timmermans kist

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
In de opleiding Meubelmaker van het Hout- en Meubileringscollege in Rotterdam heb ik mijn best gedaan om de traditionele opdracht voor een timmermanskist een eigen invulling te geven.
Hierbij het resultaat:
Een smalle langwerpige kist geheel uit verlijmd essenhout, met laden aan beide kopse zijden, een afgeronde deksel en een welving in de sluiting en een
demontabel beitelrek.
Leuk om te maken en verzinnen en hierbij te delen.

Verkorte bouwwijze:
ik verlijmde panelen van gemachineerde essenhouten planken en één mahonie plank.
Die zaagde ik in verstek in 4 panelen die ik als een gesloten kist verlijmde en met lamello's op de hoeken verbond.
vooraf zaagde ik eerst de fronten van de beide laden eruit.
de bovenkant verdikte ik met een lijst van massief essenhout om daarna mooi te kunnen afronden
de verdikte bovenkant en de onderkant kregen een sponning waarin multiplex panelen werden verlijmd.
De boven en onderkant werden van elkaar gezaagd aan de lange zijden.
Mbv een slabloon werden de zijkanten met een dunne duimfrees en sjabloonring met een welving doorgefreesd.
Op de plek waar de boven- en onderkant werden gescheiden vulde ik de "zaag- en frees-snede" door dunne latjes mahonie op beide delen te verlijmen.
Aan de kopse zijde was dat nog een hele buigklus.
Verder werd de kist afgemonteerd met een tussenbodem, gereedschapsklampen en een beiterekje, scharnieren en een harpoenslotje.
De laden werden van zwaluwstaarten voorzien.
de deksel werd nog met essen gefineerd en het geheel werd in de lijnolie gezet.

Inspiratie:
voor de vormgeving wilde ik vooral de echte kistvorm doorbreken: de meeste kisten worden echte schoenendozen door de haakse hoeken en de zichtbaar dunne houtenwanden. Door de deksel flink af te ronden en het hout daar te verdubbelen kreeg de kist een meer organische en robuuste uitstraling.
De meeste kisten hebben het probleem dat je erg moeilijk onderin komt.
Door de hele onderzijde te bedekken met laden zijn die regionen goed bereikbaar: daar heb ik o.a. mijn schaven los van de rest.
De gewelfde deksel maakt de kist van vorenaf bereikbaar en bied plaats in de deksel.
(Achteraf blijk ik daardoor wel weinig ruimte in de kist zelf over te houden)
Het beitelrek heb ik als een wig aan de lange zijde geplaatst, zodat er een lade langs kan lopen en het rek de vorm van de beitels volgt.

Hierbij tekeningen en foto's
kist overzicht.jpgkist deksel.jpgafgeronde timmermanskist maattekeningen.jpgafgeronde timmermanskist maattekening langs.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Mooie kist , maar je bent een beetje zuinig met de foto's !!!!

Dus effe snel rechtzetten puike kist verdient meer foto's !!!
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Rendew,

helaas staat het ding nog in het schoolgebouw en is men op vakantie.
Fotos heeft mij dochter gemaakt tijdens de jaarlijkse expo.
Zogauw ik hem zelf weer heb ga ik hem beter documenteren
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hij ziet er mooi uit en hij is mooi gemaakt. Maar of deze vorm nou echt praktisch is??? Hij neemt erg veel plek in als je de klep open laat staan en als je de klep dichtdoet zie je je gereedschap niet meer...
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
hij is erg fraai. Ook goed te gebruiken in de woonkamer om iets anders in op te bergen, zou voor mij een mooie plek voor de afstandsbediening zijn :)
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Een bijzonder mooie kist, zeer goed gelukt. mocht je de kist weer in het bezit hebben dan ben ik ook wel benieuwd naar wat meer foto's!
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Mooie kist !! Ben gek op afwijkende ontwerpen, deze spreekt mij zeer aan ! Mooie combi heb je trouwens gekozen...je hebt wel iets met essen he ;)

Ja, Rick, sinds mijn eerste essenaankoop bij jou, heb ik er een voorkeur voor ontwikkeld, mooi grote groeiringen, goed te bewerken, niet te fijntjes.
Combinatie met mahonie is wel mooi maar mahonie is in bovenstaande eigenschappen wel het tegengestelde vind ik, beetje bros, niet mijn ding tot nu toe.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik heb zelf wel de kist zien staan maar geen foto's gemaakt van de kist. Vond het een mooie aparte kist.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Mooi werkstuk. In het verleden moest ik een standaard kist maken, met op op elke hoek een andere verbinding. Eigen inbreng mocht toen niet.

Houd alleen niet zo werken met die houten blokhamers, ik heb liever een curashamer, maar das persoonlijk.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wauw, mooie kist.
Essen is zeker een mooie houtsoort. Ik heb er ook nog wat van liggen om een tafel te maken.

Op je tekening zie ik een wiel, zit die er in het echt ook op?

Groeten, Raymond
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Raymond,
Het wiel is er uiteindelijk toch niet aan gekomen, zou nog wel kunnen; de constructie laat het toe maar ik vond het toch niet nodig en ik wilde het dan combineren met een uittrekbaar handvat, maar dat kreeg ik toch niet goed verzonnnen.
 
Laatst bewerkt:

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Bij ons waren de verbindingen op de hoeken voorgeschreven (verstek met lamello's) maar kon je vrij variëren op de tekening, mits je dat in een nieuwe tekening verwerkte.
De hamer is een ander project uit de cursus, werk ik liefst ook niet mee, is mij te licht.
Ik gebruik liefst de houten hamer van Nooitgedacht met al die verlijmde laagjes, perfect werktuig, zwaar maar goed hanteerbaar.

- - - Updated - - -

Bij ons waren de verbindingen op de hoeken voorgeschreven (verstek met lamello's) maar kon je vrij variëren op de tekening, mits je dat in een nieuwe tekening verwerkte.
De hamer is een ander project uit de cursus, werk ik liefst ook niet mee, is mij te licht.
Ik gebruik liefst de houten hamer van Nooitgedacht met al die verlijmde laagjes, perfect werktuig, zwaar maar goed hanteerbaar.
 
A

Athanor

Guest
Ik vind het een fraaie gereedschapskist! Zie graag later de andere foto's verschijnen.


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.