Vraag mbt zaagbladsnelheid.

mneoud

Nieuw lid
19 jul 2014
2
0
Beste forumleden.

Omdat ik geen passend antwoord kan vinden op internet, mijn vraag aan jullie.
Ik heb een tafelzaag (1800 Watt) met een Motorsnelheid van 5700t/min en een zaagbladsnelheid van 75m/s. Nu heb ik twee nieuwe zaagbladen gekocht via internet en daarbij totaal niet gelet op zaagbladsnelheden tijdens de koop, stond er trouwens ook niet bij vermeld. Maar goed nu heb ik de zaagbladen binnen gekregen en staat op het bladen zelf vermeld een maximaal toerental van 4600t/min en een maximale zaagbladsnelheid aan de tip van 60m/s.
Zijn deze zaagbladen toch te gebruiken zijn op mijn tafelzaag of beter niet doen en retourneren?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Groet

René
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Het is niet aan te raden zaagbladen te gebruiken waarvan de draaisnelheid minder is dan van de machine.
De zaagbladen zullen boven de maximale snelheid gaan trillen, zwabberen en met zagen heb je ook nog kans dat ze kapot gaan met alle
gevolgen. De meeste zaagbladen (ook de goedkopere van ecotools) hebben een maximaal toerental van 6000-8000 tpm, die
4600 is dus erg laag.
 

mneoud

Nieuw lid
19 jul 2014
2
0
Het is niet aan te raden zaagbladen te gebruiken waarvan de draaisnelheid minder is dan van de machine.
De zaagbladen zullen boven de maximale snelheid gaan trillen, zwabberen en met zagen heb je ook nog kans dat ze kapot gaan met alle
gevolgen. De meeste zaagbladen (ook de goedkopere van ecotools) hebben een maximaal toerental van 6000-8000 tpm, die
4600 is dus erg laag.


Bedankt voor je antwoord, was al bang dat ze niet te gebruiken waren. Ecotools ken ik. Heb ik ook al eens een zaagblad besteld voor mijn Festool ts55ebq invalzaag. Alleen bij ecotools is het probleem dat als een produkt uitverkocht is, de maat zaagblad voor mijn tafelzaag dus, het ontzettend lang duurt voordat de voorraad weer aangevuld is.
Maar nogmaals bedankt voor je antwoord ga morgen maar eens bellen of ze om te ruilen zijn of dat ik mijn geld terug kan krijgen.

Groet

René
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.