Gitaar: OM Curly Redwood/Ziricote

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ok, over het algemeen pruts ik maar wat aan, maar dit wordt toch echt wel een kunstwerkje. Bij mijn introductie hier is gevraagd om de bouw hier ook te laten zien, dus bij deze.

Afgelopen weekend aan de brug gewerkt, het enige onderdeel wat nog gemaakt moest worden en dat is aardig gelukt!





Volgende is de binding (sierrand) kanalen wat dieper te frezen en op een andere manier, zodat ze overal even diep worden. Er is iets mis gegaan met de plaatsing van de zijkanten, waardoor ze niet overal even haaks op hot boven- en achterblad staan.

Foto van het resultaat tot nu toe. We gaan richting het einde en na drie jaar mag dat ook wel! :)



De rest van de bouw is hier te vinden
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
mooie gitaar en mooie combinatie van houtsoorten. Ik ben benieuwd hoe hij klinkt en speelt

Anders ik wel! Als je op de kast klopt, doettie bommmmm bommmm :) Een indicatie dat het een basmonster gaat worden. Ik hoop op een warm en zwaar geluid met helder hoog.. Mijn favo combi.. Nu is dat nogal subjectief, want wat is warm en zwaar.. :) We zien het wel, blijft altijd een verrassing!
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dat gegeven zou mij tegenhouden om ook aan een gitaar te beginnen. Ik zou wat telurgesteld zijn als hij na enkele jaren af is en mijn Furch eigenlijk veel beter klinkt en prettiger speelt.
Viool daarentegen speel ik niet en heb ik niet, dus een dat zou wel eens een gaaf projectje kunnen worden... ooit ☺
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Dan zit er maar 1 ding op. Hout voor 10 gitaren kopen en steeds 1 ding veranderen tot je weet wat je doet.. De eerste 2 zijn oefening, daarna kan je gaan experimenteren..

Ik zie geen probleem.. :p

Daarnaast is hij ook erg mooi om aan de muur te hangen, dus heel erg is het niet..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Goed, vandaag hier maar weer eens wat aan gedaan.

3 jaar geleden, toen ik met deze cursus begon, zijn er een aantal zaken geweest die ik anders gedaan heb, op aanraden van de leraar. Hij is een bouwer van klassieke gitaren en heeft daar ook alles voor in huis. Maarrrr, ik bouw een steelstring en daar zijn een aantal zaken fundamenteel anders aan. Toch heb ik, groen als ik was, een aantal concessies moeten doen tav de bouwwijze, die me nu een beetje in de kont bijten. Maar, niets dat niet opgelost kan worden, dus we komen er wel!

Allereerst wordt een bovenblad van een steelstringgitaar met een radius gebouwd over het gehele blad (28 voet). Het bovenblad van een klassieke gitaar op een solera en daar zit de bolling alleen vanaf het klankgat naar de kont. Ik heb mijn bovenblad ook op een solera gebouwd. Als je dan toch je hals onder een hoek zet, zoals bij een steelstring hoort, om de hals de bolling van het blad te kunnen laten volgen, heb je een probleem als je de toets erop wilt lijmen en als je de halspen wilt plaatsen. Want, het bovenblad is immers vlak aan die kant. Ook past de halspen niet meer want die loopt onder het bovenblad door om 'm door het klankgat te kunnen verstellen.

Goed, eerst het probleem van de halspen dan maar. Ik had dit kunnen opvangen bij de bouw van de hals door de sleuf richting de body dieper te frezen. Niet gedaan. Nu maar even gebruik gemaakt van de functie van de halspen (een bepaalde holling in te hals krijgen voor de afstelling van de gitaar) door 'm met wat kracht in de sleuf geduwd en met een pasgemaakt esdoorn latje vast te zetten. Dit is erg goed gelukt en zometeen wordt de toets er ook nog opgelijmd, dus die komt niet meer van z'n plek. Esthetisch niet het mooiste, maar hier zie je zometeen helemaal niets meer van.

20141004_113027_resized_1.jpg

20141004_113051_resized_1.jpg

Daarnaast heb ik het bovenblad, waar deze aan de hals aansluit wat schuiner geschuurd om de toets te kunnen ontvangen. Nu moet alsnog de toets daar toch iets hol gelijmd worden, maar dat geeft niet echt, aangezien ik toch niet speel op de frets boven de kast. Wordt wel wat lastiger met het vlakken van de frets zometeen, maar dat zien we dan wel weer.

Ook de 'vleugels' van de hals alvast afgezaagd, zodat ik, als de toets er opzit, meteen kan beginnen met vormen.

Het heeft alle kenmerken van een eerste bouw, waar je een hoop van leert. Alles is op te lossen en het uiteindelijk resultaat is wat telt. Ik heb er nog steeds vertrouwen in dat het goed komt!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Goed, tijd voor de bindingen!

Eerst het snijden en beitelen van de kontversiering:



Vervolgens buigen en plakken van de eerste helft van de bindingen.. Wat een frustrerend werkje, zeg.. Had van tevoren veel gelezen over het buigen van gevlamd hout en alle tips zeggen, niet te hoge temperatuur en weinig water.. Voor dat ik een half uur verder was, had ik al drie bindingen gebroken.. Toen 's een reststuk op hogere temperatuur en met een plantenspuit 's goed nat gemaakt en buigen als een malle! Wel vooral de buitenkant nat maken.. Helaas geen foto's van het buigen, maar wel van het plakproces..





Vanavond de tape eraf en van de week de andere helft.. :)
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Er komt zo een hele trits technieken voorbij. Een leuke draad om te volgen.

Is het eigenlijk denkbaar om een gitaar eerst in een bespeelbare staat te krijgen en vervolgens pas de afwerking te doen? Dan zou je gedurende het hele proces de klank kunnen horen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Dat is in theorie wel mogelijk, maar heel veel veranderen kan je dan niet meer.. Als de brug eenmaal gelijmd is, kan je bijvoorbeeld het bovenblad al niet goed dunner maken, mocht deze te dik zijn. Of je moet de brug er weer vanaf halen.. Daarnaast moet je ook rekening houden met het feit dat een gitaar zich, na een tijdje bespeeld te zijn, nog opent, de klank zal veranderen naarmate het bovenblad ingespeeld wordt, soepeler wordt. Andere componenten hebben nauwelijks invloed op de klank, hooguit kan je een ander fretboard monteren.. Al dat soort gerommel maakt 'm uiteindelijk ook niet beter, denk ik..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Kontstukje erin en de bindingen geschraapt en geschuurd. Erg mooie contrasten, vind ik zelf! De verstekken van de purfling zijn erg goed gelukt.. Helaas zijn de aansluitingen wat minder strak.. Ik kan ermee leven.. :) Ik heb het idee dat deze gitaar perfect moet worden allang opgegeven.. Gebrek aan ervaring en beheersing van gereedschap.. Volgende keer kan de toets erop en kan de hals gevormd gaan worden!

 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Vreemd ik zie het draadje nu pas. Leuk project Rizz.

Je hebt de moet opgegeven dat ie perfect moet worden? Prima dat hebben gitaarbouwers ook blijkbaar, ik heb er 4 en geen van allen is perfect! ( en ikzelf al helemaal niet :rolleyes:)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
En weer een stukje verder..

Einde toets gevormd:


Laatste fretjes erin en die afgewerkt :


En de toets erop gelijmd:


Ging allemaal weer niet over rozen en de fouten die ik al een hele tijd terug heb gemaakt, komen weer naar boven.. Maar goed, het is gelukt!

Hals nog vormen en dan is het afwerken geblazen!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik ben geen kenner van muziekinstrumenten te maken, maar het ziet er ook heel ambachtelijk uit en zeer mooi gedaan.
Dit is zeker tijdrovend waarvoor ik zeer veel respect heb.
Een groot compliment van me Rizz.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Dank u, Didier, van u is dat zeker een groot compliment!

Dit is aan alle kanten een leerproject en er zijn zaken die de volgende keer anders en beter zullen gaan.. Ik heb hier ook veel te lang over gedaan en dat merk je.. Maar mooi wordtie! :)
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Mooi project. Ik heb zelf veel gitaar gespeeld en iemand heeft al eens de vraag gesteld waarom ik niet mijn eigen gitaar bouw. Nu ik jouw verhaal zo lees heb ik er goed aan gedaan om het niet te doen. Kost veel te veel tijd ;) Wanneer denk je de gitaar af te hebben?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Er zijn wel een aantal beperkende factoren wb de tijd die ik hieraan gespendeerd heb. Eerste : ik doe een cursus Gitaarbouw en dat is1x in de twee weken. Tweede is dat ik er een jaar tussenuit ben geweest vanwege gezondheidsredenen. Zo doe je er al gauw drie jaar over.. :). Met een beetje oefening kan je kastje dicht hebben in een week, lakklaar in drie.. ik ken hobby bouwers die het in die tijd doen. Neem ongeoefend ongeveer 100-120 uur bouwtijd en nog een weekje of twee voor het afwerken inclusief droogtijd van de lak voordat je kan polijsten..

Ik verwacht 'm met de lente wel af te hebben, er moet nog een hoop gevuld worden vanwege wat fouten.. met 2k lak en een gedegen voorbereiding duurt het gelukkig wat minder lang. .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.