Welke stofafzuiging

Melencolia

Nieuw lid
18 jul 2014
20
0
Hallo,

ik ben nieuw in het houtbewerken en nieuw op woodworking. Ik hoop dat ik niet iets vraag wat al besproken is op het forum maar kon niet een echt goed antwoord vinden.

ik heb een nieuwe werkplaats 54m2. Hier komt een lintzaag in, vlakvandiktebank, zaagtafel, losse frees en losse cirkelzaag ga ik ook gebruiken. Tevens ga ik houtbewerken met handgereedschap.

de werkplaats is nog helemaal leeg en ik wil goed beginnen. Willen jullie mij adviseren over wat de beste keus voor me is in de stofafzuiging. Iets zelf maken is niet aan de orde qua tijd en prijstechnisch zou het fijn zijn als het een beetje een beginnersprijs is.

Willen jullie me helpen?

gr. Melencolia
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... ik ben nieuw in het houtbewerken ...
een lintzaag in, vlakvandiktebank, zaagtafel, losse frees en losse cirkelzaag ...
Er zijn er die met minder beginnen!
Maar over je vraag: stationaire machines hebben een ander zoort afzuiging nodig dan handmachines: HVLP resp. LVHP (high volume low pressure en low volume high pressure).
Voor de stationaire machines kun je een heel buizensysteem aanleggen, maar bij een beginnersprijs past beter één verplaatsbare afzuiger die je aansluit op de machine die je op dat moment gebruikt. Zoiets, of zoiets.
Voor de handmachines heb je een stofzuiger nodig die lijkt op een gewone huishoudstofzuiger, maar dan robuuster, eventueel met cycloon tussen stofzuiger en handmachine als je op stofzakken wil besparen. Zoiets.
NB: de links zijn geen koopadvies, maar meer ter illustratie van de verschillende types.
 
A

Athanor

Guest