Hulp gevraagd bij Emcostar

sundri

Nieuw lid
13 aug 2013
10
0
Beste forumleden, ik ben nieuw in de wereld van houtbewerken. Ik volg een meubelmakers cursus en hoewel het me aan vaardigheid nog ontbreekt heb ik hier wel veel plezier in. Omdat ik geen ruimte heb voor allerlei machines heb ik een Emcostar gekocht ook handig om te zien welke machines je nu echt nodig hebt.
Naast de handvaardigheden van de cursus vind ik het ook leuk lintzaagdoosjes te maken en daar zit nu mijn probleem. Ik heb al 4 linten gebroken en de reden is denk ik dat het lint tegen de behuizing van het apparaat komt. Als ik de spanning erg hoog zet komt het lint niet tegen de behuizing maar dan weet ik zeker dat het breekt. Ik heb lintjes van Tuffsaws dus dat is het probleem niet. Ik weet inmiddels genoeg over het afstellen van een lintzaag maar heb geen verstand van de technische kant. Is er in Nijmegen of omgeving iemand die mij zou kunnen helpen te onderzoeken waar het probleem zit.
Ook denk ik erover een nieuwe lintzaag te kopen die vooral geschikt is voor het maken van doosjes. De Makita spreekt mij wel aan maar ik zou liever een grotere zaaghoogte hebben. Iemand een goed advies?


Riet
 

sundri

Nieuw lid
13 aug 2013
10
0
Roald bedankt voor je reactie.
Ik heb de handleiding maar die vertelt alleen hoe je het apparaat moet bedienen en niet hoe het technisch in elkaar zit.
Het lint staat haaks op de tafel ik heb de zijgeleiders zo goed mogelijk afgesteld, de wieltjes zijn bol dus loopt het lint over het midden hoewel de handleiding zegt dat het over de rand moet lopen maar het loopt vanzelf naar het midden en blijft dan op zijn plaats.
Ik heb de schuurschijf er al af gehad om naar de as te kijken maar daar zit volgens mij geen speling op.
Heel veel verder reikt mijn kennis niet vandaar mijn vraag.
 
A

Athanor

Guest
Vaak loopt het lint op het bovenwiel over het midden van de ronding en kan het bij het onderwiel wat uitsteken. Misschien bij jou ook het geval?


Fons
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Kan het zijn dat het zaaglint niet de juiste dikte heeft...
Ik meen me te kunnen herinneren dat op deze zaag de dunne zaaglinten gebruikt worden, dezelfde die ook op de 3-wielige zaag machientjes gebruikt worden.
Deze linten buigen gemakkelijker om de (vrij kleine)wielen heen en breken daardoor dus niet zo snel.
De juiste diktes weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar google weet (bijna) alles.
Succes!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Roald bedankt voor je reactie.
Het lint staat haaks op de tafel ik heb de zijgeleiders zo goed mogelijk afgesteld,
de wieltjes zijn bol dus loopt het lint over het midden hoewel de handleiding zegt dat het over de rand moet lopen maar het loopt vanzelf naar het midden en blijft dan op zijn plaats.

Zijgeleiders?
Bedoel je daarmee de boven en onder geleider?
Heb je de afstelling gedaan zoals tuoh (Andre) het beschrijft in dit topic
http://www.woodworking.nl/showthread.php?3608-Afstellen-lintzaag/page2&highlight=lintzaag+afstellen ?

Hierbij twee bladzijdes over afstellen uit mijn handleiding van een andere emco zaag.
Pagina 12.jpg
Pagina 13.jpg
Mvg.
 

sundri

Nieuw lid
13 aug 2013
10
0
Wat is het toch fantastisch dat er je zoveel hulp kunt krijgen.
Fons het Lint loopt redelijk gelijk over beide wielen.
Flyer Ian heeft me de juiste linten gestuurd die hij ook eerder voor iemand met een Emcostar gemaakt heeft.
Ik denk eerder dat het iets mechanisch is omdat het lint aan de rechterkant vrij dicht tegen de behuizing loopt in plaats van netjes in het midden van de tafel maar misschien is dit wel normaal voor een lintzaag?
 

sundri

Nieuw lid
13 aug 2013
10
0
Spaander ja ik bedoel de boven en onder geleider. Ik heb zo'n beetje alle fora, artikelen en youtube filmpjes gelezen en bekeken voordat ik de vraag hier durfde stellen.
Ik heb geen spannings aanduiding op de machine kan alleen afgaan op de handleiding die zegt de spanningsknop tot een bepaald streepje te draaien.
 

sundri

Nieuw lid
13 aug 2013
10
0
Hier dan de foto's. Zoals je ziet komt het lint bijna tegen de behuizing aan. Voor de foto heb ik de tafel verwijderd en het lint op de spanning gezet zoals in de handleiding staat.
IMG_5431.jpg
IMG_5427.jpg
IMG_5430.jpg

- - - Updated - - -

Sorry 1 foto dubbel.
 

Bijlagen

  • IMG_5431.jpg
    IMG_5431.jpg
    71 KB · Weergaven: 178

tuoh

Oud hout
Vermoedelijk hebben de wielen in de loop der jaren een ander (lees te dik) loopvlak gekregen, dat verklaart de verschuiving van het lint richting behuizing. Twee mogelijke oplossingen, wielen iets (laten) afdraaien, of de opening in de behuizing en tafel een beetje verder wegvijlen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Kun je het onderste wiel niet horizontaal verstellen?
Anders zou (ik) als je machine goed zaagt het frame een paar mm uitzagen/vijlen.

Mvg:)

Oeps, Zag net met dat vijlen dat touh me voor was.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik heb een Emcostar Super en dat aanlopen ken ik wel, maar dat is vooral als het lint niet genoeg op spanning staat. Dus: staat er wel genoeg spanning op het lint? Ik weet ook maar weinig hoor, maar dat is er wat er aan mijn machine opvalt..
 

sundri

Nieuw lid
13 aug 2013
10
0
Allemaal bedankt voor het meedenken.
De wielen afdraaien is op dit moment een brug te ver voor mij, bijvijlen had ik zelf ook al bedacht als de meest simpele oplossing op dit moment. Merk wel dat je als je met machines wilt gaan werken je ook technische kennis en vaardigheden op moet doen, jee nog zoveel te leren.

Ik denk niet dat het onderste wiel horizontaal te verplaatsen is zit vast op de centrale as.
Ik heb geen linten breder dan 10 mm volgens de handleiding is 15 mm max en met de smalle linten van Ian kun je ook heel goed hard hout zagen heb er eiken balkjes van 6 cm mee doorgezaagd wel met een slakkengangetje.

Nu maar eerst mijn huiswerk voor de cursus afmaken, zagen, schaven en beitelen ook leuk en weinig herrie.
 
A

Athanor

Guest
Verhip André, dat heb je goed gezien, de bedekking van de wielen lijkt me veel te dik, is er vast later op aangebracht. En kijkend naar de foto's vraag ik me af waar de wielen mee bekleed zijn. Is dat wel rubber? Lijkt meer op een harde kunststof bekleding.... Riet, kun je ook nog eens checken of er in die bekleding wel enige veerkracht zit? Of is het een harde bekleding?


Fons
 

sundri

Nieuw lid
13 aug 2013
10
0
Fons het is een harde, lijkt wel nylon, laag dat is geloof ik ook origineel zie onderstaande tekst op 'emcostar.nl'

Bij bijna alle machines is het zo dat de kunststof wielen waar de lintzaag overheen loopt zijn ‘weggelopen”.

Door veroudering van het kunststof gaat hij loszitten. Als gevolg van dit aan de wandel gaan wordt de tanden zijdelings belast en wordt de lintzaag zwaar belast door wisselende trekkrachten tijdens een rondgang. Het is zaak de wielen weer in lijn te plaatsen met de voorzijde van de aluminium wielen. Je kunt ze met de hand er af krijgen en ze met bijv bisonkit weer op de aluminium geribbelde wiel lijmen (alles natuurlijk eerst even ontvetten)
Als laatste is het belangrijk dat het wiel weer exact rond wordt. De onderste van de twee kun je afdraaien met bijv een houtdraaibeitel op standje 1 (1500rpm).
Doe dit onder beleid en zorg ervoor dat er een lichte ronding in blijft. Als je er zin in hebt kun je het bovenste wiel overzetten en ook om deze manier afdraaien.
Met schuurpapier kun je hem dan weer mooi glad afwerken.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Onderstaande foto's zijn van mijn Emcostar en ook daar zitten nylon-achtige wielen op. Echter heb ik geen last van dit te ver naar buiten lopen.

IMG_20140722_225701.jpg
IMG_20140722_225708.jpg
IMG_20140722_225712.jpg

gr. Thomas
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Sundri,

Ik ben ook emcostar bezitter en zie niets bijzonders aan de voering van je wielen, wel valt me op dat de onderste geleidestaafjes niet tegen het zaagblad zijn geschoven en de bovenste geleidestaafjes lijken me eerder deuvels dan de originele (pokhouten?) staafjes.
Met extra geleiding blijf je gecontroleerder bij de behuizing vandaan lijkt me....
 

sundri

Nieuw lid
13 aug 2013
10
0
Ernst,

De geleidestaafjes zitten niet tegen het zaagblad om het voor de foto duidelijker te maken wat het probleem is. De bovenste geleidestaafjes zijn duvels maar die zaten er nu eenmaal op en originele zijn niet meer te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.