Houten trapje

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag allen,

Ik heb mijn vriendin voor haar verjaardag twee planken iepenhout gegeven met het idee om daar een houten trapje voor in de keuken van te maken. Nu liep ik aan tegen een kennis probleem. Ik weet niet hoe ik de verhoudingen kan bepalen/ berekenen. Ik heb een idee in mijn hoofd hoe het er ongeveer uit mag komen te zien:

trapje.jpg

Echter weer ik dus niet hoe ik kan berekenen hoe breed de zijpanelen moeten worden om niet voorover te kantelen als je op de bovenste tree staat. Weet er iemand hoe ik dit kan berekenen?

Bij voorbaat dank.


H. Thijssen
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Dit is vrij simpel. Als je naar een statische situatie kijkt waarin er bv 80kg exact op de rand van het trapje balanceert (een instabiel evenwicht), dan blijft het trapje alleen staan als direct onder die rand ondersteuning op de vloer is:

....................Force
....................|
___________V
....................|
....................|
___________|



............|
.............|
...............|
..................|
....................|
.....................|
.....................|
.....................|
____________| <------Support

Als je het punt support verder naar rechts gaat verplaatsen kan je ook dynamische krachten op een veilige manier gaan ondersteunen. Dit berekenen is een zeer lastige opgaaf. Het is hetzelfde als de vraag: hoever moet een poot van een stoel aan de achterzijde uitsteken om een veilig 'te bezitten' stoel maken. Als iemand ver reikend op het krukje gaat staan zonder zich vast te klampen en met goede grip (rubber zolen) op het krukje, dan zou ik tenminste toch wel een horizontale afstand van 10cm willen hebben tussen de verticale lijnen van Force en Support bij een hoogte van drie treden (plm 60cm)

@lex
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Leuk project heb je in het verschiet!

Kijk eerst eens naar het filmpje van de Woodwhisperer, dat geeft je vast heel veel nuttige info!


Succes! Fons

 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag heren,

Toch een mooi forum waar je 5 min na je vraag al antwoord hebt!!

Alex: als ik jou verhaal heb begrepen zou dat betekenen dat als ik het trapje 50 cm hoog wil hebben ik de zij panelen 60 breed moet maken?

En Fons bedankt ga eens kijken heb al veel filmpjes van hem gezien maar deze niet ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mmm...jij geeft je vrienden 2 planken hout voor haar verjaardag....Tof......Wie gaat t krukje eigenlijk bouwen ? Dat kon ik toch niet goed opmaken uit t verhaal..

Maak de onderkant lekker breed, ik heb ook zoiets gemaakt en de onderkant is te smal....geeft wel een extra dimensie met t beklimmen van t trapje;)
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Hahahaha ja ik had eigenlijk gehoopt op een reactie in de trant van wat moet ik met houten planken maar ze had al snel door dat ik iets van plan was. Ik had haar al een tijdje geleden belooft om een trapje voor haar te maken. Lijkt me een leuk project om mee aan de slag te gaan. Heb net een basis cursus meubelmaken achter de rug dus leuk om eens een paar verbindingen uit te proberen.:cool:
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Alex: als ik jou verhaal heb begrepen zou dat betekenen dat als ik het trapje 50 cm hoog wil hebben ik de zij panelen 60 breed moet maken?

Dat weet ik niet. Dat hangt er namelijk vooral vanaf hoever je de treden onder elkaar plaatst. Ga je 3*17cm de hoogte in dan kan je de treden (bv 20cm diep) vijf centimeter overlappen. Dat wil zeggen dat voorkant onderste trede tot achterkant bovenste trede 45cm zal zijn. De voorkant kan in feite vlak zijn (tov voorkant onderste trede), maar die doorlopende schuine lijn is natuurlijk wel mooi (vijf centimeter?). Als je aan de achterkant de door mij voorgestelde 10cm aanhoudt, dan kom je in totaal op 60cm. Als je de treden verder onder elkaar plaatst (of juist niet) dan kost het je dus meer (of minder) plaats.

@lex
 

WR1944

Oud hout
Wat ook een belangrijk onderdeel van zo'n trapje vormt is een gleuf in de bovenste trede waar je je hand in kan steken om de zaak te verplaatsen. Maak een ruim langwerpig gat waar je hand goed in past. Rond het wel goed af aan beide zijden. Met dit gat kan je moeiteloos met één hand het trapje verplaatsen.
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag allen,

Het projectje heeft even stil gelegen maar is afgelopen weekend weer uit de kast getoverd en afgemaakt. Dank voor jullie tips en meedenken hieronder het resultaat (let een niet op de witte strook aan de onderzijde dit is een viltstrook).

DSC_0149.jpgDSC_0150.jpgDSC_0152.jpg

Heb mijn vriendin er blij mee kunnen maken en het stof op de bovenste kastjes van de keuken heeft ook geen bestaansrecht meer:p
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
HT
ziet er goed uit!

in een eerder bericht vertelde je dat je net een basis cursus meubelmaken had afgerond
mag ik vragen waar je dit hebt gevolgd?

Menno
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi trapje geworden HT, heb je onderweg nog ook nog wat foto's gemaakt? De trapjes eerder in deze post hebben alle een wat vloeiende vorm, waarom heb jij gekozen voor een wat strakkere vorm? De kleur vind ik ook mooi en warm.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Waar denk je dan aan André? Een mogelijke breuk door het risico op schranken?

Ik vind het een originele variant qua ontwerp!


Fons
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik sluit me bij touh aan de poten zo in de zwakke richting gebruiken geeft een grote kans op breuk.
bij zijwaartse belasting
 

tuoh

Oud hout
Waar denk je dan aan André? Een mogelijke breuk door het risico op schranken?

Ik vind het een originele variant qua ontwerp!


Fons

Het is inderdaad een originele vorm en met veel oog voor detail afgewerkt. Maar, bij een functioneel iets moet de praktische bruikbaarheid altijd primeren. Je bent niks met een ongelofelijk mooie stoel als je er niet op kan zitten zonder op de grond te belanden:p

Bovenstaand trapje lijd een beetje aan hetzelfde euvel, door het hout van de wangen liggend te gebruiken worden de eigenschappen van het hout niet optimaal gebruikt. Op deze manier toegepast kan het hout bijna geen zijdelingse belasting aan. Ieder van ons heeft al wel eens staan wiebelen op een trapje om toch ergens bij te kunnen zonder het ding te moeten verplaatsen? Dat word op dit trapje een gevaarlijke onderneming.

Het zou al een pak schelen als de wangen versterkt worden door er een paar latten tegen te schroeven die 90° gedraaid liggen ten opzichte van de liggende nerf. Deze latten gaan dan werken als spalken;)

Mvg,

André
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Heren,

Wederom dank voor alle reacties. Het is een project wat al doende is ontstaan. Ik heb eigenlijk helemaal niet stilgestaan bij de zijwaartse belasting...:p eigenlijk heel logisch. Qua ontwerp; onze smaak is wat richting modern/ design. Ik ben nu met dit soort projectjes wat aan het proberen om binnen onze inrichting houtproducten hun plek in te laten nemen. Wel leuk om op deze manier al doende en van jullie te leren!! Ik ben nu met een lijst voor een spiegel aan de gang waar ik ook met lijnen probeer te spelen.


Wat betreft het trapje moet ik nog eens denken hoe en of ik dit aan kan passen zonder het geheel te verprutsen uiterlijk gezien. En anders wordt het "try before you die" of "try en die" :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.