vast te zetten).
En als ik kijk wat ik gebruik, dan is dat vrijwel altijd de invalzaag. Moest ik het opnieuw doen, dan denk ik dat ik het bij de invalzaag houd. Hoewel de zaagtafel zo nu en dan ook wel vreselijk handig is.

Rob

Los van het feit dat je nu vooral de invalzaag gebruikt, hoe bevalt de axminster jou? Is hij accuraat? Zaagt recht? stevig en stabiel?

Mvg Rhy.
 

Robbert

Nieuw lid
11 jun 2012
3
0
Los van het feit dat je nu vooral de invalzaag gebruikt, hoe bevalt de axminster jou? Is hij accuraat? Zaagt recht? stevig en stabiel?

Mvg Rhy.

Naar mijn aanvoelen is hij stevig en stabiel, maar ik heb nooit met een andere zaagtafel gewerkt, dus ik kan niet goed vergelijken.

Ik vind het moeilijk om alles netjes haaks en parallel te zetten met die tafel. Dus over het algemeen haal ik betere resultaten met de invalzaag dan met de zaagtafel. Dat kan natuurlijk evengoed aan mij liggen.
Wel handig om snel niet al te grote stukken af te korten op gelijke lengtes e.d. maar meestal kan dat ook met een afkortzaag oid.

Het enige waar ik ze voor gebruikt heb waar ik geen alternatief voor kan verzinnen is een eiken balk schulpen om er plinten uit te maken. Die balk was iets te dik voor de invalzaag.

Dus met het inzicht achteraf, en rekening houden met hoeveel plaats die zaag inneemt denk ik niet dat ik ze opnieuw zou kopen. Wat niet weg neemt dat ik ze met plezier gebruik waar het niet zo super nauwkeurig moet zijn.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb ook ruimte gebrek, en had een tijdje geleden eenzelfde vraag. Één zaag die eigenlijk alles kan, maar dan wel een beetje fatsoenlijk.

Dan kom je al snel bij de dure Mafell/Festool zaagtafels uit. Beide hebben een trek/afkortfunctie. Ik ben voor een Erika70 gegaan, deze oogt mij degelijker, hij is groot genoeg (voor mij dan), opklapbaar en nog goed draagbaar. Gekoppeld aan een stofzuiger is de stofontwikkeling beperkt tot een absoluut minimum, voor als je ooit binnen wat wil zagen.

Er zijn wel vergelijkbare tafelzagen die erop lijken of eenzelfde eigenschappen hebben. Axminster TS-200/250 lees ik altijd positieve dingen over (TS250 weegt wel al 80kg zonder opties). Metabo en Scheppach hebben ook "precisietafelzagen", die ook gewoon goed zullen zagen maar die leveren m.i. toch ook wel in op handigheid, het compacte en degelijkheid.

ik heb gekozen voor een tafelzaag, en ben er zeer tevreden mee. Verder heb ik nog een goedkope Aldi cirkelzaag liggen die ik een enkele keer nog gebruik als ik iets niet langs de tafelzaag kan halen.
 

Donorhart

Nieuw lid
12 nov 2013
7
0
Dank voor de input iedereen! De invalzaag scoort hier toch veel punten. Ik ga mij een festool cadeau doen en iets als in de video maken! http://www.youtube.com/watch?v=NhORUN6oCUc

Dan nog een tafeltje lassen waar ik die plaat in kan leggen, et voila!

Edit: al ben ik toch misschien niet geneigd om gaten te boren in zo'n dure zaag...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.