Advies: Uitklapbaar mini bureau

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dag allen,

Sinds ik een aantal uur per week thuis werk, ben ik aan het denken om op de slaapkamer een kleine werkplek te creeeren. Nu werk ik aan de keukentafel, maar dit is wat minder practisch.

In onze slaapkamer zit een kleine nis, omdat er een oude schoorsteen door loopt. In deze nis van ruim 20cm diep, wil ik een hangend bureau monteren. Maar door de geringe diepte moet het blad uit te klappen zijn zodat de diepte ongeveer 40 cm wordt. Dit is in principe voldoende voor een laptop.

Situatie is ongeveer al het volgt:

Situatie.jpg


Dit is ongeveer het idee wat ik in gedachte had.
Een bureau met een dubbel blad en een lade. Waneer je de lade uittrekt kun je het blad uit klappen en rust deze op op de lade. Nu zit ik met de manier waarop dit blad moet schanieren. Bij voorkeur wil ik de schanieren niet in het zicht hebben bij gesloten toestand. Tenzij het design van de schanieren dit toe laat (geen piano schanier). Lade front kan ook niet tegen het blad aanlopen, omdat deze dan te hoog is om het uitgeklapte blad te ondersteuren.

Materiaal van het front word masief iepen omdat dit materiaal meer in de slaapkamer voorkomt. Rest van de constructie wordt multplek of MDF en wordt wit gelakt.

idee.jpg

Hebben jullie goede ideeen voor de scharnieren of andere concepten?
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi, bedankt voor je imput. Maar mijn tekening was niet helemaal duidelijk. Hier onder ook het geheel in ingeklapte situatie.

idee 2.jpg
De lade is min of meer wel een eis. Met name om materiaal op te bergen, maar verwacht hem ook als steun te gebruiken
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dan was mijn interepretatie onjuist. De lade zal zware geleiders moeten krijgen om de kracht op te kunnen nemen. Meestal zit er in lades vrij veel speling, dat wil je niet in een bureaublad. Houten ladegeleiders kunnen ook, die kan je net zo zwaar maken als je wilt. Ze soepel laten geleiden zonder speling is dan wel een aandachtspunt.

Je hebt links ook een muur. Kan het blad daar niet steunen (op een lat)? Met een voldoende sterk scharnier is dit misschien al voldoende.

Een lade onder een bureau waar je veel aan werkt is trouwens niet echt fijn voor de benen. Een dun blad is veel ergonomischer. Probeer het maar eens uit.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Geen scharnier gebruiken, sponninkjes maken en een uitschuifbaar bovenblad gebruiken? De sponning de halve diepte van het blad maken, bij het bovenblad aan de onderkant van de voor- en achterzijde. Bij het ladefront en het vaste deel aan de bovenkant. Je schuift de lade uit, trekt het blad naar voren en laat het in de sponningen zakken.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Zoals je het nu getekend hebt krijg je dat blad nooit meer open omdat het perfect in de nis vd muur valt :). Je krijgt je vingers er niet meer achter/naast. Dan moet je al een handvat o.i.d. gaan voorzien, en dat lijkt me niet zo mooi. Bovendien sluit je met een opklapsysteem de mogelijkheid uit om iets in de nis te zetten wanneer de buro “dicht” is (want je moet natuurlijk wel de nis eerst leegmaken alvorens je het blad kan openklappen).

Dan begin ik toch ook meer te voelen voor een uitschuifsysteem met sponning zoals hierboven beschreven.

Als de buro overigens veelvuldig in gebruik zal zijn, moet ie dan nog uberhaupt inklapbaar zijn?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
@ ErnstKuhne, dat tafelschanier lijkt me wel een mooie oplossing. Denk dat ik het blad ook maar van masief iepen maak, hebben de schnaieren iig meer houvast.

@Bijtel, inderdaad alhoewel de lade maar kort geleiders krijgt, moeten ze voldoende zwaar worden. Speling zo uitrichten dat deze in uitgeschoven toestand het blad draagd. Worden geen houten geleiders denk ik.

@Arthag, schuifbaar heb ik ook nog zitten denken. Moet jouw optie nog even goed inbeelden.

@Jimbo, Zie hieronder de geupdate situatie schets. Links zitten ramen, gordijnen en radiator pijpen., daar kan het bureua niet op steunen. Links in het klapbare blad zal een sponning komen om met de vingers het blad te openen. Klapbaar is wel gewenst om loopruimte te behouden.

Situatie 2.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Die oplossing in de nis, waarbij links het raam zit wordt lastig om sterk genoeg te krijgen zonder een poot eronder. Plaats eens een foto van de nis?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
@Bijtel, Ik zal vandaag even een foto maken. De nis is erg ondiep, dus bij voldoende stijf frame, moet het kunnen!

@ArtHarg, Duidelijk. In ingeklapte toestand is het wat druk, veel naden in het zicht. Ik ga het pricipe van sponningen wel toepassen in combinatie met een scharnier.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dag Heren,

Had deze (toevallig) tijdens de inspiratie zoektocht ook gezien in opgeslagen. Zeer leuk ontwerp! Alleen wat lastiger te maken door het sluitwerk!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Beste Roald,

Bedankt voor je input! Ik weet dat je vanuit ergonomisch oogpunt zeker gelijk zult hebben. Toch vraag ik me af wat de impact is van deze 5cm regel indien er maar korte tijd aaneengesloten gewerkt word, met name omdat luxe schrijf bueaus en notaris bureaus niet aan deze regel voldoen. Zelf heb ik jaren aan een notaris bureua gewerkt en daar (nog) geen hinder van ondervonden.

Overigens goed dat je ook deze kant van ontwerpen tegen het licht houdt!

Groet
Thom
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik had het ergonomische aspect ook al genoemd. Als je er niet lang en niet voor je werk aan werkt, en er zelf geen last van hebt, wie houdt je dan tegen ;)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Is het misschien wat om een kastje te maken wat met een lip over de muur 90 graden naar buiten komt als ondersteuning. Dubbel blad van 25 cm breed wat weer steun op het kastje. Moet nog verder uitgewerkt worden maar twee simpele plaatjes gemaakt voor je.

Ingeklapt.jpgUItgeklapt.jpg

Zat nog even verder te puzzelen. Als je het uiklapblad in de breedte door tweeën deelt en dat er onder het vaste blad monteert heb je aan het kastje genoeg voor ondersteuning.
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dag Jeroen,

Bedankt voor je heldere tekeningen. Toch denk ik dat "het hoekje om" niet veel toegevoegde waarde heeft voor de stevigheid. Maar alle inspiratie is welkom!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.