Brand in poetsdoek

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Goed om weer onder de aandacht te brengen!
Net als fijn stof, niet geaarde stofzuigerslangen, enz...
Het zijn allemaal onzichtbare gevaren.

Groeten, Raymond
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
zelfontbranding olievodden

Dat stemt inderdaad tot nadenken :rolleyes:
IK vind het frappant dat de proffesionelen in dit filmpje dit niet weten, dat zou niet mogen :mad:
Maar effie een vraagje nu : Geldt dit alleen voor olie of oliemengsels op basis van lijnzaadolie? Zou dat ook mogelijk zijn met bevoorbeeld doorweekte vodden met notenolie om maar iets te zeggen?:confused:
Ik ben hier altijd héél voorzichtig mee, zelfs met van die "wateroplosbare" olieën, hoewel ik die ondertussen niet meer gebruik.
Ondertussen blijf ik hypervoorzichtig.
Groetjes,
Pascal
 
Het broeiproces
Brand kan worden veroorzaakt door chemische broei. Dit is mogelijk wanneer een organische olie (bijvoorbeeld lijnolie, visolie, sojaolie en olijfolie) opdroogt in een min of meer afgesloten ruimte. Tijdens het opdrogen van de olie vindt er een chemische reactie plaats waarbij warmte vrij komt. Als de warmte niet weg kan is het mogelijk dat de temperatuur hoog oploopt. Hierdoor kan het omliggende materiaal (of het materiaal waarin de olie is opgenomen) gaan smeulen en vervolgens ontbranden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat stemt inderdaad tot nadenken :rolleyes:
IK vind het frappant dat de proffesionelen in dit filmpje dit niet weten, dat zou niet mogen :mad:
Maar effie een vraagje nu : Geldt dit alleen voor olie of oliemengsels op basis van lijnzaadolie?

Het geldt voor alle drogende oliën. De belangrijkste daarvan zijn echter lijnolie en tungolie. Andere oliën zijn veel minder reactief en worden veel minder gebruikt. Het gaat ook feitelijk alleen om 'gekookte' olie - olie met siccatieven om het drogen te versnellen. Niet gekatalyseerde olie droogt te langzaam om snel op te warmen, tenzij je een hele vuilcontainer vol hebt.

Merk wel op dat de omstandigheden waaronder dit gebeurt nou ook weer niet helemaal triviaal zijn - zie de gigantische hoeveelheid olie die in de doeken wordt gegoten en de grote stapel doeken die - losjes, om er voldoende zuurstof bij te laten - op elkaar wordt gestapeld in een kleine 'afgesloten' ruimte. Wat die meubelwinkeleigenaar op het laatst zegt, dat ie geen idee had dat een paar lappen met een klein beetje olie zo'n effect konden hebben, is dan ook niet helemaal conform de werkelijkheid - zie de grote hoeveelheid meubelen die behandeld moest worden; in zijn geval ging het overduidelijk om heel wat meer dan een paar doekjes met een paar druppeltjes olie. Wat niet wegneemt dat het verschijnsel zelf zeker serieus genomen moet worden.

Mijn remedie: olie altijd met (keuken)papier aanbrengen, en het verbruikte papier buiten bewaren en regelmatig verbranden. Onder water bewaren werkt ook.

- - - Updated - - -

Het broeiproces
Brand kan worden veroorzaakt door chemische broei. Dit is mogelijk wanneer een organische olie (bijvoorbeeld lijnolie, visolie, sojaolie en olijfolie) opdroogt in een min of meer afgesloten ruimte.

Visolie en olijfolie zijn geen drogende oliën, en zullen, zelfs MET siccatief, niet gaan broeien. Hooguit gaan rotten... Sojaolie, saffloerolie, eventueel zonnebloemolie zouden het wel kunnen doen, maar alleen met siccatief. Je zult dus vooral voorzichtig moeten zijn met oliën (en andere 'dragers' - materialen die bedoeld zijn om te polymeriseren, zoals de 'solids' in een verf of lak) die bedoeld zijn voor het afwerken van hout en andere oppervlakken. Een minerale olie die hout alleen waterafstotend maak doet overigens ook niks. Tenzij je er een lucifer bij houdt natuurlijk...

Zie ook bijvoorbeeld http://www.tcforensic.com.au/docs/uts/essay6.pdf
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
John Heizs kreeg het niet voor elkaar:


Wat niet wegneemt dat het verschijnsel zelf zeker serieus genomen moet worden.

Mijn remedie: olie altijd met (keuken)papier aanbrengen, en het verbruikte papier buiten bewaren en regelmatig verbranden. Onder water bewaren werkt ook.

Serieus nemen ok, maar je kan ook overdrijven. Een doek of papier open wegleggen is voldoende. Of je gooit het in een afgesloten prullenbak.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Of je gooit het in een afgesloten prullenbak.
Dat zou ik niet doen. Een prullenbak is niet luchtdicht en bovendien zit er flink wat lucht in. Dus de boel gaat smeulen en roken, je doet de prullenbak open om te kijken wat er aan de hand is en je hebt een mooie fik te pakken omdat er nu ineens wel ruim voldoende zuurstof bij komt. Intussen staat je werkplaats al vol rook.

Als je een blik hebt wat je kunt afsluiten, een oud verfblik, of nog mooier: een oude theebus, dan kan het prima. Dan heb je ook een extra waarschuwing als het tóch misgaat: als de bus bol staat en heet is: dicht laten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat zou ik niet doen. Een prullenbak is niet luchtdicht en bovendien zit er flink wat lucht in. Dus de boel gaat smeulen en roken, je doet de prullenbak open om te kijken wat er aan de hand is en je hebt een mooie fik te pakken omdat er nu ineens wel ruim voldoende zuurstof bij komt. Intussen staat je werkplaats al vol rook.

Een prullenbak bevat veel te weinig zuurstof voor een brand. Een kiertje maakt daarbij niet uit. Google maar eens op Vlamdovende prullenbak.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ehh, ik ben even de draad kwijt.

Ik gebruik een oud T-shirt om hout in te olieën. Soms met lijnzaad olie van de bouwmarkt en soms met Danish oil.
Het komt niet vaak voor, misschien 1 x per maand dat ik een nieuw handvat of een werkstuk een paar keer in de olie zet.

Tussendoor bewaar ik dat T-shirt in een luchtdicht afsluitbare plasticke ton. Zo'n ton die je bij de makro of Sligro of Hanos vol met nootjes kan kopen.
En omdat dat T-shirt na een paar keer olieën nog niet op gebruikt is, bewaar ik het wel een half jaar in die ton. Af en toe pak ik het shirt en olie er weer iets mee in.

Is dit goed?

Ik bedenk me nu dat ik dat T-shirt beter in reepjes kan scheuren en steeds een stukje kan gebruiken.
En die dan na, een paar dagen gebruiken, buiten moet neer leggen om te drogen. En dan weg gooien.

Grts, Raymond
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zo doe ik het Raymond, elke keer een stukje vodden, 1 voor het insmeren en 1 voor het afnemen en die laat ik dan buiten drogen en dan in container. Natte doeken gooi ik ook in de houtkachel.

Heb in de eerste post van Nico, op zijn verzoek, nog een document opgenomen. Ook de moeite waard om te lezen.

jaap
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Nuttige info in die link. Er staat dat een (plastic) container in de brand is gegaan. En dan je doeken veilig in een gesloten metalen bak kan bewaren.

De broei, gebeurt dat mét of zonder zuurstof? Want dan zou een afgesloten plastic prullenbak toch gaan smelten en branden. Als voor de broei zuurstof nodig is, gaat het uit.

De container uit de link is waarschijnlijk zo groot dat ook afgesloten, er voldoende zuurstof in aanwezig is.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Een vriend van mij heeft hierdoor ooit bijna zijn huis in de hens zien vliegen, hij was er nog net op tijd bij, 5 minuten later en het was een uitslaande brand geweest. Als hij niet thuis was geweest was het hoogstwaarschijnlijk helemaal tot de grond afgebrand. Nu bleef het beperkt tot een beschadigde vloer en wat roetschade in de kamer waar het brandde. Hij had heel wat klusuurtjes (maanden) in dat huis zitten die dan allemaal verloren waren geweest.

Ik blijf het een eng fenomeen vinden en heb liever helemaal die doeken niet in huis, uitgevouwen of niet. Papier gaat bij mij zo de open haard in, trouwens ook met papier waarin terpentine of wasbenzine is gedrenkt. Ik heb dat liever niet rondslingeren in de werkplaats.
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Ik kan uit eigen ervaring meepraten... Enige jaren terug; even wat in de (lijn)olie gezet in de garage. Doekjes (gewoon katoen van een kussensloop ofzo) op de werkbank laten liggen en middagje naar het strand gegaan... Toen we terugkwamen (wij lopen via de garage naar binnen) kon ik de rokende en smeulende doeken nog net op tijd naar buiten gooien. Veel geluk gehad en veel van geleerd! Sindsdien droog ik de doeken buiten en opengevouwen, of maak ze zeiknat en gooi ze in de zwarte container. Moet opmerken dat de doeken op de werkbank met mooi weer achter het raam lagen, maar het is absoluut een risico dus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.