Laatjes

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ben eindelijk eens begonnen aan een opbergsysteem om werkelijk ALLE kleine prullen in kwijt te kunnen.

Alles samen worden het zo'n 600 schuifjes.
Ze zijn allemaal even diep: 15cm
Er zijn 3 verschillende 'hoogtes', waarvan voor de binnenmaat nog 6mm (dikte bodem) af gaat.

Voor de frontjes werden overschotten gebruikt, zijkanten en achterkanten werden gemaakt in Red Alder (heb ik nog een hele zooi van liggen)
Bodems zijn in 6mm triplex.

De 'laagste' schuifjes zijn 4 cm , hiervan heb ik de breedtes van 8,10 en 15cm. Frontjes in eiken
De volgende zijn 5cm, in breedtes 10,15 en 20cm. Frontjes in Yellow Pine
Verder nog een kleiner aantal van 6cm, ook in breedtes 10,15 en 20cm. Frontjes in Padouk.

Hier enkele foto's van de laatjes:

IMAG0130.jpg

IMAG0132.jpg

Voor de greepjes was ik in eerste instantie van plan om gewoon deuvels te gebruiken, maar die zijn in de winkel blijkbaar moeilijker te krijgen.
Zat al lang met een ideetje te spelen en heb het dan maar es in daden omgezet.

Het resultaat is een heel eenvoudig greepje, waar onderaan een holling is om de vinger in te leggen.
Wanneer het schuifje nogal zwaar is vergemakkelijkt dit het uittrekken.

Nogmaals enkele foto's:

IMAG0133.jpg

IMAG0134.jpg

IMAG0135.jpg

Excuses voor de onzuivere foto's, maar zo krijg je toch een idee van de vorm.

Groeten,
Steven
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
600! :eek:
Als je die stokjes nou met het deukje naar boven zet, heb je straks de grootste kapstokwand die ooit gemaakt is :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Zeshonderd laatjes. Je moet maar zin hebben om ze te maken! Mooi werk, maar wat ga je daar allemaal in stoppen? En hoe ga je nog iets terugvinden?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
600 laatjes dat voorkomt Alzheimer. Ik hou wel van laatjes en kastjes. Zelf alles volgens systeem opbergen dan is het niet zón groot probleem.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het is inderdaad wel een hele hap werk, maar ik zal er later echt heel veel tijd mee uitsparen.
Heb nu tal van bananendozen staan waar echt vanalles in ligt, en waar ik naar mijn zin veel te veel tijd spendeer om iets te zoeken.
De laatjes komen ook niet allemaal in één kast, er zal ongeveer de helft in het magazijntje staan, en de andere helft verdeeld waar nodig in het atelier.
Het maakt deel uit van het reorganiseren van het atelier, wil onder andere een hele wand met 'french cleats' uitbekleden.
Er komen dus ook een aantal laderekjes aan de cleats te hangen ;-).

Iets terugvinden zal wel meevallen, ben van plan de laatjes te labelen, en er zal ook wel een systeem inzitten hoor.

Momenteel zijn ze nog een lelijke sta-in-de-weg,(andere opdrachten gaan ook door), maar binnenkort begint het gemak ;-)

Groeten,
Steven
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Zo dat zijn er een hoop. Maar ziet er wel goed uit, ben benieuw hoe de wanden er uitkomen te zien met al deze laatjes er in.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
600......wow.....Heb je al een soort van opruim-systeem bedacht ? Kan me voorstellen dat ik bij 600 laatjes op een gegeven moment niet meer weet wat waar in zit....
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Wow! 600! :eek:

Hoeveel uren werk zijn daar ingekropen? Je gaat er in elk geval veel plezier aan beleven. Niks zo handig om iets in op te bergen als een schuif.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Indien je nou toch eens iets niet zou weten liggen; hoe lang zou het dan duren om 600 laden open te trekken en erin te kijken voordat je , uiteraard in de laatste lade, het ding vindt dat je zocht?

knap werk, Steven!!

groeten
Ornament
 
A

Athanor

Guest
En..... heb je de zwaluwstaarten allemaal met de hand gehakt:rolleyes:

Mooi hoor!


Fons
 

WR1944

Oud hout
Ik word al moe bij de gedachte om 600 laatjes te maken. Daarom heb ik grotere laden gemaakt met een vakverdeling. Vijf laden met 18 vakken elk en al m'n schroefjes, boutjes, moertjes en ringetjes zijn onder dak. Maar jouw laatjes zien er wel een stuk mooier uit dan mijn producten in 1/2"' multiplex.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.118
518
Moordrecht
Kolere... Om het maar even plat te zeggen... :) 600! Daar kan ik m'n hele werkplaats en meer in kwijt. Wat? Dan staat m'n hele werkplaats afgela-den.. :p
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het is inderdaad een massa werk, maar lades met vakverdelingen zag ik niet zitten.
't Is de bedoeling dat ik ook een soort dragers maak, kisten waar de laatjes in passen, zodat ik makkelijk kan meenemen wat ik nodig heb.
Die kisten krijgen dan een plaatsje in de bestelwagen.

Heb er heel lang over zitten twijfelen wat ik er nu mee zou gaan doen, en ben tot nu toe nog blij dat ik voor deze optie heb gekozen.

Hier nog een filmpje van het samensteken van de laatjes:


Ging uiteindelijk steeds maar vlotter ;-). Ik steek er uiteindelijk 10 samen zonder dat er iets spectaculairs gebeurt, dus het ganse filmpje uitkijken wordt maar saai ;-).
Heb het vooral gefilmd om te kijken waar ik nog tijd kan uitsparen, op die manier krijg ik een idee hoe lang ik gemiddeld aan een laatje werk.

Heb wel constant in m'n achterhoofd gehouden dat per seconde dat ik langer werk aan een laatje, er 10 minuten bijkomen voor de 600 stuks ;-)
Dan denk je automatisch wel even na voor je begint.

Het zijn er veel, en ik verwacht ze ook niet onmiddellijk vol te krijgen, maar het heeft niet veel zin om er te weinig te maken hé ;-).
Bovendien zijn er altijd dingen die uitbreiden. Als ik bijvoorbeeld een nieuwe maat houtbouten koop, wil ik plaats bij het assortiment dat al aanwezig is, op die manier krijg ik er een bepaald systeem in. 600 laatjes uittrekken om te kijken wat er in zit is inderdaad een beetje gek ;-)

Leuk dat ik er nu al plezier aan beleef door jullie reacties!

Groeten,
Steven
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Zo grappig dat je het gefilmd hebt om de cyclustijd te verkleinen :). Het moet vast raar zijn om als meubelmaker plots aan massa-productie te doen.
Voor mij voelt zoiets na ruim 12 jaar massa-productie te hebben gedaan perfect natuurlijk aan. Een systeem opzetten is een reflex geworden :). Zo op het eerste gezicht heb je een behoorlijk efficiënt systeem op poten gezet. Goed gevonden trouwens met je montage-plank.
Als je nog eens zoiets van plan bent, laat maar iets weten, ik kom je met veel plezier helpen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Haha, ja André, dat scheelt alweer een stapeltje.
't Is inderdaad al goed gevorderd, maar er is nog wel wat werk aan.

Het kan misschien nog wel sneller, maar het moet natuurlijk ook plezierig blijven ;-)
Dat plankje is inderdaad wel interessant, want na verloop van tijd raakt dat vervuild door lijmrestjes. Zo ongeveer om de tien laatjes es met een beitel over het plankje, en het blijft mooi vlak. Het kleine plankje dat ik er aan spijkerde blijkt ook heel handig als aanslag. En de werkbank wordt niet vuil ;-)
Het assembleren van de laatjes was trouwens een zittend werkje.

Een deel van de bodems moet nog bevestigd worden (flater van me, want met de bodem maak je het laatje tenslotte mooi haaks), in het begin was ik van plan de greepjes nog vast te zetten met een schroefje van binnenuit. Met de bodem er al aan kon ik er niet meer bijkomen. Naderhand heb ik pas bedacht dat als ik het greepje er in lijm, het al meer dan vast genoeg zal zitten ;-).

Reinoud, je bent welkom om eens te komen kijken hoor, je hoeft daarvoor niet te werken ;-)

Groeten!
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.