[zaagtafel] Scheppach TS 251 / TS310 : iemand bekend mee?

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
beste forumleden!

ook ik ben wat aan het orienteren op een instap-zaagtafel.

Nu wil ik de Einhell's, Ferm's van deze wereld even buiten beschouwing laten. Ook de reviews van de duurdere makita MLT100 schrikken mij af ondanks een aanzienlijk hogere prijs.

Nu kwam ik ineens de goedkopere TS251 en TS310 tegen.
Respectievelijk

251: http://www.scheppach.nl/products.php?category_id=1290

310: http://www.scheppach.nl/products.php?category_id=1296

Heeft iemand deze al eens gezien of zelfs wat mee gewerkt?

Ik hoor graag jullie bevindingen.

Groet

Maarten

ps:
ik gebruik nu veelal mijn MT55cc + lineaal om plaatmateriaal te zagen door de te zagen plaat op een stuk opofferplaat te zagen.
Dit gaat perfect maar stukken kleiner of smaller dan de lineaal gaat op deze wijze niet. Dus toch maar eens op zoek naar een eenvoudige zaagtafel.

- - - Updated - - -

Ik vond nog een duits "testje" waarin de 251 goed beoordeelt wordt
: Oberklasse *****

http://www.heimwerker-test.de/test/tisch-kreissaegen/scheppach-scheppach_ts_251_9313.php
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
310

399 bij Herman Buitelaar

- - - Updated - - -

251

- - - Updated - - -

Die 310 lijkt me wel wat :)...heeft iets meer mogelijkheden tov de 251
 

Bijlagen

  • TS310.jpg
    TS310.jpg
    82,8 KB · Weergaven: 308
  • 251.jpg
    251.jpg
    56,1 KB · Weergaven: 304
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
De TS251 "bouwzaag" valt al af doordat er geen hoekgeleiding op zit.

Blijft even de vraag openstaan aan jullie wie die TS310 kent of wat zinnigs erover kan zeggen.

:)
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
als het voor smallere stukken is dan een lineaal kan je beter een slede maken en ik zie in de 310 geen slot zitten dus moet de slee al op de rail bevestigt worden .
kwa in en uitvoer kapaciteit kan je weer een heel deel opvangen op andere manieren .
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hey B.A.,

thanks voor je antwoord.

wat betreft de smalle stukken, een slede (crosscut sled) is daar een prima oplossing voor op de zaagtafel maar niet als je een lange smalle lat ook nog eens in verstek in de lengte wil afzagen.

een slede wordt wat lastig als er op de 310 geen sleuf in het werkblad zit inderdaad.

Toch maar eens verder kijken dus.....
 

piefon

Nieuw lid
3 jul 2011
20
0
Ik heb thuis een Scheppach zaagtafel die me een voorloper lijkt van die 310.
Mijn vader kocht deze bijna 30 jaar geleden, zonder toebehoren zoals afkortgeleiding, uitvoertafel of zijtafel. Het enige wat erbij zat is een langsgeleiding en een plastieken beschermkap/afzuigkap.
Hieronder een foto terwijl de tafelzaag buiten in gebruik is:
schzt (Copy).jpg
Door de jaren heen is deze tafelzaag geregeld (mis- of ) gebruikt voor brandhout te zagen, waardoor alles niet meer al te precies was. Omdat er thuis geen plaats is voor een vaste tafelzaag heb ik deze helemaal gereviseerd en er een slede voor gemaakt (met 2 geleidingen die langs het tafelblad aflopen).
Indien er interesse is kan ik nog wel een foto posten van deze slede.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
ben niet helemaal mee met je lange smalle lat in verstek zagen .
in de lengte richting gewoon tegen de fence ( welke er nog bruikbaar uitzien op zo een goedkope machine )
om af te korten onder verstek moet je eens googelen naar table saw miter sleds
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.