Hoe een groef te vrezen voor een losse messing

robblijmethout

Nieuw lid
25 jul 2014
1
0
Hallo,

Als beginnende houtbewerker zit ik vol met vragen en ik hoop dat jullie "rotten" mij kunnen helpen

Ik ben op zoek naar een idee waarmee ik op de kop van het hout eenvoudig en nauwkeurig groefjes kan frezen zodat ik gebruik kan maken van losse messingen.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat gebruik je hiervoor . Ik zit te denken aan een handbovenfreesje waarmee ik in de kop van een plank een gleufje kan frezen. of zijn daar aparte apparaatjes voor? Ik wil dit gebruiken voor bijvoorbeeld goede verbindingen in massief hout voor bijv tafelbladen

Alvast bedankt :)
 

WR1944

Oud hout
Als je tafelbladen samenstelt zal je meer met groeven in de zijkant van het hout te maken krijgen. Als je planken moet verlengen omdat de tafel langer moet worden dan je tafel lang is wordt het een ander verhaal.

Je kan aan de Festool Domino denken als je een dure oplossing zoekt. Anders deuvels of Lamello's. Als je groeven in de zijkant (lange zijde) wilt hebben kan een tafelzaag goede diensten bewijzen. Met een bovenfrees en een geschikte schijffrees kan het ook. Als je Lamello's gaat gebruiken moet je wel een passende schijffrees hebben. Maak je lange groeven dan is dat niet zo belangrijk, dan maak je de veren pas op de groeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.