side table

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste houtbewerkers.
Even een zijsprong van een houtdraaier.
Bij een kennis sneuvelde een walnoot. Of ik hem hebben wilde in ruil voor een tafeltje van dat hout als herinnering. Graag gedaan. Boom terplekke laten zagen met mobiele zaag en afgevoerd naar verwarmde garaga. Kopse kant ingesmeerd met lijn en laten drogen.
Er zat weinig donker hout aan, daarom gekozen voor wat voor handen kwam en dit op elkaar afgestemd.
Enkele weken rondgelopen met een idee, dat gaandeweg steeds meer gestalte kreeg, daarna dit tafeltje gemaakt. (LBH-90-70-30 cm). Ze waren er zeer content mee.
Op het tafeltje staat een gebeitste schaal uit tulpenhout. (houtdraaiwerk)
Daaronder een eiken object in combinatie met koper. (houtdraaiwerk)
Hoe lijkt dat???????????
vr.gr.
Jan Pranger.

Attached files
 

Joep

Nieuw lid
15 jan 2010
6
0
Mooi werk. Wat ik mij als leek afvroeg, waarom kopse kanten insmeren met lijn?
Dacht zelf misschien tegen snel indrogen???? :oops:

gr. Joep
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Joep/Jaap of Jaap/Joep.
Het hout heeft gezaagd (4 en 5 cm dik) ruim een jaar in mijn verwarmde garage gelegen.
Daarna ruw op maat gezaagd en geschaafd en weer een maand laten drogen.
Vervolgens het blad gelijmd (latjes om en om met nerfrichting) en 14 dagen laten drogen om te controleren of er nog werking inzat.
Daarna tafel gemaakt en drie weken bij mij in de kamer gezet op vloerverwarming.
Bleek niet meer te werken - 4 poten bleven vlak op de vloer en afgeleverd. en geen scheuren in het blad.
De kopse kanten smeer ik in om te snelle droging en dus scheurvorming zo veel mogelijk te voorkomen. Goedkope lijm aangelengd met water.
Vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Coko.
Toen ik ongeveer 5 jaren geleden stopte met mijn beroepsactiviteit, vroeg ik mij af: wat deed ik en vond ik leuk toen ik een jaar of 14-15 was. Houten dingen maken. Dit weer opgepakt en begonnen kindermeubelen te ontwerpen en te maken van oud parket(eiken). Vrij spoedig kwam ik in contact met Christiaan Jörg - een professioneel houtdraaier en lesgever in Utrecht - http://www.chrstiaanjorg.nl. Nog wel o.a. tuinmeubelen ontworpen en gemaakt voor vrienden en kennissen in de stijl van Pilat & Pilat.
Dit was dus een zijsprong om iemand te bedanken voor een omgewaaide walnootboom.
Ik zal nog wel eens een paar op dit forum plaatsen.
Later dus in hoofdzaak houtdraaien, waarbij ik een voorkeur heb voor strakke vormen.
Ik heb een idee, denk daar over na en zet hooguit een paar maten op papier - de rest zie ik in het werk.
Dus Coko (bedankt voor je interesse) zo ongeveer.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mooi gemaakte tafel Jan, niet mijn persoonlijke smaak wat betreft de vorm, maar mooi gemaakt.
Hoe dik was de stam ongeveer? Ikzelf heb ook een notenstam, zo'n 40 cm dik, maar er zit maar 10 cm kernhout in. En het spinthout blijft wit, en is niet te vergelijken met het kenrhout. Maar bij je tafel is het goed gelukt om die kleurverschillen op te vangen.

Hoe heb je de tafel in elkaar gezet? Met ijzerwaren, houtverbindingen of lijm?

En dan nog wat, toen ik bij je was, en ik lees het ook veel op het forum, vertelde je dat je veel hout laat zagen door een mobiele zager. Aan wat voor prijsklasse moet ik denken als je zoiets wilt laten doen? Gaat dat per meter? Of per kuub?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Woodworker.
De tafel is in elkaar gezet met pen en gat.
Het blad is vastgezet met enkele schroeven.
Voor een mobiele zaag moet je al gauw 50 - 75 euro per uur rekenen.
Dit is afhankelijk of ie moet komen voor 1 boom of de gehele dag kan zagen.
Heb je al weer wat gedraaid?
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb begin 2009 een Ceder laten zagen en die man rekende ook rond de €60 per uur.
Als je wat verder weg zat kwamen er nog KM-geld bij.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
jan pranger zei:
Heb je al weer wat gedraaid?
vr.gr. Jan Pranger.

Ha Jan,

Momenteel ben ik bezig met het draaien van handvaten voor steekbeitels. Daarvoor gebruik ik die balk essenhout die je me gaf. Ook ben ik de laatste tijd bezig geweest om een stuk koperen waterleiding te verwerken tot van die busjes om de handvaten tegen splijten te beschermen. Dat stuk waterleiding span ik op de draaibank, om dat eerst met grof schuurpapier alle butsen en andere beschadigingen te verwijderen. Vervolgens schuren tot korrel 600, en daarna polijsten met koperpoets. Dan kun je je haar erin kammen. Daarna in stukjes zagen, en haaks schuren. Best wel een leuk karweitje vond ik.

Verder heb ik nog niet veel gedraaid, maar zit al wel vol plannen wat ik met je hout wil gaan doen. Zo wil ik het purperhart samen met esdoorn gaan gebruiken voor een gelamineerde hamer. Van de grote stukken iep en els wil ik schalen draaien. Met een van de kleinere stukken mahonie wil ik een schaaltje gaan maken, waarbovenop ik dan eerst een breed stuk grenen lijm, om op die manier een tweekleurige, grotere schaal te krijgen.

Nu alleen nog wat tijd zien te maken, ik hou je op de hoogte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.