PDA

Bekijk Volledige Versie : Onder een bepaalde hoek boren



Den Deze
19-07-14, 19:56
Ik ben enkele zaken in elkaar aan het steken en ik zou (in een plank) enkele gaten willen boren onder een hoek van 5°.
Bestaan hier bepaalde hulpmiddelen voor of kan iemand mij vertellen hoe ik hier best voor tewerk ga?

Silvano
19-07-14, 21:40
Met een kolomboormachine is dit goed te doen.
Gebruik ook een geschikte boor, geen metaalboor, deze zal kunnen afwijken.

Succes.

S.

Den Deze
19-07-14, 23:15
Hmm, iets dat ik dus niet heb.
En als ik zo even speur op het internet dan is dit precies ook nog iets vrij kostelijks :)

rickkoorman
20-07-14, 06:05
Misschien kan je terecht bij een forumlid ? Mocht je in de buurt van Zwolle wonen dan wil ik je best helpen hoor.

roald
20-07-14, 06:37
Drie opties:
1) zaag een latje onder vijf graden en gebruik dat als geleider voor uit de hand boren.
2) maak met een latje een wig onder je bovenfrees (als je die hebt) en gebruik een freesbit van de juiste diameter om je gaatjes te boren
3) koop zo'n goedkoop boorstandaardje (van wolfcraft ofzo bij conrad) waar je de hals van een boormachine in kan klemmen en die je onder een hoek kan zetten

blackarmor
20-07-14, 08:17
moet het 5 graden zijn ?
anders zo eentje of een van de goedkopere alternatieven .
https://www.kregtool.com/store/c13/kreg-jigsreg/

jaap
20-07-14, 09:17
Het malletje van de blackarmor kun je natuurlijk ook zelf maken in elke gewenste hoek. Een recht gat boren in een blokje hout en dan in de gewenste hoek zagen, met de hand of op een zaagmachine.

jaap

blackarmor
20-07-14, 10:33
ja idd en zeker als het maar voor een enkele keer te gebruiken is .

Den Deze
20-07-14, 13:10
Ik kan inderdaad proberen om zelf iets in elkaar te knutselen.
Die Kreg Jig ben ik al in enkele youtube-filmpjes tegengekomen, dat kan misschien nog van pas komen indien het toch niet lukt.

@rickkoorman: bedankt voor het aanbod, maar ik woon in België (Keerbergen), dus Zwolle ligt nét uit de richting :o

WR1944
20-07-14, 19:11
Die Kreg potgatenmal werkt onder 15 graden.
Je kan het begin van het gat recht boren tot net een millimeter in het hout. Met de tangens van 5 graden maak je een klein malletje dat je naast het gat plaatst en als richting gebruikt om met de hand te boren.