Spalted en Quilted harde Esdoorn

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het was meer toeval dan goed kijken dat Ik dit hout te pakken kreeg.

Ik was een week eerder gaan kijken op de hout dump of er iets van mijn gading te vinden was en zag niets dat Ik geïnteresseerd in was, daar lag een groot stuk hout dat leek van een boom afgescheurd te zijn, en toen Ik de volgende week weer niets vond was Ik wat aan het rond lopen gegaan om wat meer van dichtbij te kijken om te zien wat er lag en keek ook zo half naar dat "rot hout" dat Ik al de week daarvoor had gezien, denkend dat het wel erg slecht zou zijn als de stookhout zagers er niet eens aan begonnen waren.

Maar toen zag Ik dat de schors er wat interessant uit zag, en zo draaide het hele stuk over, en wow daar zag Ik prachtig mooi hout, en nog niet zacht behalve het laatste einde en de dunne rand wat.

Gauw de Stihl tot leven geroepen en het hout gehalveerd, en in de truck en naar huis ermee, het was een van het mooiste Esdoorn hout dat Ik ooit gevonden heb, het heeft die gewatteerde look en heeft de spalting erbij.

Ik heb er een heel stel werkstukken van gemaakt, en heb er nog steeds enkele die nog niet afgewerkt zijn, hoop er nog aan toe te komen, ze zijn het echt wel waard.

Oh en als te verwachten, Anny heeft hem in beslag genomen ;).

Quilted Spalted sugar Maple.jpg Spalted Quilted Maple.jpg Shallow Maple platter.jpg Spalted Quilted Suga Maple side view.jpg Spalted Sugar maple bottom.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Da's inderdaad een bijzonder stuk hout..... Qua vorm kan het mij minder bekoren. Iets meer vorm was prettig geweest, aan de andere kant heb je nu wel optimaal zicht op de tekening in t hout.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bijzonder mooie tekening. Zonde dat je niet hebt gekozen voor subtiel gedraaid wandbord of schaal op een staander. Jammer dat er niet meer esthetiek is gelegd in het ontwerp. Of een zeer platte uitgeholde vorm met excentrische opening. Het hout had het dubbel en dwars verdiend!
vr.gr. Jan Pranger.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Da's inderdaad een bijzonder stuk hout..... Qua vorm kan het mij minder bekoren. Iets meer vorm was prettig geweest, aan de andere kant heb je nu wel optimaal zicht op de tekening in t hout.

Thanks Rick :), Ja je hebt gelijk dat het een hele simpele vorm is, Ik heb dat gekozen om vooral de tekening en het effect in het hout de volle attentie te geven, zonder het eventuele praktisch gebruik er van te belemmeren, het word hier als kunstwerk gezet op een standaard, zoals enkele anderen voor dezelfde redenen, maar wie weet wat de volgende generatie er mee wil doen, ze hebben een keus op deze manier.

Op dit ogenblik staat het in de art galerij als een van de stukken van mijn persoonlijke collectie van draaiwerk dat voor bezoekers te zien is.

- - - Updated - - -

Prachtig! Het doet me denken aan Chinese of Japanse pentekeningen van berglandschappen. Heel mooi.

Dank je wel Art :), Ik zie het altijd als wolken reflectie in rimpelig water, het heeft al vele keren bewondering gehad van mensen die het zien, het is een product van “Mother Nature” en Ik was er blij mee om het te vinden.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bijzonder mooie tekening. Zonde dat je niet hebt gekozen voor subtiel gedraaid wandbord of schaal op een staander. Jammer dat er niet meer esthetiek is gelegd in het ontwerp. Of een zeer platte uitgeholde vorm met excentrische opening. Het hout had het dubbel en dwars verdiend!
vr.gr. Jan Pranger.

Dank je voor jouw commentaar Jan :), Ik heb het meer als een wandbord gedraaid Jan, met de bedoeling om juist het figuur en tekeningen de volle attentie te geven, maar met een tweede eventuele gebruiks mogelijkheid voor de latere bezitters, dat Ik hoop van dit stukje natuurschoon zullen genieten.

Anny heeft het altijd op een standaard uitgestald staan in ons huis en het krijgt wel de nodige aandacht van iedereen zoals te verwachten is, op het ogenblik staat het als part van mijn persoonlijke collectie in de art galerij waar bezoekers het kunnen zien.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het is echt een prachtig stuk hout Leo.

Dankjewel Rien, als je wat dichter bij woonde konden we wel wat hout ruilen, zoals jouw gouden regen voor mijn Esdoorn, Oh wel, we zouden beter blij met wat we hebben, maar dromen is geen zonde hè :)

- - - Updated - - -

daar zou je een erg bijzondere gitaarbody van kunnen maken.

Ik weet niets van gitaar maken Meron, maar zou dit soort hout wel geschikt zijn voor een gitaar ?? , Ik bedoel dit hout met slaap is niet als hard als normaal hard Esdoorn, en ja het is al wel een paar jaar te laat voor dat, het zijn allemal ronde stukken geworden in tussentijd, maar nog bedankt voor je commentaar Meron :)

- - - Updated - - -

Minder is meer, in dit geval. Geen gekunstelde vormen voor zo,'n magnifiek stuk hout! Goed gezien, goed gedaan!

Groet, Rob.

Dank je Rob :), het was wat Ik voor mijzelf ook dacht, maar niet iedereen denkt hetzelfde, gelukkig :D

Zoals grootvader zij, “als iedereen hetzelfde mooi vond hadden ze allemaal grootmoeder willen trouwen”:rolleyes: :D.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Rick de Art Gallery hier in Town heeft meestal kunstschilders of Sculptuur, Glass en ceramiek artiest die hun werkstukken tentoonstellen , Ik was uitgenodigd al 2 jaar geleden om in de eerstvolgende opening mijn werk te tonen, volgeboekt voor 2 jaar Ik moest wachten tot deze maand, de Gallery nemen hun cut zoals normaal.

Er werden elke week artikels in de krant gezet en er waren best veel bezoekers en vooral de kleiner dingen gaan goed de deur uit, :D.

Op de openingsdag had Ik mijn Delta bank opgezet en wat dingen gedraaidl, tolletjes zijn vlug gemaakt en goed voor de kinderen die mee kwamen, spurtle (schotse roerstok) en een kleinere schaal gedraaid voor degene die geïnteresseerd waren

Here is one of the articles

From tiny birdhouses turned from exotic wood and worn as necklaces to huge decorative bowls made from burls on the roots of trees, Leo VanDerLoo creates amazingly beautiful pieces of art. I had a tour of his workshop and his displays in their house and I was truly amazed!! From lilac he turns beautiful vases with (believe it or not) purple in the wood. His "smooth as glass" bowls, plates, wine goblets, hollow eggs, candle holders and many other unique and beautiful pieces are made from many different kinds of wood. He uses teak, apple, osage orange, yew, ash, maples, honey and black locust, walnut, butternut, hickory, cherry, hawthorn, buckthorn, willow, beech, ailanthus, oaks, aspen, mulberry, sycamore, mountain ash, lilac, paduk, purple heart, sassafras, birch, cedar and kataba. How's that for variety!!! And, best of all, none of his wood has been cut by him, it is all "salvaged" wood from trees cut down for road or house construction, or blown down by storms, or removed to make way for hydro lines.

In his workshop and his storage shed he has hundreds of bowls that have been turned and are waiting to age and turn for the second time. "I love turning and I love wood which is never boring or the same with its colours and grain and shapes, a natural product which can be shaped into useful and artistic pieces that can be used and enjoyed for a very long time," And by the look of all the pieces of wood he has waiting to be transformed by his magic hands, he'll be turning for a while!!
Leo's works will be on display at the Pictograph Gallery until August 2, so be sure to come downstairs in the mall and view this "One of a Kind Woodturning" show.


*NOTE: We are on summer hours and are open from 11:00 to 4:00 Monday to Saturday.

Hier is another one

"It all started", he said to his audience as he prepared his lathe to shape a top, "when I drew my sister's name for a Christmas gift and wanted to buy her a wooden bowl. I looked at the price tag and knew that was too much for my 16 year old pocket and thought hey, I can do that! My family were machinists and we had a shop with a lathe. Not realizing turning wood is not the same as turning metal, I set about turning a beautiful piece of cedar into a bowl. Well, my sister did not get a bowl for Christmas but I didn't stop trying!" And he sure hasn't stopped. Leo VanDerLoo's exhibit is simply amazing. It opened last weekend to a very appreciative crowd who saw his magic hands turn pieces of wood into spinning tops for the children present, a miniature birdhouse for a necklace, a spurtle for stirring oatmeal and a bowl. Watching him work, you realize how many hours have gone into making him the skilled craftsman he has become. The wood seems to turn into butter in his hands and he makes it look so easy, the sign of an expert. He is very much in "his element" with wood shavings in his hair and gathering around his feet, with a little story to tell about some of the times he turned things that didn't quite work and about how to store the wood properly and all the properties of wood that a turner needs to know. And always there's a little chuckle to go along with the story.
Leo is a self taught artist who's house if filled with his creations. His very appreciative wife will not part with the treasures he has created for her but they have brought a few to show that are for display only. Come down to the gallery Monday to Saturday, 11 to 4 and you will be impressed with this "One of a Kind Woodturnings" show. Our summer student, Kelsie Foy, will be happy to talk with you and show you the treasures in our gift shop as well. See for yourself how a 16 year old young man turned his way into an expert craftsman. We are in the lower level in the mall.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leuk !! Mooi dat er zulke plekken zijn waar je je werkstukken mag verkopen.

Het is hier in Canada en de US heel gebruikelijk dat kunst galerijen maar ook "high end” meubel zaken accessoires zoals schalen vazen en andere stukken voor het aankleden van een kamer/huis aanbieden.

Ik heb al heel wat jaren mijn werkstukken in verschillende zaken en galerijen gehad, er zitten wel wat haken en ogen aan, maar dat leer je vanzelf ;), je werkstukken moeten natuurlijk wel goed zijn anders kom je de deur niet in :D

Het mooie is dat Ik zelf maakt wat Ik lijk en dan niet een warenhuis nodig hebt om alles wat Ik maak op te slaan, en zo de nodige $$ voor mijn werk krijg en de hobby niet een hoop geld gaat kosten, maar rijk word je er niet makkelijk van, als je al de uren gaat tellen die er in gaan en de materialen die je nodig hebt, maar dat is ook niet de hoofdzaak, het maakt de hobby meer aantrekkelijk en sustainable.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie tekening Leo en afgewerkt.
Het moet niet altijd dun gedraaid worden, maar het toont wat zwaar qua schaaldikte.
Toch een mooie prestatie.

Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie tekening Leo en afgewerkt.
Het moet niet altijd dun gedraaid worden, maar het toont wat zwaar qua schaaldikte.
Toch een mooie prestatie.

Groetjes Sirjacobs Didier.

Hallo Jacob, terug van een heel mooie vakantie, uitgerust ?, misschien niet, maar wel genoten denk Ik :)

Het geeft wel een dikkere aanblik met al de chatoyance van het hout, en moeilijk om het goed over te brengen in een foto, maar ja het is zeker geen dunne schotel, maar Ik vind hem toch wel mooi ;).

En thanks for the compliment :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.