afkortzaag

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hallo,

Ik word heel ongelukkig van mijn huidige afkortzaag. 45 graden komt niet eens in de buurt.
Dus ik ben aan het kijken naar een goedere andere.
Ik zoek een afkortzaag waarbij ik hoofdzakelijk kan afkorten, recht en in een hoek. Dat moet dan wel een beetje strak dus ik wil dat de hoek instelling verder kan dan 45 graden.
Ik twijfel nog of ik er een met trekfunctie moet kopen.
Ik zat zelf te denken aan de Bosch GCM 8 SJL of de GCM 10 J.

Wat is jullie mening er over?

Svp probeer het wel festool vrij te houden. Denk niet dat, dat nodig is. bedankt!
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik probeer(de) mijn gereedschap ook 'festool-vrij' te houden, tot ik toch maar eens de investering waagde en een schuurmachine + stofzuiger kocht.
Voor mij is alles puur als hobby, maar het leven is te kort voor slecht gereedschap (daarmee wil ik niet zeggen dat bovenstaande machines slecht zijn).
Intussen is mijn Festool-gereedschap al dusdanig aan het uitbreiden, gewoon omdat ik de microbe te pakken heb.
De machines kosten veel geld, maar je krijgt ook heel veel terug.
Onlangs de TS55 invalszaag eens gebruikt van een familielid en deze staat toch keurig bovenaan op mijn verlanglijstje!
Ik was ook aan het uitkijken voor een afkortzaag, maar ik spaar toch mooi door om ooit een Kapex aan te schaffen.
Mijn dealer vertelde me deze meer en meer door hobbyisten werden gekocht. Ze kosten veel geld, maar ze zijn het dan ook waard :)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik probeer(de) mijn gereedschap ook 'festool-vrij' te houden, tot ik toch maar eens de investering waagde en een schuurmachine + stofzuiger kocht.
Voor mij is alles puur als hobby, maar het leven is te kort voor slecht gereedschap (daarmee wil ik niet zeggen dat bovenstaande machines slecht zijn).
Intussen is mijn Festool-gereedschap al dusdanig aan het uitbreiden, gewoon omdat ik de microbe te pakken heb.
De machines kosten veel geld, maar je krijgt ook heel veel terug.
Onlangs de TS55 invalszaag eens gebruikt van een familielid en deze staat toch keurig bovenaan op mijn verlanglijstje!
Ik was ook aan het uitkijken voor een afkortzaag, maar ik spaar toch mooi door om ooit een Kapex aan te schaffen.
Mijn dealer vertelde me deze meer en meer door hobbyisten werden gekocht. Ze kosten veel geld, maar ze zijn het dan ook waard :)

Ik ben al mijn goedkope gereedschap aan het vervangen voor goed spul. Maar op dit forum is goed gereedschap gelijk aan festool en dat wens ik te betwijfelen.
Ik denk dat er betere alternatieve zijn. Bv kijk eens naar de GKT 55 GCE Professional van bosch. Dat is de goedkopere variant van de Mafell. Ik heb hem en ik vind het een super ding. Ik vind de rail fijner werken dan de Festool. Koop van het geld wat je bespaart goede zaagbladen en leen dan nog eens die TS55.

Daarnaast kijk eens naar de youtube filmpjes van de bosch afkortzagen. Ik zit sterk te denken aan de Bosch GCM 8 SJL. En als ik de ruimte had, had ik deze gekocht: GCM 12 GDL.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik probeer(de) mijn gereedschap ook 'festool-vrij' te houden, tot ik toch maar eens de investering waagde en een schuurmachine + stofzuiger kocht.
Voor mij is alles puur als hobby, maar het leven is te kort voor slecht gereedschap (daarmee wil ik niet zeggen dat bovenstaande machines slecht zijn).
Intussen is mijn Festool-gereedschap al dusdanig aan het uitbreiden, gewoon omdat ik de microbe te pakken heb.
De machines kosten veel geld, maar je krijgt ook heel veel terug.
Onlangs de TS55 invalszaag eens gebruikt van een familielid en deze staat toch keurig bovenaan op mijn verlanglijstje!
Ik was ook aan het uitkijken voor een afkortzaag, maar ik spaar toch mooi door om ooit een Kapex aan te schaffen.
Mijn dealer vertelde me deze meer en meer door hobbyisten werden gekocht. Ze kosten veel geld, maar ze zijn het dan ook waard :)
Persoonlijk vind als hobbyist (met een gereedschap tic) een afkortzaag vanaf 900 euro wel héél erg véél.
Ik vraag mij dan ook af hoe vaak je als hobbyist die afkortzaag dan wel moet gebruiken om het nog een beetje verantwoord betaalbaar te houden?
Professionele gebruikers laten volgens mij heel andere belangen meespelen bij het aanschaf van machines.
Heb je al eens naar een Dewalt 770 gekeken?
Ik gebruik deze zelf, maar zo weinig dat ik hier (nog) niet veel over vertellen kan, maar lees daar veel goede berichten over.
Door het weinige gebruik van deze machine vraagt mijn vrouw wel eens of dit dan wel een verantwoorde aankoop was.:eek:

Mvg.:)
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik ben het hier wel mee eens. Ik denk dat festool geweldig gereedschap maakt en ik bezit meerdere van hun machines maar het is toch echt niet zo dat zij de enige zijn die goede spullen maken. Als ik in mijn beroepsleven zo om mij heen kijk dan zie ik ook dat er veel professionals zijn die voor iets anders kiezen dan festool.
Wat de festool kapex bijzonder maakt is dat hij een aantal praktische functies bezit; een handwiel voor het nauwkeurig stellen van de zaag onder een hoek, een dubbele laser, beperkte inbouw ruimte door geleidestangen aan de voorkant, ..enzovoorts. Tegelijkertijd blijkt dat festool er toch niet in slaagt om de machine vlekkeloos te bouwen. Er zijn op het internet vele verhalen te vinden van mensen met machines waarvan het bed niet vlak en de zaag afwijkingen vertoont.
Welke machine dan wel goed is durf ik niet meteen te zeggen. Ik oriënteer mijzelf al langere tijd op een afkortzaag maar tot nu toe kan niks mij werkelijk overtuigen.
Wat mij een nadeel lijkt van de bosch gcm 8sjl is dat hij slecht in naar een kant in verstek kan.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Door het weinige gebruik van deze machine vraagt mijn vrouw wel eens of dit dan wel een verantwoorde aankoop was.:eek:

Mvg.:)

Tip begin dan gewoon over haar schoenen, tassen, ....vul maar iets in :)
Een hobby kost per definitie geld ieder moet voor zich bepalen wat hij wil uitgeven

Makita maakt ook mooie afkortzaken
persoonlijk zou ik wel een trekfunctie nemen
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb er één aan 70 euro gekocht, die voldoet, nu wel iets meer met een nieuw blad. Is kunnen bijstellen niet belangrijker dan de fabrieksnauwkeurigheid? De trekfunctie is benadeeld door een gebrek aan stijfheid, maar meten is weten en ik kan oefenen in recht-spanningsloos te trekken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Als je je machines kent kun je de fouten herstellen of meteen compenseren. Zelf ben ik van mening dat ik liever werk met gereedschap wat wel nauwkeurig is. Even kort door de bocht voor hobby troep en voor de profs top. Ik ben voor kwaliteit. Ik heb altijd spijt als ik een goedkope machine koop.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Als je je machines kent kun je de fouten herstellen of meteen compenseren. Zelf ben ik van mening dat ik liever werk met gereedschap wat wel nauwkeurig is. Even kort door de bocht voor hobby troep en voor de profs top. Ik ben voor kwaliteit. Ik heb altijd spijt als ik een goedkope machine koop.

Daar ben ik het zeker mee eens.
Heb jij met al je ervaring in de gereedschapshandel misschien een merk dat je kan aanraden?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben al mijn goedkope gereedschap aan het vervangen voor goed spul. Maar op dit forum is goed gereedschap gelijk aan festool en dat wens ik te betwijfelen.
Ik denk dat er betere alternatieve zijn. Bv kijk eens naar de GKT 55 GCE Professional van bosch. Dat is de goedkopere variant van de Mafell. Ik heb hem en ik vind het een super ding. Ik vind de rail fijner werken dan de Festool. Koop van het geld wat je bespaart goede zaagbladen en leen dan nog eens die TS55.

Daarnaast kijk eens naar de youtube filmpjes van de bosch afkortzagen. Ik zit sterk te denken aan de Bosch GCM 8 SJL. En als ik de ruimte had, had ik deze gekocht: GCM 12 GDL.

Ik wil daarmee niet zeggen dat er, buiten Festool, niks anders van goed spul is :)
Zelf heb ik ook nog andere merken (oa Makita) en ben hier ook zeer tevreden over.
Over Bosch lees ik dan weer meer en meer horrorverhalen.
De kwaliteit die ze vroeger hadden (de blauwe reeks) hebben ze al enige tijd niet meer.
En als ik de naam DeWalt hoor dan moet ik steeds denken aan een veredelde Black & Decker, geen idee hoe dat komt, maar dat zit in het kopje :)

Over Mafell hoor ik ook heel veel goeds, alleen spijtig dat de dichtsbijzijnde dealer op 60 km van mijn deur ligt... :(
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Het aller belangrijkste is dat een afkortzaag zuiver zaagt en als tweede een redelijke zaaghoogte heeft zodat een balk ook geen probleem is. Goede stofafzuiging is een must. Laser en andere extraatjes zijn handig maar niet noodzakelijk.

Los van alle merken zou ik vooral op de zuiverheid afgaan want niets is zo frustrerend als een verstek etc. niet zuiver is.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Het aller belangrijkste is dat een afkortzaag zuiver zaagt en als tweede een redelijke zaaghoogte heeft zodat een balk ook geen probleem is. Goede stofafzuiging is een must. Laser en andere extraatjes zijn handig maar niet noodzakelijk.

Los van alle merken zou ik vooral op de zuiverheid afgaan want niets is zo frustrerend als een verstek etc. niet zuiver is.

Het jammere is dat zuiverheid niet gespecificeerd staat bij de product specificaties. Dus welke zaag type zijn goede zagen. Daarnaast is voormij compactheid belangrijk omdat ik een trap op moet om hem op te bergen. De GCM 12 GDL lijkt me heel mooi maar is veel te groot en zwaar voor niet stationair gebruikt. Lees, dat bij de metabo er toch nog wel behoorlijk wat speling in hoekafstelling zit. Dus wet is een goede compacten afkortzaag? Tot nu kom ik niet verder GCM 8 SJL. Maar deze vind ik toch niet helemaal ideaal.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Het jammere is dat zuiverheid niet gespecificeerd staat bij de product specificaties. Dus welke zaag type zijn goede zagen. Daarnaast is voormij compactheid belangrijk omdat ik een trap op moet om hem op te bergen. De GCM 12 GDL lijkt me heel mooi maar is veel te groot en zwaar voor niet stationair gebruikt. Lees, dat bij de metabo er toch nog wel behoorlijk wat speling in hoekafstelling zit. Dus wet is een goede compacten afkortzaag? Tot nu kom ik niet verder GCM 8 SJL. Maar deze vind ik toch niet helemaal ideaal.

Die GMC 12 is maar 3 kilo zwaarder dan de 8, (17 tegenover 20kg) en in gebruik een heel stuk compacter doordat er geen geleider is die naar achteren gaat. Hij is wel iets groter door het grotere zaagblad, maar dat is volgens mij ook niet de wereld.
Als je een echt compacte afkortzaag wil dan kom je denk ik op eentje met een heel klein zaagblad, dan moet je inleveren op zaagbereik en diepte.. Ik weet niet of je dat wel moet willen.
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Zelf ben ik ook op zoek naar een afkortzaag en heb een beetje de zelfde eisen. Zuiver zagen, geen speling en compact.
Heb zelf dewalt dw770 op het oog. Is erg compact en weegt niet veel.
Milwaukee heeft de MS216sb. Deze lijkt heel veel op dewalt maar heeft er nog een laser bij.
beide zagen hebben de geleidestangen inwendig naast de zaag. Hierdoor is deze vlak tegen de muur te plaatsen. Ideaal dus voor kleinere ruimtes.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Zelf ben ik ook op zoek naar een afkortzaag en heb een beetje de zelfde eisen. Zuiver zagen, geen speling en compact.
Heb zelf dewalt dw770 op het oog. Is erg compact en weegt niet veel.
Milwaukee heeft de MS216sb. Deze lijkt heel veel op dewalt maar heeft er nog een laser bij.
beide zagen hebben de geleidestangen inwendig naast de zaag. Hierdoor is deze vlak tegen de muur te plaatsen. Ideaal dus voor kleinere ruimtes.

Ik ben niet zo'n fan van dewalt. En als ik naar de schaarverdeling kijk spreekt me dat niet ook niet aan. Ik ben benieuwd hoe nauwkeurig hij werkelijk is.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
DeWalt

Als hij groen zou zijn zou iedereen hem de hemel in prijzen

Ach kom, zo erg is het niet. :) En als ik moest kiezen tussen een dewalt en een Bosch blauw, dan zou ik voor de Bosch gaan. Ik heb al meerdere dewalt machines mogen gebruiken en ik ben er nog geen 1 keer blij van geworden. Makita en Bosch staan bij mij zeker hoger in aanzien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.