Dillema: gereedschap of nieuwe gitaar?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ha! Nu weet ik al wat de meeste gaan zeggen hier.. :)

Er is wat geld over, zo'n €1000. met een klein beetje extra, als het moet. Een nieuwe gitaar? Of een andere zaagtafel en lintzaag?

Momenteel werk ik met een Emcostar super combimachine en als ik voor het gereedschap kies, komt de opbrengst daarvan er ook nog bij.. (ong €250) De Emcostar is niet precies genoeg en mist vermogen, vooral de lintzaag. Leuke machine, maar meer voor iemand anders.

Ik zat wat te speuren en kwam voor een zaagtafel op de Dewalt DW745 uit, nieuw, maar wat een lintzaag betreft heb ik nog geen keus kunnen maken. Ik zag deze op MP, maar die is niet heel veel krachtiger. Zou wel binnen het budget blijven en kan ik ook nog een Triton bovenfrees kopen...

Nu moet ik toch nog even wachten, iig tot na m'n vakantie, maar het is wel een uitgelezen kans om iets beter gereedschap te kopen, zeker nu het er naar uitziet dat ik ook meer meubeltjes wil gaan maken en niet alleen gitaren..

Gedachten?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Waarom koop je niet gewoon mooi gereedschap en ga je je eigen gitaar bouwen. !
(ben zelf ook voor mezelf aan het rechtvaardigen waarom ik toch in vredesnaam een hammer n3800 lintzaag moet gaan kopen...)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Waarom koop je niet gewoon mooi gereedschap en ga je je eigen gitaar bouwen. !
(ben zelf ook voor mezelf aan het rechtvaardigen waarom ik toch in vredesnaam een hammer n3800 lintzaag moet gaan kopen...)

Ik ben al bezig met een gitaar.. :) Voor mij is echter maar de vraag hoe de gitaar eruit komt als deze af is.. Ik zou er minstens 10 tot 15 moeten bouwen voordat ik echt begin te begrijpen waar ik mee bezig ben en het e.e.a. kan sturen..

Op het moment ben ik echter vaker in m'n schuurtje te vinden dan dat ik een gitaar in m'n handen heb, maar dat kan ook zo weer omdraaien. Er staan nogal wat projecten op stapel, al dan niet voor mezelf en dat vind ik ook wel erg leuk, maar houden wel in dat ik iig echt een groter tafelzaag nodig heb. GAS (Gear acquisition Syndrome) of TAS (Tool.........) is mij om het even, tis allebei erg leuk! :)

De reviews van de Dewalt zijn erg lovend en het geleidingssyteem spreekt me erg aan, dus ik vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Oke, je heb even je andere post bekeken en je gitaar ziet er goed uit. Waar heb je de info vandaan over hoe je het een en ander maakt? Alles op t internet opgezocht?
Heb al veel te veel plannen, maar een keer een eigen (bas) gitaar maken lijkt me ook wel gaaf. Te veel ideeën en te weinig tijd, t probleem van menig houtbewerker....
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Oke, je heb even je andere post bekeken en je gitaar ziet er goed uit. Waar heb je de info vandaan over hoe je het een en ander maakt? Alles op t internet opgezocht?
Heb al veel te veel plannen, maar een keer een eigen (bas) gitaar maken lijkt me ook wel gaaf. Te veel ideeën en te weinig tijd, t probleem van menig houtbewerker....

Heel veel lezen en dan nog maar eens wat lezen.. Onder andere.... Toen ik klaar was voor een nieuwe hobby, maar gezegend met anderhalve linkerhand, had ik echt geen idee hoe ik dit ging doen. Totdat ik op een dag een gitaarbouwcursus tegenkwam. Praatje gemaakt en een paar weken later begonnen. Dit heeft me toch echt wel gered, veel fouten gemaakt en erg veel geleerd. Inmiddels doe ik de cursus niet meer, maar ga ik wel af en toe langs om het gereedschap daar te gebruiken, daar ik nog niet alles heb. Nu heb ik wel het zelfvertrouwen om dit af te maken. Ook ben ik nog lid van het Gitaarnet.nl forum waar ik ook met mijn vragen terecht kan.

De plannen voor een tweede gitaar liggen er al, het hout is al in huis, dus dit wordt een project voor in het najaar.

Een electrische gitaar is echt niet heel erg moeilijk. Belangrijk is dat je precies werkt en met goeie mallen, zelf gemaakt of gekocht.. Een kennis maakt deze met een CNC-machine. Je komt al een heel end met een bovenfrees, een rasp en een beitel.
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Ha! Nu weet ik al wat de meeste gaan zeggen hier.. :)

Er is wat geld over, zo'n €1000. met een klein beetje extra, als het moet. Een nieuwe gitaar? Of een andere zaagtafel en lintzaag?

Momenteel werk ik met een Emcostar super combimachine en als ik voor het gereedschap kies, komt de opbrengst daarvan er ook nog bij.. (ong €250) De Emcostar is niet precies genoeg en mist vermogen, vooral de lintzaag. Leuke machine, maar meer voor iemand anders.

Ik zat wat te speuren en kwam voor een zaagtafel op de Dewalt DW745 uit, nieuw, maar wat een lintzaag betreft heb ik nog geen keus kunnen maken. Ik zag deze op MP, maar die is niet heel veel krachtiger. Zou wel binnen het budget blijven en kan ik ook nog een Triton bovenfrees kopen...

Nu moet ik toch nog even wachten, iig tot na m'n vakantie, maar het is wel een uitgelezen kans om iets beter gereedschap te kopen, zeker nu het er naar uitziet dat ik ook meer meubeltjes wil gaan maken en niet alleen gitaren..

Gedachten?
Ik heb nu al aardig wat gitaren en basgitaren gemaakt. Goed gereedschap is meer dan het halve werk!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.