Frees gezocht voor 12mm schacht frezen

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Beste leden,

Na wat gerommeld te hebben met mijn goedkope bovenfrees heb ik de smaak te pakken.

Ben van plan thuis wat meubels te maken en wil hiervoor een freestafel maken maar wil ook paneeldeuren maken. Helaas hebben deze een 12mm schacht en passen niet mijn frees (https://www.ecotools.nl/paneeldeurenfreesset-b/).

Ik ben dus niet opzoek naar een betaalbare/goedkope frees die 12mm freesbits aan kan. Ik wil zelf de freestafel maken met lift dus de frees hoeft zelf geen afstelling daarvoor te hebben.

Hebben jullie tips voor mij naar welke frezen ik zou kunnen kijken?

Alvast bedankt voor jullie tijd.
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Heb zelf deze freesmachine van powerplus en dan de 1500 watt, deze heb ik afgelopen dagen ook in een freestafel ingebouwd. Zal wel even een foto maken vanavond.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb een Hitachi 2000W onder de freestafel (je kan die zien in het onderwerp "de mftc van Benchworks"). Onder de freestafel ben ik er héél tevreden over, om uit de hand te werken mis je wat aan fijninstellingen.
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Bedankt voor de reacties.
Wat zouden jullie adviseren voor de kracht van de frees? Is meer beter? Of maakt het verschil tussen 1500w en 20 of meer niet veel verschil tenzij je zwaar of professioneel werk doet?
 

WR1944

Oud hout
Als de as van de frees 12 mm is dan lijkt me de freesafname daarmee in overeenstemming. Minimaal zo rond de 1500 W maar als je zwaarder kunt is dat mooi meegenomen. Een zwaardere freesmachine heeft minder moeite met de freesbewerking dan een lichtere. Je kan vaak met minder tussenstappen naar het eindresultaat gaan.
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Net mijn Triton TRA001 binnen gekregen nu alleen de tafel nog maken...
Nog bedankt voor alle tips.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.