Dure beitels?

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nou....ik heb een tijdje geleden een chique kast gebouwd voor mijn draaibeitels en die moet ook vol :p

Maar da's een knap staaltje draaiwerk met 1 beitel.....en da's niet ineens een erg dure...... Zo zag ik ook eens een filmpje over de productie van de russische "nest" poppetjes.....Daar stonden vele dames met 1 of 2 beitels in een moordend tempo deze poppetjes te draaien......
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, als je schraapt kun je ook met een geslepen schroevendraaier toe...

Er zijn feitelijk twee vragen: waarom zo veel beitels: da's vooral macho-gedrag ;-)
Waarom speciale beitels: gedeeltelijk vanwege het materiaal, en de kwaliteit. In tegenstelling tot 'snijbeitels' worden draaibeitels heel heet, en slijten heel snel (en moeten dus snel, en hoeven minder scheermesscherp, geslepen worden. Daar gaan snijbeitels van klassiek staal minder goed tegen kunnen dan HSS beitels of nog 'beter'. Dat gezegd hebbende werd er voor de uitvinding van HSS ook gewoon gehoutdraaid. Met beitels van gereedschapsstaal of koolstofstaal, of nog 'minder'. Als je beitels minder heet laat worden op de draaibank (voorzichtig draaien, of een trapdraaibank gebruiken, of groen hout - allemaal dingen die vroeger 'standaard' waren) en voorzichtiger slijpt kan dat best.

Overigens was dit volgens mij ook nog eens tamelijk zacht hout...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zie op het filmpje dat ik toch weer 30 draaibeitels erbij heb van 4 tot 40 mm. Nooit aan gedacht om ze zo te gebruiken. Ik denk dat deze man veel grof schuurpapier gebruikt. Eigenlijk kan je met een guts al heel veel.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ik zie op het filmpje dat ik toch weer 30 draaibeitels erbij heb van 4 tot 40 mm. Nooit aan gedacht om ze zo te gebruiken. Ik denk dat deze man veel grof schuurpapier gebruikt. Eigenlijk kan je met een guts al heel veel.

misschien leuk als sommige mensen een foto maken van hun collectie draaigereedschap. ik denk dat het soort gereedschap per draaier enorm zal verschillen. Dit zal gedeeltelijk komen door de verschillende werkzaamheden die mensen uitvoeren, maar ook door de voorkeuren die de verschillende draaiers hebben. Elke draaier vind iets anders fijn werken. En als laatste verschilt het ook nog enigszins per land....in duitsland en oosterijk zie je bijvoorbeeld nog mensen met martelhaken draaien... dat heb ik in nederland nog nooit gezien.

dus om een korte beitel lang te maken: wie heeft er zin in een om een foto van z'n draaigereedschap te posten en er iets over te vertellen.

gr
Rik

p.s. ben ben in Frankrijk dus zal pas foto's posten als ik terug ben
 

tuoh

Oud hout
De beste man draait Yellow Poplar:p een heel plezante houtsoort om in te draaien, verspaant heel vlot en kan heel strak afgewerkt worden. Normaal heb je hier zelfs geen schuurpapier meer voor nodig.
Hout draaien kan met elk stuk gereedschap dat een scherpe snede heeft, na wat oefenen lukt het zelfs met een haalmes en een bijl:D Maar na eeuwen houtdraaien is er qua gereedschap toch een selectie gebeurt en zijn de huidige basisdraaibeitels daar het resultaat van. Maw. die standaard houtdraaibeitels gaan toch een stuk vlotter en veiliger werken dan de alternatieven, terwijl ook het eindresultaat meestal een stuk beter zal zijn.

Het kan wel met niet alledaagse tools maar het vraagt toch de nodige leertijd. Herinner mij een filmpje van een Marokkaanse houtdraaier die zijn job perfect klaart met een afgebroken tafelmes als enige houtbeitel:cool:
Waar een wil is, is een weg.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Tja, houtdraaibeitels. Ik ben wel eens bij iemand net over de grens in Duitsland geweest met een draaibeiteil. Die werd vol interesse bekeken, en daarna kwam niet de vraag 'mag ik hem eens proberen' maar de opmerking 'zo één heb ik nog niet'. En inderdaad, hij had héél véél draaibeitels.

Ik heb denk ik een 20 draaibeitels, ik zal wat voorbeelden noemen

1) één hele grote schalenguts (25 mm) voor hele grote schalen, door zijn gewicht goed voor langzaam draaiend hout met een onregelmatige vorm
2) één 'standaard' ruw werk schalenguts (22 mm). Deze pak ik altijd als eerste.
3) één oude 19 mm schalenguts. Wordt minder gebruikt sinds ik (2) heb.
4) één oude 13 mm schalenguts. Wordt minder gebruikt sinds ik (2) heb
5) een 13 mm Ellsworth Gouge met een zeer stompe hoek. Mijn standaardguts voor vlakke bodems aan de binnenkant.
6) een 10 mm standaard schalenguts. Mijn standaard guts voor het afwerken van schalen en fijn werk
7) een 6 mm schalenguts - voor echt lastige nerf
8) een 19 mm vingernagel guts - gebruik ik zelden, soms voor de naar de vaste kop gekeerde zijde van een ruw stuk hout
9) een 13 mm vingernagelguts, maar niet zo stomp als (5) - gebruik ik aan de binnenkant van taps toelopende schalen
10) een 13 mm vingernagelguts, net iets anders geslepen dan (9), idem
11) een Rolly Munro uitholding
12) een Jo Winter HSS haak met 80 cm 25 mm stalen handvat - voor vazen
13) een Jo Winter HSS haak met 120 cm 25 mm stalen handvat - idem, voor diepere vazen
14) een Ashley Iles rechte schraper voor de buitenkant, bij lastige nerf
15) een Ashley Iles ronde schraper voor de binnenkant, bij lastige nerf
16) een Detail Gouge voor het maken van de scherpe hoek bij het voetje
17) een platte beitel (Meißel) voor langswerk, zoals handvaten
18) een afsteker voor langswerk
19) een standaard guts voor langswerk
20) een 50 mm diepe ruwdraaiguts voor langswerk
21) een speciaal aangeslepen puntige guts voor de (binnenkant van) schalen met een onregelmatige rand met schors.

en nog wel een paar. Het is net zoals een meubelmaker een verzameling schaven of beitels of winkelhaken heeft, je hebt
voor verschillende situaties verschillende beitels nodig.

Voor een standaard schaal heb ik aan (2), (10) en (16) genoeg. Voor een diepe schaal waarvan de opening kleiner is dan
de maximale diameter is het een heel ander verhaal.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het kan wel met niet alledaagse tools maar het vraagt toch de nodige leertijd. Herinner mij een filmpje van een Marokkaanse houtdraaier die zijn job perfect klaart met een afgebroken tafelmes als enige houtbeitel.

Can do you one better: ik was ooit in de medina van Marrakech (die 'naast' de Jemaa el Fnaa), waar wij de toeristische verkoopstalletjes achter ons lieten en steeds verder doordrongen in de contreien waar de ateliers zaten, wolververs, smeden (scharenmakers - wij hebben daar o.a. zo'n schapenscheerdersschaar van meegenomen) en dus ook zo'n marokkaanse houtdraaier met een handdraaibankje met een boog als aandrijfmechanisme. Omdat de man de boog met zijn linkerhand bedient en de beitel (hij had wel een échte vlakke beitel) moest hij de geleiding met zijn voet doen. Geklemd tussen grote teen en volgende teen ('wijsteen'). En dat gaat toch verdomd handig... Er zwerven ook wel filmpjes van over het internet, maar in levende lijve zien is ook erg indrukwekkend. Hij zat aan de lopende band nekhangers met losgestoken ringen te maken, uit een soort cederhout. Wij kregen er van hem een mee. Die ligt nog steeds in een laatje in het dressoir.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Leuk Henk, die heb ik ook een paar keer bezig gezien! Marrakech is één van mijn favoriete steden, ik kom er al 35 jaar! Heb je toevallig ook de lepelsnijder zien zitten die ook werkende houten scharen maakt? Hij heeft een winkeltje wat aan de voorkant 1.80 meter breed is, 3 meter diep en aan de achterkant .80 meter breed. Productiesnelheid van die man grenst aan het ongelofelijke!

Groet, Rob.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Leuk Henk, die heb ik ook een paar keer bezig gezien! Marrakech is één van mijn favoriete steden, ik kom er al 35 jaar! Heb je toevallig ook de lepelsnijder zien zitten die ook werkende houten scharen maakt?

Nee, een lepelsnijder kan ik me niet herinneren. Ik ben 2 maal in Marrakech geweest, rond 1988, als onderdeel van een fietsreis door de midden en hoge atlas. Ik zou zo weer teruggaan...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.