zandstralen

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
58
22
Borne
www.graatsenco.nl
Hallo,

Ik ben bezig met tweedehands hout, zegmaar hout van oude meubelen enzo. Vaak is dit hout behandeld met verf, lak, olie of was. Nu kun je dit weg halen door het hout te schaven of te zagen. Omdat we bij ons bedrijf ook aan het onderzoeken zijn hoe op een simpele en effectieve manier genoemde lagen weg kunnen halen hoorde ik dat je hout ook kunt zandstralen, waardoor het schoon wordt. Wie van jullie heeft ervaring met zandstralen en kan mij vertellen of en zoja hoeveel schade dit zandstralen aan de oppervlakte van het hout geeft en of deze methode beter als schaven, zagen of schuren.

Groet Graats
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zandstralen is behoorlijk agressief en zal oude verflagen zeker verwijderen, het nadeel van deze methode is dat zachte delen van het hout ook worden weggestraald, je hebt dan ook nog het nodige schaaf/schuurwerk.
Zandstralen wordt dan juist ook wel eens gebruikt vanwege het decoratieve effect, je kunt hout ook middels zandstralen "graveren".
 

tuoh

Oud hout
bij de scheepsrestauratie maken wij gebruik van een Ibix straaltoestel, bij deze toestellen zijn zowel het straalmiddel als de perslucht afzonderlijk te regelen.
Er is een grote keuze uit verschillende straalmiddelen die tevens verkrijgbaar zijn in verschillende korrelgrootte's.
De keuze aan straalmiddelen is zeer groot, maar het gebruik van gewoon straalzand word met dit toestel niet aangeraden.( te agressief)

Aanbevolen word om te stralen met een bepaald mineraal dat je meerdere malen kan hergebruiken
(tot 10 x) Onder de microscoop ziet de korrel eruit als een diamantje met veel facetten en hoeken, vandaar ook dat het straalmiddel zoveel maal kan herbruikt worden.

Met een fijne korrel en weinig druk verwijder je een potloodlijn op een visitekaartje zonder het papier te beschadigen.
Met een hogere druk en groffer straalmiddel ontroest je staal.

Gemeentediensten gebruiken het ook om graffiti te verwijderen uit het straatbeeld.

Wij gebruiken het voornamelijk om langs de binnenkant van een boot oude afwerklagen te verwijderen, bij overnaads gebouwde types is dit anders een krime door de aanwezigheid van de vele spanten.

Bij objecten waar meerdere verflagen aanwezig zijn kan je het toestel zo instellen dat je laag per laag verwijderd.
In vergelijking met een klassiek zandstraaltoestel geven deze types veel minder stof, we gebruiken het nu twee jaar en zouden het niet meer willen missen.

Mvg,

André
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
58
22
Borne
www.graatsenco.nl
Hey, ANdre en coko,

Twee heel verschillende reacties, Andre jou bericht zet me denk ik wel op een goed spoor, maar even googlen op het type zandstraalapparatuur. Misschien zijn er meer die goede ervaringen hebben met znadstralen, mijn doel is om hout zo goed mogelijk te reinigen zonder dat het sporen na laat.

Groet Graats
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
58
22
Borne
www.graatsenco.nl
volgende berichtje kreeg ik nog van Andre, de moeite waard vandaar deze plaatsing op het forum, bedankt Andre.

Hallo Graats,

het toestel waar wij mee werken is een IBIX 9, dit is het kleinste uit een reeks van drie.
Alle informatie vind je ondermeer bij: http://www.straalunit.nl/
Voor het stralen van kleine stukken hebben we zelf een soort straalkabine gebouwd met afzuiging en straalmiddelrecuperatie.
Het stralen van houten boten gebeurt voor de binnenzijde gewoon buiten, het straalmiddel blijft op de bodem liggen, en kan gemakkelijk gerecupereerd worden na elke sessie.
Vlakke delen, rondhouten en dergelijke stralen we in een gesloten 20 voet container, de reden hiervoor is de vlakke bodem, die is gemakkelijk om het grit terug te verzamelen. Maar hier voorzien we in de toekomst nog een afzuiging voor het zwevende stof, dit gaat de zichtbaarheid ten goede komen.

voor het werken met dit toestel is een goede ademhalingsbescherming en gelaatsmasker wel aan te bevelen. Ook een paar handschoenen zijn onontbeerlijk.
Maar de hinder is slechts peanuts in vergelijking met de klassieke straaltoestellen, Met weinig druk en straalmiddel spuiten voor fijne werkjes heb je zelfs geen bescherming nodig.
De prijs van een IBIX 9 was ong. een 2500€ toebehoren incl.

Stralen vraagt wel een compressor met een voldoende hoog debiet, dit is een factor die je wel moet meenemen in de overweging om een dergelijk toestel aan te kopen.

Bij de firma van mijn broer werken ze met een IBIX 25, dit toestel heeft een grotere tankinhoud met straalmiddel, maar de werking is identiek, hier word het toestel veel gebruikt om nieuwe meubelpanelen te stralen zodat de houtnerf meer naar voor komt.

Ook hier word gestraald in een oude container zonder deuren, enkel om het straalmiddel niet overal te verspreiden, en makkelijker te kunnen recupereren.

kort samengevat wat heb je nodig om te stralen:
- geschikte compressor
- Straaltoestel IBIX 9 of 25 of 40 afhankelijk van het toekomstige gebruik
- beschermingsmiddelen
- een degelijk verlichting
- een gesloten ruimte met vlakke vloer
- eventueel stofafzuiging voor gesloten ruimte
- als straalmiddel liefst Garnet korrels, zijn in aankoop duurder dan zand, maar door het verschillende keren recupereren ervan komt de uiteindelijke prijs op het zelfde uit, maar de Garnetkorrels zijn veel efficiënter dan zand.

Klassiek stralen of met een IBIX stralen is een wereld van verschil, in overlast, in gebruiksgemak, in het veelvoud van instelmogelijkheden, etc.

Ik heb geen banden met het bedrijf of zo, maar als het goed is mag het gezegd worden.

Mvg,

Andre
 

rembrandt

Nieuw lid
26 aug 2011
1
0
Wie heeft voor mij het adres van een bedrijf dat de binnenkant van een open houten zeil boot (Schakel) kan stralen zonder het hout te beschadigen?

Andre had het over een apparaat en techniek in zijn reactie op de vraag van Graats, maar noemde geen adres / contact gegevens.

Rembrandt
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Lijkt me echt super, zo'n Ibix!
Ik gebruik ook veel 'oud' hout, 'k hou ervan om materialen te recupereren.
Ik vraag me echter af of het na het zandstralen niet te schadelijk is voor de snijgereedschappen.

Blijft er geen heel fijn zand zitten in het hout, zodat je beitels meteen bot worden bij verdere verwerking?
Wij mochten op school na het schuren met korrel 360a400 niet meer met snijgereedschap bijwerken, omdat de korreltjes van het schuurpapier hetzelfde effect zouden hebben...

Toch lijkt zo'n Ibix geen overbodige luxe, vooral als je er zo fijn en doelgericht mee kunt werken.

Hou je ons op de hoogte?

Groeten,
Steven
 

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
Beste Graats:
Zandstralen is simpel maar de naam zandstralen is al jaren achterhaald. Dit komt omdat ze tegenwoordig ook met glas parels gemalen noten schillen plastic en alles wat zeg maar door het zandstraal pistool opgezogen kan worden en zelfs ijs wordt gebruikt. Dit samen met het regelen van de luchtdruk is zowat alles mogelijk van grof tot heel fijn. Voor de prijs hoef je het niet te laten ik heb pas een complete set gekocht Nieuw bij van Cranenroek in Budel voor 7,95 dus dat is zeg maar een kop koffie met een gebakje. Een fatsoenlijke compressor en je bent aan de gang. Als je dit thuis gaat proberen is het raadzaam om maar meteen de echtscheidings papieren in te vullen omdat het een echte bende wordt. Ik bedoel hiermee een afgesloten ruimte met evt afzuiging en een masker op je gezicht met filter.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb ook ervaring met de set van Kranendonck, Van het huis van de buren hebben wij hun voorgevel schoon gespoten/gestraald. Met een normale compressor gaat dit prima. Als straalmiddel gebruikten wij zand voor in de parkietenbak, heel erg droog en zeer fijn. Nu is de buurman zelf schilder, maar hij zou er nooit zijn hout mee behandelen. de kans dat je slechte stukken raakt en dan grotere gaten als nodig in maakt was voor hem de reden het met schuurpapier te werken. Nu zal een profi set natuurlijk beter werken als deze, de echte gevel kleeners gebruiken tegenwoordig droog zeewier.

HG Hugo
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Of het gaat is een.Of het volgens de specificaties van de compressor kan is een tweede. Ik wil opmerken dat de "gewone" compresor maximaal 50 tot 60% van de tijd mag lopen. Anders is er heel veel slijtage.
Zelfs heb ik nog nooit gestraald maar uit mijn verkoopervaring met vele gereedschapen weet ik dat de problemen pas veel later optreden.Helemaal met compresoren. Hier vergeet men vaak filters e.d. op tijd te vervangen. Ook de zogenaamde olieloze compresoren hebben na een bepaald aantal draaiuren onderhoud nodig. Kleine stukken is vaak niet zón probleem maar een grote gevel met een kleine tankinhoud? Ik heb hierbij grootte twijfels
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Een vraagje dat zandstralen kan je dat vergelijken met borstelen dit gebeurd bij ons nogal wel eens,misschien zouden we het zelfde resultaat kunnen krijgen met zandstralen dit heeft dan volgens mij wel wat voordelen.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
misschien rare vraag, maar waarom loog je het hout niet gewoon? dan is het toch ook schoon?

En wat de buurman betreft, die nooit zou stralen omdat hij bang is om slechte stukken te raken die dan gaten opleveren.... wat doet hij dan ? laat hij die slechte stukken normaal gesproken gewoon zitten ? :?:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.