Welke stofafzuiging

Melencolia

Nieuw lid
18 jul 2014
20
0
Hallo,

ik ben nieuw in het houtbewerken en nieuw op woodworking. Ik hoop dat ik niet iets vraag wat al besproken is op het forum maar kon niet een echt goed antwoord vinden.

ik heb een nieuwe werkplaats 54m2. Hier komt een lintzaag in, vlakvandiktebank, zaagtafel, losse frees en losse cirkelzaag ga ik ook gebruiken. Tevens ga ik houtbewerken met handgereedschap.

de werkplaats is nog helemaal leeg en ik wil goed beginnen. Willen jullie mij adviseren over wat de beste keus voor me is in de stofafzuiging. Iets zelf maken is niet aan de orde qua tijd en prijstechnisch zou het fijn zijn als het een beetje een beginnersprijs is.

Willen jullie me helpen?

gr. Melencolia
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... ik ben nieuw in het houtbewerken ...
een lintzaag in, vlakvandiktebank, zaagtafel, losse frees en losse cirkelzaag ...
Er zijn er die met minder beginnen!
Maar over je vraag: stationaire machines hebben een ander zoort afzuiging nodig dan handmachines: HVLP resp. LVHP (high volume low pressure en low volume high pressure).
Voor de stationaire machines kun je een heel buizensysteem aanleggen, maar bij een beginnersprijs past beter één verplaatsbare afzuiger die je aansluit op de machine die je op dat moment gebruikt. Zoiets, of zoiets.
Voor de handmachines heb je een stofzuiger nodig die lijkt op een gewone huishoudstofzuiger, maar dan robuuster, eventueel met cycloon tussen stofzuiger en handmachine als je op stofzakken wil besparen. Zoiets.
NB: de links zijn geen koopadvies, maar meer ter illustratie van de verschillende types.
 
A

Athanor

Guest
Om alvast wat te oriënteren hier de link naar mijn topic over de uitbreiding van mijn werkplaats, met een deel over de afzuiging. Dat is wel een alternatieve aanpak met Spiraliet buizen om de kosten wat te drukken. Als je op Spiraliet zoekt in het forum vind je ook een aantal discussies over afzuiging. Verder niet vergeten om aandacht voor het fijnstof te hebben, daarover vindt je alles in dit topic.

Hoop dat je zo al wat hebt om je te oriënteren, aanvullende vragen zien we dan wel.

Overigens, welkom op het forum!


Fons
 

Melencolia

Nieuw lid
18 jul 2014
20
0
Wow wat snel, dank jullie wel.

jullie geven eigenlijk 2 opties als ik het goed begrijp. Een soort stofzuiger maar dan robuuster of zoiets als dit http://www.baptist.nl/houtbewerkers...n-luchtreiniging/record-cx-2000-stofafzuiging

maar welke van de twee is voor mij het best, verrijdbaar zijn ze beide, ik zag ook een scheppach ha2600, of de HBm profi 100. Zijn dat goede machines voor mijn doel. Er zal veel fijnstof zijn en aangezien ik nog stoflongen kan voorkomen heb ik dat graag!
En dan heb je ook nog verschillende aansluitingen, de handmachines aansluitingen zijn kleiner dan de stationaire machines.

of moet ik beide types hebben?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.420
686
Emst
Record 2600 met fijnstof afzuiging ben je gelijk van het meeste fijnstof af.
Deze kan je met een verloop ook op kleinere machines aansluiten.
Ik heb het op een figuurzaagmachine geprobeerd en op een bovenfrees en dat ging goed
Als je later ook nog eens een fijnstoffilter zelf maakt, ben je al aardig gesteld
De record 26oo met fijnstoffilter kost bij Babtist ongeveer €360
Een zelfbouw fijnstoffilter kan je maken voor ongeveer €150/200 (is prijstechnisch ook het meest interessant).
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Er zijn er die met minder beginnen!
Maar over je vraag: stationaire machines hebben een ander zoort afzuiging nodig dan handmachines: HVLP resp. LVHP (high volume low pressure en low volume high pressure).
Voor de stationaire machines kun je een heel buizensysteem aanleggen, maar bij een beginnersprijs past beter één verplaatsbare afzuiger die je aansluit op de machine die je op dat moment gebruikt. Zoiets, of zoiets.
Voor de handmachines heb je een stofzuiger nodig die lijkt op een gewone huishoudstofzuiger, maar dan robuuster, eventueel met cycloon tussen stofzuiger en handmachine als je op stofzakken wil besparen. Zoiets.
NB: de links zijn geen koopadvies, maar meer ter illustratie van de verschillende types.

Die Scheppach heeft een capaciteit van 183m³/u luchtverplaatsing, is dat niet énorm weinig?

Zelf ben ik ook mijn installatie aan het plannen qua stofafzuiging.
Het huidige idee is om op zolder een HBM 50 stofafzuiging te plaatsen (900M³/u, €150) en dan 1 enkele spiralietbuis recht naar beneden (+-2m hoogte) die uitkomt in een nog te bouwen thien-baffle separator (compacter dan een cycloon) op een dekselvat.
Van daaruit wil ik dan een leiding starten naar de lintzaag (1.5m) enerzijds en via de draaibank tot aan mijn stationaire schuurmotor (+-4.5m van de separator).
 

simmeke

Nieuw lid
7 jan 2013
17
0
Massis,

ik ben zooooo benieuwd naar het resultaat. Kun je me al iets meer vertellen?

Groetjes
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Massis,

ik ben zooooo benieuwd naar het resultaat. Kun je me al iets meer vertellen?

Groetjes

Nou, ik kan je vertellen dat ik vandaag éindelijk mijn stofafzuiging aangeschaft heb, de HBM 50. Ik moet zeggen: de eerste indruk is érg positief. Zit behoorlijk wat zuigkracht achter, is mooi compact en lijkt vrij stevig gebouwd.

De reden waarom ik zo laat nog antwoord op dit topic: heeft er iemand een idee waar er regio Limburg (BE/NL maakt niet uit) stalen dekselvaten te vinden zijn aan een aanvaardbare prijs?

Iets als deze: http://www.jerrycanshop.nl/jerrycan/30-tot-250-liter-vaten/stalen-vat-met-deksel-60-liter.html , maar dan liefst wat minder prijzig. €45 incl verzenden is véél geld voor een tonnetje. Ik weet dat er op marktplaats verkocht worden aan €18, maar die verkoper zit in Haarlem en dat is me wat ver...
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Daar had ik overheen gelezen, bedankt voor de tip. Ik heb de beste man even een mailtje gestuurd, ik ben benieuwd.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ondertussen heeft Simon van Goedhart vaten mij laten weten dat hij inderdaad verzend, en heb ik voor €25.5 incl verzenden een 60L vat besteld bij hen :)
De eerste buizen liggen er ook al ondertussen, het vordert gestaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.