Hulp gevraagd bij Emcostar

sundri

Nieuw lid
13 aug 2013
10
0
Beste forumleden, ik ben nieuw in de wereld van houtbewerken. Ik volg een meubelmakers cursus en hoewel het me aan vaardigheid nog ontbreekt heb ik hier wel veel plezier in. Omdat ik geen ruimte heb voor allerlei machines heb ik een Emcostar gekocht ook handig om te zien welke machines je nu echt nodig hebt.
Naast de handvaardigheden van de cursus vind ik het ook leuk lintzaagdoosjes te maken en daar zit nu mijn probleem. Ik heb al 4 linten gebroken en de reden is denk ik dat het lint tegen de behuizing van het apparaat komt. Als ik de spanning erg hoog zet komt het lint niet tegen de behuizing maar dan weet ik zeker dat het breekt. Ik heb lintjes van Tuffsaws dus dat is het probleem niet. Ik weet inmiddels genoeg over het afstellen van een lintzaag maar heb geen verstand van de technische kant. Is er in Nijmegen of omgeving iemand die mij zou kunnen helpen te onderzoeken waar het probleem zit.
Ook denk ik erover een nieuwe lintzaag te kopen die vooral geschikt is voor het maken van doosjes. De Makita spreekt mij wel aan maar ik zou liever een grotere zaaghoogte hebben. Iemand een goed advies?


Riet
 

sundri

Nieuw lid
13 aug 2013
10
0
Roald bedankt voor je reactie.
Ik heb de handleiding maar die vertelt alleen hoe je het apparaat moet bedienen en niet hoe het technisch in elkaar zit.
Het lint staat haaks op de tafel ik heb de zijgeleiders zo goed mogelijk afgesteld, de wieltjes zijn bol dus loopt het lint over het midden hoewel de handleiding zegt dat het over de rand moet lopen maar het loopt vanzelf naar het midden en blijft dan op zijn plaats.
Ik heb de schuurschijf er al af gehad om naar de as te kijken maar daar zit volgens mij geen speling op.
Heel veel verder reikt mijn kennis niet vandaar mijn vraag.
 
A

Athanor

Guest
Vaak loopt het lint op het bovenwiel over het midden van de ronding en kan het bij het onderwiel wat uitsteken. Misschien bij jou ook het geval?


Fons
 

flyer