cabinet maken

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Beste forumleden,

In een nis wil ik een kast op maat plaatsen. Let niet op de vakantiespullen ;-)

IMG-20140716-00092.jpg

Nu is de breedte 138cm en ben 'k aan zoeken naar een beetje logische verhoudingen.
Zie afbeelding voor een indruk van de te maken kast. Volgens mij kom ik bij een breedte van 138 uit op 3 deurtjes of 2 deuren met 4 smalle laden. De onderkant max 70 hoog en vervolgens planken tot het plafond. Rondom netjes afgewerkt met een lijst
- weet een van jullie wat logische verhoudingen zijn voor de kastdeurtjes
- heeft iemand een bouwtekening liggen?
- verder nog tips of tricks?

$T2eC16VHJFoFH4-Ig8jKBSCmclGLPw~~60_85.jpg

Dank voor jullie reactie.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Best eerst eens nagaan wat je er precies in kwijt wilt.

Kastdeurtjes van 45 x 70cm lijkt mij een mooie verhouding.
Je kan het best eens uittekenen in aanzicht, dan zie je onmiddellijk wat het resultaat zal zijn.

Een goed ontwerp start met een goed plan ;)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Normale standaardbreedte is 60. Je ziet ook wel smaller maar vaker breder. Smaller geeft drukkerbeeld. ik zou dus voor opdelen in 2 delen gaan.

En al nagedacht hoe je planken tot aan het plafond krijgt? Bedenk wel dat je dat er niet in kan kantelen in een nis en al helemaal niet zomaar kan schroeven aan de buitenzijde. Kortom goed plannen.
 

WR1944

Oud hout
Hier in Amerika wordt zo'n kast vaak stijf in zo'n nis ingebouwd. Dan is het handig de kast op te delen in een onder- en bovenkast. Je maakt het geheel een paar centimeter smaller en lager dan de beschikbare ruimte. De delen schroef je dan tegen de achtermuur zodat er geen beweging meer in zit. Dan werk je het front af door de spleet tussen de kast en de muur weg te werken met een op de muur pasgemaakte strip. Aan de bovenkant werk je de ruimte tusen plafond en kast weg met een kroonlijst. Men laat dan vaak de voorkant van de (onder)kast gelijk vallen met de voorkant van het kortste muurdeel, in jouw geval de rechter muur.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik ben ok altijd wel voorstander om stijf in zo'n nis in te bouwen. Makkelijker schoon te houden, geen stofnesten. Stel als je de kastwand met schuifdeuren (vloer-plafond) wil afsluiten Dan is het mooi om bodemplaat en bovenplaat met de breedte van het rail systeem uit te laten steken en de zijwanden en tussenwanden uiteraard niet geheel nisdiep te maken (wel de bodem en bovenplaat). Voordeel geen rail van schuifdeuren in plafond of vloer vast te zetten. Dan is een kast uit 2 delen minder handig.
 

chris.nl

Nieuw lid
10 aug 2014
17
0
isschien niet meer helemaal actueel, maar wij hebben in zo'n soort nis een kast op maat laten maken, alleen was de nis bij ons 3,5 mtr breed. De kast hebben we bewust niet tot aan het plafond en tot de muren laten komen om de kast er juist als een kast uit te laten springen. Anders kun je net zo goed een inbouwkast maken, en dat wilden wij juist niet. Ook hebben we de muur achter de kast expres grijs geschilderd, om contrast te creëren.

Dit is het ontwerp, ik zal morgen ff een foto knippen...

(het ontwerp krijg ik alleen maar heel klein geupload en dus niet leesbaar, volgt nog..)
 

Bijlagen

  • ontwerp.jpg
    ontwerp.jpg
    24 KB · Weergaven: 386
Laatst bewerkt:

Hein73

Actieve deelnemer
6 jan 2015
27
0
Ik ben zelf een beginnende bouwer en ook op zoek naar bouwtekeningen / tips voor het maken van een kast

Wat ik wel weet is dat ik eerst die thermostaat zou verplaatsen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.