Welk plaatmateriaal is voldoende?

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Beste Allemaal, eens komt de dag dat ik hout moet gaan kopen om de Navigator te bouwen. Plaatmateriaal.
Dat plaat materiaal kan bestaan uit; bruynzeel suprahecht oftewel de hoofdprijs, de tweede optie is okoume garantie plaat, middelste hoofdprijs, derde optie okoume multiplex, kost ook minder maar is wel watervast verlijmd.
dat is denk ik de goedkoopste optie. Hamvraag voor mij is nu is dit voldoende om de navigator te bouwen en met epoxy te lijmen. Is het materiaal duurzaam genoeg als het geschilderd wordt al of niet met waterverdunbare verf. Ik hoor
graag wat jullie er van vinden, met vriendelijke groet, Crossbow1958
de navigator is een zeilboot van ca. 4,5 m.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De twee eerste opties zijn oké, de laatste optie is ongeschikt, ondanks de "watervaste" verlijming delamineren de platen toch relatief snel. De toplaag komt redelijk snel los eens er vocht bij kan en de tussenlagen zijn uit minderwaardig afrolfineer vervaardigd. Dit delamineren gebeurt zelfs als er een paar lagen epoxy op staan. Ik zou het niet gebruiken om een romp mee te bouwen.
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Beste Tuoh, dank voor je snelle duidelijke reactie. Ook dit is mij weer duidelijk. Op naar het volgende vraagstuk, met vriendelijke groet, Crossbow1958
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.