Spanning zaaglint?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Sedert een paar dagen is mijn lintzaag weer operationeel. De geleider was gebroken en een vriend heeft er 1 gemaakt van RVS. Ik heb er destijds niet lang van kunnen genieten, wat erg jammer is. Dus nu loop ik eigenlijk tegen 1 ding aan, de vereiste spanning voor een zaaglint.

Ik heb wat filmpjes gekeken op jijbuis en had 'm per ongeluk goed afgesteld.. Het is nou ook weer geen rocketscience, maar op verreweg de meeste lintzagen zit iets wat aangeeft hoe hoog de spanning voor welke breedte blad moet zijn. Die van mij dus niet. Nu wordt aangeraden om de spanning er vanaf te halen als je de zaag niet gebruikt, maar dan moet ik iedere keer de zaag opnieuw afstellen, omdat het ff duurt voordat ik weer met de vorige afstelling op de juiste spanning zit. Je kan ook niet echt ergens een streepje zetten ofzo, want dat blijft nog een gok. Heb dat geprobeerd maar werkt niet goed.

Het gaat om een Emcostar Super, een combi zaagtafel/lintzaag. Voor de rest prima ding, al valt er nog wel het e.e.a aan te verbeteren, maar voor nu voldoet hij. Heb simpelweg niet de ruimte voor twee grotere stationaire machines.

Ik hoop dat iemand me kan helpen met een gouden tip!
 

Bijlagen

  • 20140712_120818.jpg
    20140712_120818.jpg
    73,2 KB · Weergaven: 335

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dat filmpje vind ik wel een rare methode.
De spanning op het zaaglint laat ik afhangen van hetgeen ik zaag. Voor normaal werk zet ik het lint strak (gevoelsmatig) en voor bijv. het nauwkeurig zagen van dikke balken zet ik hem extra strak.
Voor dat nog wat strakker zoek ik de grens van de machine op. Normaal staat de afstelling/tracking van het "boven" wiel in het midden. Met een breed lint en veel spanning moet ik deze tracking instelling aanpassen. Dan weet ik dat het frame het zwaar heeft en dat ik in de buurt van de grens van de machine zit. Dit alles afstellen doe ik door de wielen met de hand rond te draaien. Op de motor lijkt mij gevaarlijk.
Een check die ik ook wel doe is de zaaggeleider in de hoogste stand zetten (bij mij 20 cm) en dan het lint op 10 cm hoogte van de zaagtafel proberen naar de zijkant te duwen. Ik heb net even gemeten en bij mijn machine met redelijk strak, half inch lint, lukt dit maximaal 1,5 mm. Met deze instelling heb ik net 5cm dik eiken gezaagd.

De spanning eraf halen doe ik alleen als ik weet dat ik de zaag langere tijd niet ga gebruiken (bijv. voor vakanties). Anders staat ie paraat.

Succes !
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Oh, dan ben ik nog voorzichtig.. :) Kan dus nog wel wat bij.

Wb de spanning eraf, dit is al een oud beestje, maar wel goed onderhouden. Het is wel verstandig heb ik nu al meerdere malen begrepen. Ik denk dat ik zelf maar ff wat ga fabrieken. Betekent wel in de behuizing boren, maar dat moet wel lukken...
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik kwam het filmpje ergens tegen , maar ik heb het zelf nooit geprobeerd. Heb geen lintzaag.

groeten,
Ornament
 

tuoh

Oud hout
Zo op het eerste zicht zou ik zeggen dat het gemonteerde zaaglint op de foto bovenaan toch wel het maximum is (of er al over is) voor dat type lintzaag.
Lintzagen vragen geen hoge zaagspanning, je begint beter met een te lage dan een te hoge zaagspanning, wil het zaaglint tijdens het zagen uitwijken naar links of rechts dan verhoog je de spanning mondjesmaat tot het verschijnsel stopt. Een zaaglint opspannen tot de machine dreigt te vervormen is geen goede zaak, het gevaar op zaagbreuk is dan al levensgroot aanwezig. Gebruik dan beter een smaller lint, of een scherp lint op die machine. Meestal is dat het probleem, bij een bot zaaglint moet de spanning steeds hoger gezet worden om het ding toch wat te laten sporen.

Ps: Om een zaaglint te ontspannen is het NIET nodig om alle spanning er af te halen, dan is het opnieuw opspannen altijd een klus. Los het zaaglint een paar toeren, zo blijft het op zijn plaats liggen op de wielen, wil je de machine terug gebruiken draai je de knop opnieuw evenveel toeren tot je terug de gebruikelijke spanning hebt op het lint. Die paar toertjes losser is al voldoende om de machine een zucht van opluchting te horen slaken:D
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@Rizz, nu ik die foto zo zie is dat lint inderdaad erg breed voor de geleider en daarmee waarschijnlijk ook voor de machine. Ik zet er nooit breder op dan 0,5 inch en dat is volgens de handleiding het maximum op mijn apparaat. Dat lint valt binnen de geleider.

Een breder lint geeft zowiezo meer spanning op het frame en dan merk ik dat ik het bovenste wiel meer achterover moet kantelen om goed te laten sporen. Bij bijv. 1/4 inch linten hoef ik nauwelijks iets met de tracking te doen.
Dat komt (volgens mij) door de hoeveelheid druk op de wielen die ervoor zorgt dat het frame iets meegeeft. Anders zou de tracking altijd goed moeten zijn. Dat bedoel ik met de grens v/d machine.
Inderdaad begin ik met een nieuw lint ook met een lagere spanning. Een nieuw lint zaagt opvallend rechter dan een gebruikte.
Het knappen van een zaaglinten heb ik nog niet meegemaakt, dus misschien valt de spanning die ik erop zet toch ook wel mee:)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
@Rizz, nu ik die foto zo zie is dat lint inderdaad erg breed voor de geleider en daarmee waarschijnlijk ook voor de machine. Ik zet er nooit breder op dan 0,5 inch en dat is volgens de handleiding het maximum op mijn apparaat. Dat lint valt binnen de geleider.

Een breder lint geeft zowiezo meer spanning op het frame en dan merk ik dat ik het bovenste wiel meer achterover moet kantelen om goed te laten sporen. Bij bijv. 1/4 inch linten hoef ik nauwelijks iets met de tracking te doen.
Dat komt (volgens mij) door de hoeveelheid druk op de wielen die ervoor zorgt dat het frame iets meegeeft. Anders zou de tracking altijd goed moeten zijn. Dat bedoel ik met de grens v/d machine.
Inderdaad begin ik met een nieuw lint ook met een lagere spanning. Een nieuw lint zaagt opvallend rechter dan een gebruikte.
Het knappen van een zaaglinten heb ik nog niet meegemaakt, dus misschien valt de spanning die ik erop zet toch ook wel mee:)

Ik heb de handleiding er nog eens op nagelezen en de 20mm bladen zijn geschikt voor de machine. Ik heb echter op de foto het blad er niet goed op zitten. Het gevolg van teveel internetwijsheid en de verkeerde wijsheden eruit gefilterd. Nu zit het lint er wel goed op en de tracking is al een stuk beter. Spanning moet omhoog iig en dat werkt ook beter.

Aangezien het een twee snelheden machine is, moet ik ook m'n toerental aanpassen naar het materiaal wat ik erop zaag. Handig, want ik heb net van Rick een stuk pokhout binnengekregen voor de geleiders en mijn god, wat is dat zwaar en hard zeg.. Gelukkig hoef ik maar kleine stukjes te zagen. Afkorten doe ik wel met de zafelzaag en dan op het gemakje de geleiders eruit zagen..

Ik heb een tijdje geleden via MP 10 van deze bladen voor een schijntje kunnen kopen, maar ik denk dat ik nog even bij Tuff Saws ga winkelen. Lees hier allemaal goede verhalen..
 

tuoh

Oud hout
Bij die hobbymachientjes mag je de opgegeven maximumwaarden voor de zaaglinten zeker halveren om tot een werkbare breedte te komen, 20mm is veel te breed voor zo een klein ding, het is ook voor niks nodig. Een lint van 8 à 10mm gaat even goed of zelfs beter werken dan eentje van 20mm. Hoe breder het lint hoe hoger de zaagspanning moet worden, en dat laatste is dan het probleem, er komt zoveel spanning op het frame dat dit gewoon vervormt.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Da's waar en hij is niet echt nieuw meer.. Ok, ik ben om, zal wat nieuwe linten bestellen...

Nog iemand een goed adresje in Nederland die custom linten maakt? Het is nou niet echt een gangbare maat. Tuff Saws is leuk geprijsd en naar verluidt goede kwaliteit, maar dat is er vast ook in Nederland. Of moet ik nie zeuren.. :)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Nee!:)

En vraag gelijk aan Ian welke zaag het beste voor je machine geschikt is.
Volgens mij krijg je ze in deze kwaliteit nergens voor die prijs.
Alleen komen de verzendkosten erbij maar die moet je overal betalen.
Je moet wel even opletten waar de grens ligt van de verzendkosten waar deze omhoog gaat, dat scheelt soms behoorlijk.

Mvg.:D
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Nee!:)

En vraag gelijk aan Ian welke zaag het beste voor je machine geschikt is.
Volgens mij krijg je ze in deze kwaliteit nergens voor die prijs.
Alleen komen de verzendkosten erbij maar die moet je overal betalen.
Je moet wel even opletten waar de grens ligt van de verzendkosten waar deze omhoog gaat, dat scheelt soms behoorlijk.

Mvg.:D


:D:D:D:D:D:D

Ja, meneer, mailtje is al onderweg... :p
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Niet zeuren. Tuff Saws rules! :)

Gekheid en stokjes: van alle lintzagen die ik de afgelopen 35 jaar heb gebruikt ben ik het meest onder de indruk van de zagen van Tuff Saws. Ik gebruik oa 1/2 inch zaaglintjes als volgt:SuperTuff Premium Bandsaw Blade - 1/2" x 3/4 Vari-Tooth. Die zullen het op jouw machine ook prima doen en breder is, inderdaad, echt niet nodig. Je zal verbaasd zijn over de zaagresultaten! Uiteraard wel even de juiste lengte voor jouw zaag aangeven.

Succes!!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.