Inrichting nieuwe werkplaats

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Mannen, ben bezig mijn werkplaats aan het inrichten zodat alles wat er niet hoort eruit is, er ruimte is voor alle machines en ik ook nog fatsoenlijk kan werken.

Afmetingen:
* circa 7400 lang bij 3720 breed met linksboven een hap eruit.
* Blauwe strepen rechter boven en onderhoek en middenin zijn plaats ramen en deuren, gele is de deur naar rest van het huis

Eisen:
* Alle stationaire machines goed bruikbaar
* Voldoende opbergplek voor mijn elektrische machines (systainers)
* Een volwaardige werkbank
* Ruimte voor allerhande opslag los of in plastic opbergbakken (IKEA)
* Zo veel mogelijk resterende ruimte om te bewegen

Wat moet er aan machines in:
* Een Hammer B3-31 zaag-frees
* Hammer A3-31 vlak- vandiktebank
* Felder afzuiger AF-22
* Felder lintzaag FB-510
* Scheppach Bandschuurmachine BSM-2010
* Scheppach kolomboor RAB S16

Ik heb bijgaand ontwerp gemaakt, wat denken jullie van onderstaande:

Screen Shot 2014-08-05 at 20.32.12.jpg

Toelichting:
* Voor de zaag/frees is het lichtrode gedeelte de slag die de 2M roltafel maakt. Donkerder rood is de vaste opstelling
* De blauwe delen zijn bovenkasten aan de wand voor opslag van de losse spullen en plastic boxen (40 diep)
* De 30cm diep blauwe delen zijn gereedschapskisten waar het handgereedschap in komt
* Links bovenin 4 zelf te maken sys ports voor opslag van alle systainers, daarboven hangen weer bovenkasten
* Links midden groen is de nog te maken werkbank.
* Onder de BSM-2010 ook nog opbergruimte want die schuurmachine moet op hoogte worden gebracht op een kastje.
* De oranje machines zijn de kleinere stationaire machines als Kapex / Stofzuiger en CMS tafel.

* Plaatje wordt beetje klein dus toelichting op plaats machines:
* Afzuiger linksonder
* Zaagfrees rechtsonder
* Lintzaag middenin
* Bandschuurmachine rechtsboven
* Vandiktebank daaronder tegen de rechterwand
* Kolomboor daar weer onder

De gereedschapskast boven de werkbank wil ik maken volgens ontwerp van Jaap wat hij hier op het forum heeft staan.

Iemand suggesties of opmerkingen?

De B3 komt als het goed is al over 3 of 4 weken dus ik moet haast maken.

Helpt dit als PDF?
Bekijk bijlage werkplaats concept.pdfBekijk bijlage werkplaats concept.pdf
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Remco,

Zou je de afbeelding wat groter kunnen maken, of als PDF bijvoegen? Kunnen we het wat beter beoordelen! Wel mooie grote ruimte!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
gelukt.... zit er nu als PDF bij... ruimte is inderdaad behoorlijk alhoewel altijd te klein...

Kan een werkplaats ook groot genoeg zijn?

Heb bijvoorbeeld geen of nauwelijks ruimte voor houtopslag voorzien. En als ik de lintzaag of de vlakbank wil gebruiken voor grotere stukken moet ik hem denk ik toch naar t midden rijden. maar ik vind dat ik al niet mag klagen met zon mooie ruimte dus dat doen we ook niet ;-)
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Sysports

Hoi Scheppie,

Dat wordt een mooie werkplaats! Aan de uitrusting zal het in ieder geval niet liggen:)
Zelf heb ik in 2010 een nieuwe schuur gebouwd (met wat hulp hoor) van 5x8 m. Ik heb een combinatiemachine in het midden staan, dat maakt dat daarmee al veel bepaald is. Jij hebt een zaag-frees combi en dan kun je mooi langs de muren opstellen, goede keus.

Wellicht een tip voor je systainers; ik heb dat met een eenvoudige bovenkast gedaan, zie foto. De systainers glijden gewoon op hardhouten latten en dat is perfect! Kost ook niet zoveel als die Festool oplossing. Wellicht heb je er wat aan.

Groet,

Wouter

2014-08-05 21.25.13.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Kan je geen ander plekje voor je kolomboor verzinnen? Die nemen niet heel veel ruimte in en dan heb je wel gelijk de ruimte voor je vlak/vandiktebank...

Wat een ruimte zeg, jaloers! Nu heb ik ook niets te klagen, maar die van jou is nog 2 1/2 meter langer...
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dat wordt een mooie werkruimte zeg.
Hoe je het neerzet zou ik wel laten afhangen van het gebruik. Als ik naar mezelf kijk gebruik ik de lintzaag en de vlak-vandiktebank nogal intensief. Die zou ik dus wat prominenter plaatsen.
Hoe ik het zou doen;
Bij een werkbank is het handig om veel licht te hebben. Die zou ik dan ook rechtsboven plaatsen. Eventueel zou ik een hoek-werkbank maken. De lintzaag wil ik graag dicht bij de werkbank, bijv. waar hij nu staat, of op de plek waar je de kolomboor hebt staan.
De vlakvandikte zou ik samen met de zaag-frees in de grote ruimte willen hebben. Ook zou ik daar houtopslag maken Bijv. de vlakvandikte op de plek van de grote werkbank, iets van de muur af en aan die muur een niet al te diep houtrek tot boven. De zaag-frees laten staan.
De afzuiger zou ik centraal tussen de drie machines zetten, bijv. op de plek waar jij de lintzaag hebt staan (scheelt veel leidingwerk). Links onderin zou ik de bandschuurmachine en de kolomboor zetten, maar als je de bandschuur veel gebruikt zou ik hem dichter bij de afzuiger willen. Bijvoorbeeld waar je de groene bovenkasten hebt (links boven in het smallere deel). De stofzuiger zou ik in de buurt van de werkbank (eronder?) zetten.
Helaas is er nu geen goede plek voor de Kappex meer over... maar goed, die wil ik om je te helpen wel overnemen:cool:. Als alternatief, kun je de Kappex in het houtopslagrek verwerken (dus op werkhoogte een horizontale strook vrijhouden. Werkt denk ik wel efficiënt.
Succes
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
@Wouter: ik heb mezelf wijsgemaakt dat het een absolute must is om alle systainers op rails te hebben om dan de kisten te kunnen openen zonder ze uit te nemen. De lade moet dus zo ver eruit komen dat de deksel open kan.Volgens mij kom ik dan met de goedkoopste ladegeleiders (rolgeleiders) op kasten van 450mm diep. Ik kan dan 37cm uitrekken en dat moet voldoende zijn. Met volledig uittrekbare geleiders zouden de kasten 400 diep kunnen worden dus 5 cm minder diep maar die geleiders kosten meer dan 10 euro voor de goedkoopste uitvoering en ik heb er nogal wat nodig.

@Rizz, die kolomboor is mijn minste probleem, die neemt niet veel plek in en is nog redelijk mobiel. Omdat het en radiaalboor is is het bovenstuk vrij lang maar dat draait makkelijk weg dus in de praktijk staat ie niet snel in de weg.

@Gandel: ik had die opstelling ook wel overwogen maar op de een of andere manier komt het ongestructureerde op me over, werkplaats is toch ook wel stukje gevoel van organisatie vind ik. Misschien klopt het gevoel niet met de werkelijkheid dus nog maar eens bekijken.

@Rick: Ben ook blij met de ruimte en straks de inrichting. Afgelopen periode mijn Scheppach collectie grotendeels uitverkocht want er was zo veel dat er geen ruimte meer over was om te werken. Werkstukken zal een mix zijn tussen groot en klein. Tenminste dat moet uitgangspunt zijn. Ik moet wel groot erbij zeggen anders kan ik de grote machines niet justificeren voor mezelf :).
Materiaal komt over het algemeen binnen door de 2 openslaande deuren aan de rechterzijde. Kleine dingen door de gele binnendeur.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat mij opvalt is dat je geen lang materiaal kunt verwerken met de vlak-vandiktebank. Ik zou de zaagtafel naar links schuiven en de vlakbank erlangs zetten. Dan klopt de logistiek ook weer, na eventueel verzagen ligt het hout achter de zaag en kan het gevlakt worden, dan ligt het achter de vlakbank om door de vandiktebank te gaan.
Positie is afhankelijk van wat er gemaakt wordt, maar de lengte beperking wordt nu bepaald door de vlakbank.

Succes
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Wat is het gewicht wat de geleiders moeten kunnen dragen?
En de prijs die je noemt is dat per paar?

Hier in Noorwegen waar alles duur is zou ik een ladegeleider kunnen kopen met de volgende spec's:
Lengte: 550/1000mm ( uttrekkstap:100mm) max belasting per paar 22kg. voor NOK 40,00 ( da's nog geen € 5,-)

Dus dan zou ik denken dat het bij jullie ook voor een dergelijke prijs te vinden moet zijn.

Ik ben geen ladeexpert, en eerlijk gezegd weet ik niet wat ze met die "uttrekkstap" bedoelen. Vermoedelijk herkent de ladevakman direct een variable die bij elke ladegeleider wordt opgegeven.
( gevoelsmatig denk ik dat het de lengte is die de twee schuifdelen in elkaar blijven steken zodat je lade niet op de grond dondert;) )

- - - Updated - - -

leuk: ik las: uttrekk-stap. Nu ik nog eens kijk lees ik uttrekks-tap, dus het uittrek-verlies!
Inderdaad het stukje dat het in elkaar blijft zitten. Weer wat geleerd. Scheppie bedankt!

Maaruh is dit niks: http://www.ladegeleider.nl/index.php?item=rolgeleider-20kg&action=page&group_id=64&lang=NL
vraag blijft alleen of ze jouw gewicht kunnen dragen. Althans het gewicht van jouw kisten.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Wat ik zelf in mijn schuur(tje) heb gedaan is een vaste werkbank gemaakt over de hele kopse kant van de schuur (2,5 mtr), en verder gewerkt met zelfgemaakte ladekasten op dezelfde hoogte, met wielen eronder (zwenkwielen met rem). Die staan naast elkaar tegen de andere muur, met daarop diverse machines: kolomboor, bandschuurmachine, afkortzaag, vlak/diktebank. In de lades ligt klein elektrisch gereedschap en toebehoren voor het apparaat dat erbovenop staat, en schroeven/spijkers etc.
De werkbank is zo hoog en diep dat mijn zaagtafel (waar ik ook wielen onder heb gemaakt voor het verplaatsen) daar precies onder kan staan.

Doordat het gereedschap daarmee allemaal op wielen staat, staat het normaal gesproken tegen de muur aan, maar kan ik het ook in het midden zetten of zelfs naar buiten rijden als ik meer ruimte nodig heb.

Nu heb ik wel kleinere machines dan jij hebt, en heb jij sowieso al meer ruimte waardoor je je machines in principe een eigen plek kan geven om ook nog aan te werken, maar het kan een idee zijn om je stationaire machines mobiel te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.