Bouw schuur met veranda

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Vandaag begonnen met de bouw van een schuur met veranda in Douglas hout.

Afmetingen gebint 6x3m uit staanders/liggers 15x15cm.
Dak afmetingen 7x4m, spanten 5x15cm.

De wanden zijn opgebouwd uit gewolmaniseerde 2"x3" welke bekleed worden aan een zijde met zweeds rabat 2 zijde zwart.

Als eerste de betonpoeren gestort met daarin draadeinden waar de staanders weer op gemonteerd zijn.
Alle staanders gesteld en daarna de liggers pas gemaakt met halfhout verbindingen.

20140805_120404.jpg
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Heb je de balken nu onderling verlijmt?
Wel ideaal een graafmachine voor het zwaardere tilwerk! :D
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ja verlijmt en geschroefd in de staanders met Woodies 8.0x300mm schroeven.

De minikraan alleen gebruikt om het hout te lossen van de vrachtauto
:D

20140805_173628.jpg
 

WR1944

Oud hout
Dat ziet er degelijk uit. Je kan er nog wel een verdieping op zetten. ;)
Heb je nog iets het hout geplaatst van de onderregel van de wanden?

Ik grijp bij dit soort van constructies steeds weer terug op de Amerikaanse bouwcode. Een fundatie moet tot minimaal 6" (ca 150 mm) boven het maaiveld uitsteken en er moet een niet-waterdoorlatende laag zitten tussen de fundatie en de houten opbouw. In dit geval de onderregel van de wand.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
dat wordt een mooi project
ja kan je wat vertellen over het fundament en ook over de palen
binnenkort ga ik ook een schuurtje maken en daar zit ik nog wat over te dubben
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ik grijp bij dit soort van constructies steeds weer terug op de Amerikaanse bouwcode. Een fundatie moet tot minimaal 6" (ca 150 mm) boven het maaiveld uitsteken en er moet een niet-waterdoorlatende laag zitten tussen de fundatie en de houten opbouw. In dit geval de onderregel van de wand.
Ja, dat staat wel erg dicht op het maaiveld.
Ik heb een houten schuur van 5x5, dat is zo,n prefabding.
Deze staat dan wel op een betonvloer die wat hoger ligt als het maaiveld, maar achteraf gezien had ik liever een kleine borstwering gemetseld van een paar lagen stenen.
Dan heb je ook gelijk een (redelijk) waterdichte afwerking tussen de betonvloer en de stenen.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik ben bekend met het toepassen van een laag metselwerk onder het hout, had misschien ook mooier geweest. Het maaiveld wordt nog wel verlaagd en onder de veranda komt bestrating. Al het houtwerk staat straks 2cm vrij van de bestrating.

Het stijl- en regelwerk is prefab gemaakt en in het midden van de staanders geschroefd, tevens zwart geschilderd zodat het van binnenuit niet zo opvalt.

20140808_101034.jpg
 
Laatst bewerkt:

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
De liggers van het dak zijn 5cm ingelaten in de langsliggers van het gebint. Eerst de buitenste liggers aangebracht, daar een draad over gespannen om voor iedere ligger de exacte diepte van de inkeping te kunnen meten vanaf de draad. Er zit toch altijd verschil in bij fijnbezaagd hout.

Het dakhout zijn vellingdelen, vuren geschaafd geploegd. Eerst de onderkant voor de delen voor het zicht wit geschilderd en daarna verlijmt en geschroefd op de liggers. Omdat de hoeken vrij oversteken is er rondom een balk opgeschroefd voor stabiliteit, het mastiek hier weer tegenaan geschroefd.

20140808_101040.jpg
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Boeidelen en eerste rabat op de wand aangebracht.

20140808_130530.jpg

Laatste foto voor vandaag. Het lage wandje wordt nog afgetimmerd en dient als windvanger.

20140808_185222.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Je zet er flink de sokken in. Het ziet er zeer degelijk uit. Heb je rekening gehouden met afschot voor het dak. Het hemelwater heeft de neiging naar het laagste punt te lopen. Anders blijft het gezellig als een plas op je dak liggen. Door het dak in twee richtingen iets af te laten lopen kan je op één punt het water opvangen en met een valpijp gecontroleerd afvoeren richting aarde.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik grijp bij dit soort van constructies steeds weer terug op de Amerikaanse bouwcode. Een fundatie moet tot minimaal 6" (ca 150 mm) boven het maaiveld uitsteken en er moet een niet-waterdoorlatende laag zitten tussen de fundatie en de houten opbouw. In dit geval de onderregel van de wand.

Voor in de toekomst, heb je hier detailtekeningen van online? Of raad je een goed boek aan? Alvast bedankt!

Heb je rekening gehouden met afschot voor het dak. Het hemelwater heeft de neiging naar het laagste punt te lopen. Anders blijft het gezellig als een plas op je dak liggen. Door het dak in twee richtingen iets af te laten lopen kan je op één punt het water opvangen en met een valpijp gecontroleerd afvoeren richting aarde.

Het gehele dak ligt op afschot naar de achterzijde, op beide hoeken komt een uitloop, zitten toch uit het zicht.


Nog een tip van mijn kant: laat de schoren zo lang mogelijk staan aan de staanders, zeker als de wanden dichtgetimmerd zijn vangen ze zeer veel wind! Het zweeds rabat is overigens ook weer met constructietix verlijmd en gespijkerd.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Hele mooie resultaten, top.

Waarom het verlijmen inderdaad?

- - - Updated - - -

En niet om te ziften maar waarom heb je geen schoren gebruikt? Wanneer je wind vangt op de achterwand zie ik niets wat voorkomt dat ie voorover valt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
En niet om te ziften maar waarom heb je geen schoren gebruikt? Wanneer je wind vangt op de achterwand zie ik niets wat voorkomt dat ie voorover valt.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, een schoor is nu nog zo aangebracht. Als hij helemaal afgetimmerd is misschien stuk lastiger. Veel te mooie schuur om om te laten waaien.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Het rabat is ook verlijmd omdat de veranda helemaal vrij staat op de wind, geen bomen of bebouwing en pal onder de (Waddenzee)dijk. Alleen gespijkerd trekt de wind het rabat los, het is in deze omgeving een vrij gebruikelijke methode.

Schoren kunnen er altijd nog in, de stabiliteit is al enorm! De wanden (2x dwars) en ingelaten dakliggers geven veel verband.

Omwaaien zal ook niet meer lukken, vandaag iedere paal voorzien van een opwaaianker M12 verlijmd in de betonpoer. Zie foto:

20140809_123207.jpg
 

WR1944

Oud hout
Hier kan je alles over de Amerikaanse bouwvoorschriften vinden.
http://publicecodes.cyberregs.com/icod/

Als boek kan ik je het volgende aanraden: Ultimate guide to house framing, ISBN: 978-1-58011-443-1
http://www.amazon.com/Ultimate-Guid...guide+to+house+framing+3rd+ed.+john+d.+wagner

Elke keer als ik je foto's van de vorderingen bekeek kriebelde er iets in m'n achterhoofd. Ik miste iets en kon er niet direct een vinger opleggen. Maar door de reacties van de andere leden werd het me duidelijk: het windverband.
In elke hoekverbinding tussen de staanders en de horizontale liggers mis ik schoren in de hoeken. Deze zijn essentieel voor de stabiliteit van de constructie. Met een flinke wind staat er op een gesloten vlak een paar honderd kilo te drukken en met een flinke storm wordt dat alleen maar erger. Tevens komt er aan de tegenoverliggende zijde nog de onderdruk bij. De verbindingen met de fundatie en op de hoekpunten lijken misschien wel stevig maar zijn dat absoluut niet. Ze fungeren als scharnierpunten. De aangebrachte planken leveren nagenoeg geen sterkte in de richting van het vlak waar in ze zitten. Daarom wordt in Amerika zo'n vlak dicht getimmerd met een plaat 3/4" multiplex (OSB).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.