nieuw dak

Cas

Nieuw lid
25 jan 2010
2
0
Hallo, ben bezig om het verrotte dak van mijn motorboot [stalen romp mahonie opbouw]
te vernieuwen.Nu mijn vraag wat voor hout moet ik voor de spantjes gebruiken?
Oude boogvormige spantjes waren 2.10 mtr breed,4,5 cm hoog en 2,5 cm breed. Dak is 2.75 mtr lang en er zaten 16 spantjes in.Heb zelf al een spantje uit eiken gezaagd maar ik vind dat je deze
makkelijk kunt induwen.En welk plaatmateriaal kan ik het beste voor het dak gebruiken?

MVG.
Cas.
 

WR1944

Oud hout
Als je alle spantjes met de dakplaat verlijmd krijg je een sterker geheel dan de afzonderlijke delen doen vermoeden. Als je hetzelfde materiaal of iets sterker gebruikt en het op dezelfde manier verwerkt moet je er kwa sterkte niet op achteruit gaan.
 

tuoh

Oud hout
Ik heb zelf ook boogvormige spanten gemaakt in Sipo voor een stuurhuis, de breedte was 2m maar als hoogte heb ik 60mm aangehouden en de dikte is 43mm geworden.
Het resultaat van deze constructie is een heel stijf geheel waar je makkelijk met twee personen kan op staan (=in de praktijk getest)

Voor de dakplaten heb ik gekozen voor watervast verlijmd multiplex in Lauan van 18mm dikte.
Deze platen zijn redelijk goedkoop te verkrijgen in gelijk welke bouwmarkt, eens op maat gezaagd en aangepast heb ik de platen rondom behandeld met epoxyhars impregneer van West systems, daarna afgewerkt met een DD lak, op deze manier ben je voor vele jaren gerust.
Het dak heb ik niet boogvormig gemaakt, maar is in de breedte opgebouwd uit drie vlakke panelen waarbij het middelste paneel vlak ligt, en de andere twee licht afhellen naar de zijkanten ( lichte knikspant)
De spanten zijn enkel langs onder in boogvorm gezaagd en geschaafd, de bovenkant is aangepast aan de drie dakpanelen.

Wanneer je op deze manier een nieuw dak bouwt heb je ook minder boogvormige spanten nodig, zelf heb ik er twee gemonteerd terwijl het stuurhuis 2,10m lang is.

Heb er diverse foto's van gepost in een topic over de bouw van een stuurhuis in Sipo.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.