Graag advies over waterbestendige houtlijm

markcoutinho

Nieuw lid
21 mei 2008
19
0
Hallo allen,

Ik ben van plan wat stoelen voor buiten te maken zonder schroeven/spijkers of ander metaal spul. Alleen m'n Domino, wat hout en ik ;-)
Maar... wat is de beste lijm die ik voor de verbindingen kan gebruiken? Lijm die er dus tegen kan dag en nacht buiten te zijn in weer en wind.

Graag jullie tips!

Alvast bedankt,

Mark
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Titebond III is ook een goede lijm voor dit werk. Deze lijm is vorig jaar als beste lijm uitgekozen (Fine Woodworking) en er staat over de betere lijmen een interessant stukje in de "Fine Woodworking" van, ik meen september/october.
Wat de domino betreft nog een aantekening. Ik ben met gezond verstand een heel eind gekomen in deze tak van sport. Een pen is iets anders als een domino. Dat wil zeggen een domino wordt, als je het goed doet, helemaal omsloten door een waterbestendige lijm en is daardoor, lijkt me, beter bestand tegen inwerking van vocht als een pen. Een pen als vorm aan het uiteinde van hout gemaakt heeft altijd een kant die niet met lijm is afgesloten. Het lijkt me dus dat het nadeel van de domino die dus van beukenhout is gemaakt, wordt opgeheven door de waterdichte afsluiting van de lijm. Met andere woorden hoe zou de beukenhouten domino weg moeten rotten als deze helemaal is afgesloten? Graag uw mening! En ja, ik verkoop de Titebond lijm, en ook de andere lijmen, enzovoort, enzovoort.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Nou vergat ik nog iets heel belangrijks. Titbond lijm is, mits nog niet opgedroogd, o.a. afwasbaar van je handen, je kleren en je hout. En dat vind ik geweldig. Mijn vrouw waarschijnlijk ook.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor buiten toepassingen heeft Festool ook domino's van Sipo. Volgens de Festool info hebben Sipo domino's geen last van houtrot bij vocht en zijn ze ongevoelig voor schimmel en insecten. Kan haast geen hout zijn als je het zo leest.
De Titebond III is super fijne lijm in het gebruik en geeft een geweldig sterke lijmverbinding. Ik gebruik het nu een jaar of 2 en ben er zeer tevreden over.

vr.gr.

Jaap
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Interessante theorie Alex over de Domino.
Over de lijm: óók ik ben sinds kort aan de Titebond. Hij is iets duurder, maar echt fijner dan bijvoorbeeld Pattex en Bison, vloeit goed, wast inderdaad goed af en de nabewerking (lees wegschuren lijmsporen) gaat beter.

Mijn andere lijmen blijven nu staan...

In de test van Finewoodworking kwam trouwens ook naar voren dat een standaard PVA lijm (witte houtlijm) sterker is dan de D4 bruislijm! Iets wat ik niet had verwacht.

En Mark, we zijn benieuwd naar je creaties!
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
als je met domino een verbinding maakt zoals in plaatje 3 in de volgende foto zul je door het werken van het hout en door het gebruik altijd enigszins kleine kiertjes krijgen in de verbinding
door deze kiertjes kan vocht naar binnen komen wat in kontact komt met de domino
dat is dus wat ik bedoel.
s4_5_1.jpg


en als er inderdaad dominos zijn van sipo zou ik die gebruiken voor buitentoepassingen en niet die van beuken, beuken is erg schimmelgevoelig

ik heb in het verleden regelmatig deuvelverbindingen gezien waarvan de deuvels door inwerken van vocht gewoon helemaal weg waren en dit waren niet altijd buiten meubelen/voorwerpen

nu is een deuvel wat anders dan een domino maar het beuken kan gewoon erg slecht tegen vocht
kun je dat vocht buiten houden dan is er geen probleem,
en een pen kun je net als een domino gewoon helemaal insmeren met lijm, behalve met een open pen gat verbinding maar daar ging ik niet van uit
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Voor het verlijmen van de lange nerf is PVA inderdaad de beste keus, voor kops op kops is dit niet zo geschikt. hier zijn de PU lijmen weer beter voor.
Ik heb een aantal jaren bij een lijmfabriek in het zuiden des lands gewerkt, bij breektesten van langshout verlijmingen brak het hout nooit op de lijmnaad. Zo'n verbinding is ook zonder lamello's oer en oer sterk.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
coko zei:
Voor het verlijmen van de lange nerf is PVA inderdaad de beste keus, voor kops op kops is dit niet zo geschikt. hier zijn de PU lijmen weer beter voor.
Ik heb een aantal jaren bij een lijmfabriek in het zuiden des lands gewerkt, bij breektesten van langshout verlijmingen brak het hout nooit op de lijmnaad. Zo'n verbinding is ook zonder lamello's oer en oer sterk.


klopt als een bus maar om schuiven tijdens het lijmen te voorkomen is een lamellootje wel handig

dat krukje op de foto in mijn onderschrift is al enkele jaren in gebruik in mijn werkplaats. als proef zijn de boven regels en onderregels gewoon zonder andere verbinding dan alleen constructielijm tegen de poten aangelijmd, ze worden dagelijks gebruikt om op te zitten, als werkbankje, als schraag en waar je het ook maar voor kan gebruiken. en alle verbindingen zitten nogsteeds dicht
en ik ga er echt niet voorzichtig mee om

houtsoort vuren teruggedroogd naar 10%
kopmaat 65x65 mm
 

markcoutinho

Nieuw lid
21 mei 2008
19
0
Kijk, de kracht van dit forum bewijst zich meteen al in deze discussie. Bedankt voor de tips - ik doe er zeker mijn voordeel mee.
Dat van die speciale Domino's wist ik niet - ook erg handig te weten. In mijn specifieke buitenprojectgeval heb ik ze wellicht nodig, omdat ik de Z-stoel voor buiten wil maken waarbij de Domino's 'ver weg' verscholen zitten in de 22,5 graden-verbindingen, maar wel 'zichtbaar' zijn in de verbindingen in de rugleuning en zitting.

Ik zit nu alleen nog te dubben over wat voor hout ik voor dit project zal gebruiken. Het moet dus watervast/dicht hout zijn van ongeveer 3,5 x 3,5 cm (eventueel te zagen uit een andere maat). Iemand een suggestie?

Alvast bedankt!
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
markcoutinho zei:
Dank je, Annette. Nu nog een houtleverancier bij mij in de buurt vinden en kijken of die dit heeft.

ik weet niet waar je woont maar bij de zuidnederlandse houtindustrie te Oss staat het in de lijst
van houtsoorten die ze voeren
http://www.zuidnederlandsehoutindustrie.nl/

ik was toevallig net op zoek naar Robinia voor een buitentafel en bij de znh heb ik in het verleden aardig wat houtjes weggekocht


als je robinia wil gebruiken en je wil een houtleverancier zoeken die het heeft
kun je beter op acacia zoeken, als je op robinia zoekt kom je bij allerlei beleggings instanties die je aandelen willen verkopen in aanplant deze houtsoort

robinia komt van de boom Robinia pseudoacacia en het hout gaat onder de naam robinia of acacia

acacia honing komt ook van bijen die op deze boom vliegen in het voorjaar bloeit de schijn acacia of valse acacia volop met trossen witte bloemen die zeer lekker ruiken

hier een foto van een Robinia
e990nfnjbUNt2VDxNbbCVLHoordEdrK35wxpv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg


en hier een foto van de stam waar je duidelijk de ruwe schors waar de acacia aan te herkennen is ziet
e990nfnjbUNt2VDxNbbCVLHoovci9*XB0yvev4xQp5Fd3Ig=_l.jpg
 

markcoutinho

Nieuw lid
21 mei 2008
19
0
Bedankt voor deze tip. Nee, ik woon niet in Z-Holland maar in de kop van Noord-Holland. Dus dat wordt zoeken, mede op basis van jouw aanwijzingen, naar een houtleverancier bij mij in de buurt.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
markcoutinho zei:
Bedankt voor deze tip. Nee, ik woon niet in Z-Holland maar in de kop van Noord-Holland. Dus dat wordt zoeken, mede op basis van jouw aanwijzingen, naar een houtleverancier bij mij in de buurt.

volgens mij komt Anette ook die kanten uit West Friesland en die is volgens mij wel redelijk
thuis in het hout wereldje, ze weet in ieder geval heel goed hoe er mee om te gaan

Amsterdamsche fijnhouthandel zal het zeker kunnen leveren

zo zal het hout uit het onderste gedeelte van de stam er ongeveer uitzien van de eerder geplaatste foto

e990nfnjbUNt2VDxNbbCVLHoojqHaRLWrER0v4xQp5Fd3Ig=_l.jpg
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Ik heb net met de ZNH gesproken en die hebben geen acacia zitten momenteel en dat kon ook nog wel even duren, maar wat ook een goed product is om buitentafels van te maken is natuurlijk
eiken dit is dan waarschijnlijk wel wat duurder

voor de tafel die ik wil maken
Kloostertafel met trekbalk 3000mm lang 1000mm breedt gaat er ongeveer voor 900 euro inclusief btw hout in zitten rekening gehouden met 25% verlies op het oppervlak, totaal verlies is meer maar dat gaat van de dikte af en heeft met de vierkante meters weinig van doen

blad 60 dik sloffen 100mm hoog

schetsje zonder verbindingen tafel getekend op 2400mm lengte
e990nfnjbUNt2VDxNbbCVLHooo8Z9MsOdU9iv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
markcoutinho zei:
pfff.... Wat een geld! Maar dan héb je ook wat. Succes met het vervaardigen van deze tafel.

Ik schreef dat ik die tafel wilde maken, maar dat kan alleen als mijn klant accoord gaat met de prijs

pfff vroeger betaalde ik nog niet de helft voor mijn hout en dat scheelt toch al vlug een 400 Euro op de verkoopprijs,,,, dat zou toch wel wat makkelijker verkopen

vroeger verkocht ik ook veel aan meubelzaken maar door de hoge houtprijzen en concurrentie uit het oostblok is dit een heel stuk minder geworden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.