Perepot

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Een pot, gedraaid uit een stuk perenhout dat een kennis kwam brengen.
Hij had dit stuk hout gevonden tussen een berg heel oud kachelhout.
Door de enorme hoeveelheid grotere en kleinere scheuren wist ik aanvankelijk niet wat ik ermee moest beginnen.
Zoals altijd leg ik zo'n stuk hout dan ergens neer waar ik het dagelijks zie liggen.
En ook nu ontstond weer een idee.
Tijdens het draaien heb ik enorm veel problemen gehad, toen ik de wanddikte ongeveer tot 10mm had gedraaid begon vooral in de hoge bovenrand het hout (tussen de scheurtjes ten opzichte van elkaar te verschuiven).
Mijn eerste gedachten was, "kachelhout". Maar de volgende dag ben ik begonnen met al de scheurtjes vol te laten lopen met Starbond.
De volgende dag weer vol goede moed draaien , maar ik heb de lijm-sessie met Starbond nog 2x moeten herhalen.
Uiteindelijk is dit het werkstuk geworden met een record aantal werkuren, maar ik ben er wel heel erg blij mee.




Diameter=24cm hoogte totaal=19cm wanddikte bovenrand=3mm
P6100111.jpg

Hier zijn de grotere scheuren goet te zien.
P6100097.jpg



P6100092.jpg


Op de volgende foto zijn de kleine scheurtjes in de bovenrand goed zichtbaar.
P6100104.jpg
 

Bijlagen

  • P6100089.jpg
    P6100089.jpg
    71,5 KB · Weergaven: 229
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zeer geslaagd Rien. Het is zeker mijn ding.
Wat is Starbond?
Ik vermoed dat het een soort schuimlijm is of ben ik verkeerd?
Kun je daarvan eens de verpakking eens tonen?
Proficiat met het resultaat.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Zeer geslaagd Rien. Het is zeker mijn ding.
Wat is Starbond?
Ik vermoed dat het een soort schuimlijm is of ben ik verkeerd?
Kun je daarvan eens de verpakking eens tonen?
Proficiat met het resultaat.
[/QUOTE

Te koop bij Willy van Houtte
Het is in verschillende dikte's te koop en is helder van kleur.
P6260162.jpg

ik heb 4 verschillende dikte's en dan is er ook nog exelleraiter dat je er overheen spuit voor een snellere uitharding.
P6260164.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Oké Rien.
Bedankt voor de info.
Ik ga regelmatig bij Willy Vanhoutte en 'k heb er nog nooit bij stil gestaan.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Prachtig hout Rien en een mooie vorm, je hebt recht om er trots op te zijn, Ik persoonlijk vind dat de scheuren niet objectionable zijn aan dit stuk werk, als er ook maar iets is dat Ik zou veranderen, dan is het de knop, op eerste gezicht vind Ik hem aan de grote kant, maar hij past er verder wel bij in vormgeving vind Ik.

Ja je zou denken dat mooi droog hout wel uitgewerkt is hè, maar het verast je altijd, Ik heb dit al zovele keren meegemaakt, een voorgedraaid stuk dat al verschillende jaren zit en je opnieuw draait dan laat zitten voor enkele dagen en opnieuw opspant en vind dat het weer vervormt is, en natuurlijk met een stuk hout dat fijne scheurtjes heeft dat wil wel wat verdraaien, gelukkig hebben we nu CA (CyanoAcrylate), alhoewel dat soms niet sterk genoeg is en later weer loslaat, maar meestal werk het goed.

Dit stuk Es had een knook in het hout maar Ik vond de tekening in het hout mooi en draaide deze schaal, de knook had een dun scheurtje dat ik met CA gelijmd had, maar na enkele jaren was het toch weer open gegaan en verder dan eerst, Ik heb het toen met messing poeder gevuld en met CA volgemaakt, dat is alweer enkele jaren geleden maar lijkt nu we te houden, deze foto heb Ik enkel minuten geleden gemaakt, de schaal is nu 12 jaar oud en hopelijk wil nog lang zo blijven hoop Ik, we zullen zien :)

Oh ja CA word bij enkele fabrikanten gemaakt, een nieuwer product word bij Lee Valley verkocht, het komt met poeder voor het vullen van een grotere opening (zoals waar Ik de messing poeder in gebruikt heb), Ik heb het nog nooit gebruikt, het voorkomt dat onmiddellijk verharding dat soms plaatsvind met het gebruik van andere vullingen die soms gebruikt word, William Wood-Write verkoopt Starbond en EZbond CA en accelerator en DE-bonder, komt soms goed van pas als je vinger aan elkaar geplakt zitten ;)

http://www.leevalley.com/en/wood/page.aspx?p=72015&cat=1,110,42966&ap=1

http://www.penblanks.ca/Adhesives/

Whit Ash with knot.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.