Scheppach HM1 vandiktebank probleem

Loki

Actieve deelnemer
13 okt 2009
34
0
Groningen
Ik zit nu al een tijdje aan mijn combinatiemachine te prutsen, maar ik kom er niet echt uit. Het probleem is als volgt.
Bij het omlaag draaien van de vandiktebank blijft hij steeds steken aan de linkerkant waardoor hele gebeuren scheef gaat staan en daarna niet meer verder wil. Omhoog wil hij nog wel.
Nu zag ik dat de linker draadeinden zelf ook wat omhoog en omlaag draaien. Dat kan toch niet de bedoeling zijn lijkt me.
Iemand hier ervaring mee? Ik zie zo 1-2-3 niet of er iets mist of kapot is.

dpigki.jpg


rarhjt.jpg


8vxgzk.jpg


1tpjxy.jpg


206zg1w.jpg
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Misschien een tandwieltje versleten of kapot , zijn wel te bestellen .
Weet niet of daar bronzen draadbussen inzitten , die mag je niet smeren hebben ze me verteld .
Hoop dat je er wat aan hebt , anders zijn er andere die er nog meer verstand van hebben .

Groeten Willem
 

Loki

Actieve deelnemer
13 okt 2009
34
0
Groningen
De tandwielen zijn wel goed, met de ketting verder ook geen probleem.
Van die draadbussen heb ik eigenlijk geen idee, ik zal het eens beter bekijken.
 

Loki

Actieve deelnemer
13 okt 2009
34
0
Groningen
De onderkant ziet er ongeveer zo uit ja, het zelfde systeem lijkt me zo.

Dan is dat toch blijkbaar het probleem van die lagers. Ik zal van de week eens kijken of dat ergens vast te zetten is. bedankt voor de reacties!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
AH, ik zal al even te kijken en kon er niet opkomen. Waarschijnlijk heb je de versie met het aanbouwdeel (waar je de langgatbooraan kunt hangen, die 2 stangen). Hoogstwaarschijnlijk veroorzaken die het probleem. Die zullen niet soepel lopen, die gaan dan wringen en veroorzaakt het probleem wat jij beschrijft.

Als je nooit aanbouwdelen gebruikt kun je die stangen best demonteren. Echter wel heel goed bewaren want anders ben je ze krijt als je ze nodig hebt.
 

Loki

Actieve deelnemer
13 okt 2009
34
0
Groningen
Dat klopt ja, maar ik heb de langgatboor, zaagtafel en freestafel er ook bij, en heb daar geen alternatief voor. Ik weet niet wat er onder dat plaatje zit (onder de grootste moer), misschien dat daar een ring onder zit die de lager moet tegenhouden? Bij die stangen heb ik hier en daar wat roestoplosser gespoten, ik hoop dat het helpt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Je kunt ze het beste helemaal eruit halen als je ze niet gebruikt. Is niet veel werk en he hele hoogteverstelling loopt stuk soepeler.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.