houtconstructies

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
Ik las op dit forum dat dit onderwerp nog ontbrak.
hier alvast een bijdrage van mij. Deze kap heb ik afgelopen winter gemaakt.
Hij is helemaal van amerikaans grenen
op de eerste foto is de verbinding van de trekbalk en het spandbeen te zien.
dit is een pen en gat verbinding met een tand tegen het afglijden.
de toognagel (eiken) hebben we trekkend ering geslagen

Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
mooi gemaakt, ziet er top uit

bedoel je met "trekkend erin slaan opdoken"

gat in de pen net iets verder naar de borst ten opzichte van de gaten in het deel waar het gat
zit zodat de eiken pen de verbinding dichttrekt????
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Tsjong, jonge Timmerman, dattis kaasie voor het baassie. Hier gaat mijn hart wel sneller van kloppen zeg. Beetje jaloers ben ik wel. NETTTTJES gemaakt. Als ik tog us rijk was...... Ga zo door Timmerman. Fotoos, veeeel fotoos graag.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dat ziet er inderdaad erg mooi uit. Ik heb een paar jaar geleden een schuurtje gebouwd met een schilddak, waarbij ik de gordingen zowel aan de boven- als aan de onderzijde in 1 lijn wilde hebben ivm aftimmering ed., dat was een héle uitdaging. Zo mooi als dit is het overigens qua constructie niet geworden...
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
Hallo

ik ben van beroep timmeman en af en toe mogen wij ook nog wel is dit soort mooi timmerwerk maken.
de hele kap is 90 meter lang en 5.2 meter breed. Hij bestaad uit 27 spanten en het uitbouwtje in het midden.
we hebben de hele kap prefab gemaakt in een loods,(het heeft 3 maanden lang super lekker geroken daar) zodat we het ter plekke zo inelkaar konden zetten. Het paste allemaal zo goed dat de spanten, gordingen en sporen in 1 week overeind stonden.
daarna moest er uiteraard nog het nodige timmerwerk gebeuren zoals dakbeschot erop overstekken timmeren enz.
bedoel je met "trekkend erin slaan opdoken"
hiemee bedoelen we inderdaad hetzelfde.

Hierbij nog een paar foto's van de kap.

Attached files
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Pracht stukje werk!
Wat is het eigenlijk voor een gebouw/bouwwerk geworden?

En een technische vraag: hoe sterk is zo'n haaklas? En zijn er nog specifieke aandachtspunten bij het maken van zo'n las? (bijvoorbeeld soort lijm/schroeven/etc)
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
Het is het dak van een graven gallerij.
arcade Rotterdam Nieuw Crooswijkse weg
De begraafplaats is in 1870 aangelegd en toen is deze gallerij gebouwd.
In de 2e wereld oorlog is er een bom op gevallen en is het dak ingestort.
ze hebben toen de boel gestud, en nu was er eindelijk geld om het op te knappen.

Attached files eisen schuine haaklas.doc (264.5 KB)
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Dit prachtige topic maar eens even onder het stof vandaan gehaald. In mijn zoektocht naar haaklassen kwam ik hem tegen... prachtig, prachtig, prachtig !!!

Er zit een link naar een bijlage bij. Het word-document geeft mij al wat meer info, maar ik ben toch erg benieuwd naar de methode van maken van een haaklas.
Omdat we inmiddels ruim 7 (!!!) jaren verder zijn, zijn er vast wel wat meer houtbewerkers die mij aan info kunnen helpen...
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Kende het topic niet, maar wat een prachtige constructie!!!
Fijn dat je hem onder het stof vandaan hebt gehaald.
Als je googled op haaklas krijg je al heel veel info.

Groet,
Jan
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Dit prachtige topic maar eens even onder het stof vandaan gehaald. In mijn zoektocht naar haaklassen kwam ik hem tegen... prachtig, prachtig, prachtig !!!

Er zit een link naar een bijlage bij. Het word-document geeft mij al wat meer info, maar ik ben toch erg benieuwd naar de methode van maken van een haaklas.
Omdat we inmiddels ruim 7 (!!!) jaren verder zijn, zijn er vast wel wat meer houtbewerkers die mij aan info kunnen helpen...

Hier een filmpje hoe een haaklas gemaakt wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=6j-U1P49r8U
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.