houten niet-gedraaide schaaltjes

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik zou enkele serveerschaaltjes willen maken in de stijl van David Rasmussen, heeft iemand advies over hoe te werk te gaan? Gewoon met een ronde frees in een mal over en weer gaan tot alles weg is, gaat dat een mooi vlak resultaat geven? Of beter met een omgekeerde bovenfrees in een freestafel. Of kan dit met handgereedschap?
A81F1134-cafe-plate-walnut-yellow.jpgWalnut_serving_tray_white.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Bram met een mal, kopieerring en speciale frees. Zal vanavond even kijken welke naam het ding heeft. Speciaal voor vlakke bodems. Handgereedschap gaat ook maar om het zo strak te krijgen is niet makkelijk.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Lijkt mij dat je de ronde frees alleen voor de randen gebruikt, anders wordt je bodem nooit mooi vlak en een rechte frees voor de bodem.
Je hebt dus twee mallen nodig voor het binnendeel.
En inderdaad, dit zul je denk ik op een freestafel moeten doen, of op een overhead router met pin.
Edit: Wat Wim waarschijnlijk bedoelt zijn kop-en schotelfrezen, dan heb je inderdaad maar één frees en één mal nodig. Veel handiger.
Als je hem niet in een freestafel gaat gebruiken, moet je wel een plaat op de bodem van je bovenfrees monteren, anders valt je frees door je mal heen, als je wat grotere schalen maakt.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Valt me trouwens op dat die kop- en schotelfrezen en de frezen die je zelf vond een veel kleinere radius (6.36 en 6mm) geven dan wat de getoonde schaaltjes lijken te hebben, dat lijkt wel iets van 20mm te zijn, maar dat is puur gokken natuurlijk bij foto's zonder enige maatreferentie.
 
A

Athanor

Guest
De whoodwhisperer heeft doosjes gemaakt waarbij de binnenkant wordt uitgefreesd. Als je deze video bekijkt zie je hoe hij dat uithollen aanpakt.


Fons

 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Los van het frezen is dit met een goede guts en een schraapstaal ook best te doen denk ik. Misschien zelfs beter te controleren dan bij frezen.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Mijn bovenfrees kan tot 12mm schacht aan.
Waar vind ik dan wel freesjes met de juiste, grotere radius? Moet het dan toch met 2 verschillende frezen en mallen? Een bolfrees met 20mm radius is mss gemakkelijker te vinden?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Roald ik denk niet dat deze van jvl voldoet. Naar mijn mening moet de onderkant vlak zijn.
Ja, dat zou ideaal zijn, dat weet ik. Maar ik heb geen links gezien van dergelijke kop-en schotelfrezen met een radius groter dan 6.3mm, en dat is volgens mij veel kleiner dan wat je ziet in de plaatjes van Bram. Deze heeft de grootste die ik heb gezien, maar dan heb je inderdaad een uitdaging om de bodem netjes te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.