Nieuwe schroefmachine, slagschroefmachine?? En afkortzaag aanschaf tips gezocht

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Jullie kennen allemaal het probleem wel. Je wilt nieuwe machines, maar er zijn zoveel types dat ik niet meer weet wat ik moet doen.
Wij gaan aan een flinke verbouwing beginnen en ik heb nieuw gereedschap nodig.

Ik zoek een nieuwe schroefmachine, die tegen een stootje kan en mensen in mijn omgeving raden me ook aan om een slagschroevendraaier te kopen. Daar zijn leuke setjes voor blijkbaar. Maar waar gebruik je zo’n ding nou voor, of ga je hem meer gebruiken als je hem eenmaal hebt?
Wat ik al weet, ik wil 18V en heb een voorkeur voor Makita, omdat ik hier al meer van heb, maar nog niks op accu, dus ander merk zou ook kunnen. Ik wil er later wel andere aparaten bij kunnen kopen, zoals een schroefautomaat bv
Opbergen moet overzichtelijk kunnen en zou fijn zijn als het ook in festool kisten kan, omdat ik die ook al meer heb, maar dat is geen eis.

Voor de zaag gaat het met name om afkorten van balkhout met maximale maat 270 x 95, de rest is allemaal veel kleiner, en deze grote maat heb ik maar een paar en zou dus ook met de hand kunnen.
Let wel, het is een verbouwing en geen meubel maken. Festool is super, maar in mijn ogen niet nodig voor dit werk. Liever iets robuuster.

Wat kunnen jullie me aan of juist afraden?

Oja, voor de gene die het leuk vind, dit is de blog van onze verbouwing.
http://Krotpaleis.blogspot.nl
 

Ruurd.A

Actieve deelnemer
7 jun 2013
29
0
Groningen
Ben je van plan om zowel een schroefmachine (ik neem aan dat je een accuboor bedoeld?) als een slagschroevendraaier te kopen?
Als ik het goed heb is een slagschroevendraaier met name bedoeld om bouten/moeren mee aan te draaien, dus als automatische variant van een dopsleutel set.


Correctie: heb het nog even opgezocht op google, slagschroevendraaiers zijn ook te gebruiken met normale bitjes en dus voor gewone schroeven. Weer wat geleerd :)
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Voor je verbouwingswerk zit je met Makita helemaal goed lijkt me. Bij mijn uitbouwklus van de werkplaats heb ik geïnvesteerd in een 14 volt schroefboormachine en na 5 jaar werkt die nog perfect, met 2 goede li-ion accu's, snel op te laden. Wel spijt dat ik toen daarnaast niet gelijk ook een slagschroefmachine heb gekocht, voordeel daarvan is dat je minder hoeft voor te boren bij het schroeven en grote schroeven gemakkelijker indraait.

Leuke klus hebben jullie onderhanden! Met wie ga je de verbouwing doen? Allles zelf?

Veel succes! Fons
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik zou er zeker ook een slagschroevendraaier bij nemen. Dat werkt heerlijk voor grote schroeven. Ik heb je blog bekeken en voor wat je gaat doen lijkt mij dat echt een must.
Ik heb zelf ook een aantal makita machines (cirkelzagen) waar ik enorm tevreden mee ben. Over hun accumachines hoor ik wisselende geluiden, de accu's schijnen toch niet meer de beste te zijn. Ik heb zelf een panasonic (wordt vaak als beste getest) maar ik zou zelf voor mijn toekomstige aankoop kijken naar milwaukee of dewalt.

Succes in ieder geval met de verbouwing.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Heb zelf panasonic, zeer degelijke accumachine. Accu's gaan lang mee, en laden ook weer gauw op. (had toen ik ze kocht ook al het verhaal gehoord dat de makita accu's niet lang mee gaan. )
Maar, je koopt toch vaak een machine met twee accu's, dan houd je altijd een accu op de lader, kun je steeds door.
Als ik jou was zou ik eens naar een speciaal zaak gaan waar ze diverse machines hebben, en welke het beste in de hand ligt. Want daar zit ook nog wel iets verschil in.
succes met je verbouwing...
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Makita minder? hmmm
Als ik een bouwplaats op loop en daar zijn 20 onderaannemers aan het werk, lopen er 19 van de 20 met makita accuspul :)
Altijd weer hopen dat niemand per ongeluk mijn systainertje mee neemt
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wow... Wat een project heb jij gekocht! Respect! Kan je wel echt wat moois van maken!
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Ben zelf erg tevreden over mijn DeWalt duo, slag en schroef. Gezien jouw project zou ik er meteen twee van ieders kopen :D

Een mooie blog om te blijven volgen lijkt me. Hou ons op de hoogte.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik gebruik voor fijn schroef en boorwerk een Festool T15 en voor echt zwaar boor en schroefwerk een Dewalt DC900/901
een beest van een machine, die ik al 7 jaar gebruik. De extra handgreep heb je bij deze machine ook echt nodig want hij draait zo je pols om met 1 hand bediening.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Mag ik vragen waarom 18 volt?zelf heb ik milwaukee 12 volt en op het werk 14 volt makita.beide doen ze perfect hun werk waarbij ik erg blij ben dat ik thuis de compacte 12 volts heb.hiermee hou je het veel langer vol boven je hoofd werkend.slagschroevendraaier is voornamelijk bedoeld voor de grotere schroeven maar het grootste voordeel vind ik dat je niet zo hard op de machine hoeft te drukken als bij een normale boor schroefmachine.dit is ideaal op moeilijker bereikbare plaatsen.
 

tsjipke

Nieuw lid
31 mrt 2012
9
0
ik heb zelf de 14.4 volt machine,s van makita en bevallen mij heel goed, de slagschroeven draaier draait probleem loos schroeven van 5x150 in.
ik heb ze dit voorjaar gekocht met de accu actie van makita eerst de gewone schroefmachine met 2 accu,s en later de slagschroeven draaier zonder accu,s.
Maar dankzij de actie toch bij elke machine 2 accu,s
 

raymonddijkstra

Nieuw lid
25 jul 2014
1
0
Ik heb sinds kort zowel een Hilti accuschroefmachine als een slagschroefmachine, geloof beide 24v en 3.0 A. Beestachtige machines: echte alleskunners, geschikt voor het super fijne werk, maar ook voor ongelooflijk zware schroeven en bouten. Ze trekken als je niet oppast letterlijk overal door heen als het moet. Ik heb ook AEG (prof serie) gehad met 18v, 3.0A. Kreeg daar toch redelijk snel problemen met accu's (groot verlies capaciteit) en de as trok krom....
Verder heb ik nog een Makita uit zo'n aanbiedingsset met koffer en tig hulpstukken. Dat is ook een fijn machientje. Maar niet echt geschikt voor het zware werk. Heeft nog geen LIon accu, dus verliest op een gegeven moment al snel aan kracht.
De Hilti's zijn niet goedkoop, maar je hebt wel machines voor het leven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.