Eiken houten vloer, hoeveel werkt dat nu?

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Goedemiddag (kan net!),

Opzich een standaard vraag waarvan internet vol staat met antwoorden.
Ware het niet dat ik weer net anders wil ;) .
In de terrasoverkapping waar ik mee bezig ben, wil ik een eiken vloer leggen.
2 uitdagingen, het liefst een eiken vloer van 8 a 9 cm dikke balken en het is buiten.
Kortom, dat werkt stukken heftiger denk ik, dan planken van 2cm dik die binnen gelegd worden.
Het idee is dat het niet direct op het beton komt, maar dat er latten tussen de vloer en het beton komen van +/- 1cm dik.

Heeft iemand enig idee hoeveel ruimte ik aan de muurkanten en rond de steunpalen van de overkapping moet houden om er voor te zorgen dat het spul lekker alle kanten op kan groeien & krimpen? De vloer zal 6,5m breed worden.

Of kan ik beter dit hele idee laten varen? De man van de houthandel verklaarde mij in ieder geval voor gek :rolleyes:
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Okke,

Het lijkt me een plaatje om te zien, tot het moment waarop de balken niet alleen gaan krimpen en uitzetten, maar misschien ook wel torderen of anderszins vervormen. Kortom: ik zou het niet doen en voor de optie van planken gaan, die ongetwijfeld ook nog voldoende werken....

Groeten,
Hans
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ja dat is gewoon te dik om de werking tegen te kunnen gaan denk ik, die in de breedte is van minder belang. hier zullen ze in de lengte hol, bol of gewrongen gaan staan en dat kan niets buiten stalen balken en bouten tegenhouden zoals op de dekken van zwaar transport aanhangers voor kranen of tanks. Waarom wil je juist die dikte?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ai, dat is wel balen. De dikte wil ik graag omdat het iets hoger boven het maaiveld komt en dan kijk je mooi tegen de kopse kant aan. Qua montage zat ik te denken om aan de zijkanten gleuven erin te frezen van 2cm breed en 2cm diep en zo de balken met een eiken balkje van 2x4 met elkaar te verlijmen.

Bij de houthandel kwamen ze met de suggestie om aan de voorkant een plank te monteren zodat het dik lijkt, maar dat is natuurlijk totaal anders.
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
leuk idee Okke maar wat een berg hout. 6,5 meter breed, ook zo lang? dat is ruim 3M3 eiken a € 750-1000?
Los daarvan sluit ik me aan bij de anderen.
Krimp en uitzetten zal niet het grootste probleem zijn, dan zou ik de balken minimaal enkele mm, liefst een cm uit elkaar leggen.
Wel het krom trekken in alle richtingen, dat hou je niet tegen.
Je kunt ook 2cm planken nemen en aan de kopse kanten er 3 of 4 stukken afzagen en die op elkaar lijmen. Aan de langskant idem met langshout of een L profiel ervan maken
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Neuh, het gaat om 6,5m bij 2,7m ongeveer.
En om precies te zijn, het komt hier in:
10dy4c0.jpg
:)
Idealiter zou ik de balken juist strak tegen elkaar leggen/monteren zodat dat het krom trekken minimaliseert.
Ik kwam uit op 1,6 kuub dus ongeveer 1600 euro wind gedroogd :p .
En dan heb ik nog de hoek linksachterin waar een soort van barretje komt met natuurstenen vloer er in meegeteld.

Is het anders wellicht een optie om een slag dunner te gaan? Een centimeter of 5 dik met een "veer" erin van 2x4cm?
Krijg je balken van 270x5x10 - tot- 20cm (om het een beetje speels te houden leek het mij mooi om met verschillende breedtes te werken).
Scheelt ook weer aanzienlijk in kosten, gewicht, etc.

- - - Updated - - -

Je kunt ook 2cm planken nemen en aan de kopse kanten er 3 of 4 stukken afzagen en die op elkaar lijmen. Aan de langskant idem met langshout of een L profiel ervan maken
Dat is ook nog wel een idee inderdaad!
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
hoe dunner hoe beter, kan niet voorspellen hoe het met 5 cm uitpakt maar glad blijft het zeker niet.
Zelf heb ik een eiken hekwerk gemaakt met 15/15cm palen en liggers van 4cm breed en 15 hoog. De meeste daarvan blijven aardig recht, van de ~ 20 trekken er een stuk of 3 behoorlijk krom, die hangen wel vrij. Met vastzetten gaat het wel wat beter maar die dikte valt niet in bedwang te houden.

Kan me voorstellen dat de meeste balken bij jou aardig recht blijven, je kunt 10% teveel nemen, die mee laten verkleuren en later de ergste omruilen.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Hier een foto van een promenade gemaakt van houten balken. Ik kom er regelmatig, en ik schat dat de balken 80 breed en 120 hoog zijn. De balken zijn verbonden door middel van stalen buizen en onderling op afstand gehouden door metalen busjes over de buizen. Het is aan zee, dus inmiddels zijn de afstandhouders half verroest, de buizen nog niet denk ik, maar de balken gaan wel alle kanten op, met onregelmatige spleten tot gevolg. Waarschijnlijk is het bordje met "gevaar" oorspronkelijk bedoeld geweest voor die rots, maar over en tussen de balken kun je inmiddels ook makkelijk struikelen. Dus inderdaad, die balken hou je niet tegen.

Diversos e Bando 14.09.2011 077.jpg

Hier zie je nog beter hoe die balken alle kanten op krullen.
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dank jullie voor de input!
Zeker die foto's zetten mij aan het denken, al vind ik het wel een prachtige promenade, dat omhoog komen is wel lastig, haha.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
eiken gaat in zo'n buitensituatie altijd om problemen vragen, vooral omdat je aan de voorzijde met slagregen/vocht weer meer uitzetting krijgt
dan achterin onder de overkapping. Er zijn wel omslachtige methoden om het enig sinds in goede banen te leiden, zoals
alle balken onder de overkapping los neerleggen naast elkaar op de opleglatten, regelmatig omdraaien en zo een aantal seizoenen laten liggen.
(eventueel water moet onder de balken wel weg kunnen en eronder ventileren)
Daarna kan je ze dan aanelkaar verbinden, maar geeft zeker geen garantie tegen enorm kromtrekken of torderen van sommige balken, vooral
niet in de enorm vochtige periode's
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi waarom probeer je niet om enkel de randen af te bakenen met eiken balken , die je dan kan bevestigen met keilbouten in de betonnen vloerplaat. Deze keilbouten kun je weg stoppen dmv eiken proppen.
Dan het je de rest van het vloervlak op niveau brengen en hierop eiken terrasplanken leggen.

Eiken rustieke terrasdelen
ETE28145250
28 x 145 x mm x 2.50 m
ETE28145275
28 x 145 x mm x 2.75 m
Mooi gladgeschaafde rustieke kwaliteit KD 18% gedroogd

Is maar een idee natuurlijk he :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.