zelfgemaakt stationair slijptoestel voor zaagblad

Stefan h

Actieve deelnemer
3 jul 2014
34
0
Had wat vrije tijd, dan maar is werk gemaakt om iets te maken voor mijn bladen te slijpen
Is gemaakt van overschotten, dus heeft niks gekost, buiten multitool die ik al had
IMG_20140715_080832.jpgIMG_20140715_080841.jpg

Is nog niet volledig af, maar kan wel al slijpen
Bladen zijn mooi geslepen en vooral terug scherp
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Dat is een goed idee en belangrijker: simpele en doeltreffende uitwerking!
Is er een om te onthouden.

Wat voor slijpschijfje/-steentje gebruik je?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ziet er doeltreffend uit!
Wat ik niet zo snel begrijp is hoe je van de ene tand naar de andere tand gaat zonder de instelling te verliezen?
Of is dat nog niet klaar en wat je bedoelt met "nog niet volledig af"?
Filmpje? :)
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik vraag me wel af hoe je gaat controleren dat alle tanden na het slijpen perfect op de zelfde snijcirkel liggen. Slijp je ook bovenop de tand? Of alleen de tandborst? Ik kan me vergissen maar het lijkt me nogal willekeurig... En het slijpen van een zaagblad moet uiterst nauwkeurig gebeuren. De negatieve gevolgen van een slecht geslepen blad wegen echt niet op tegen de kost van een slijpbeurt...
 

WR1944

Oud hout
Zo te zien kan de bok waar het zaagblad op is gemonteerd heen en weer schuiven. Als het te slijpen vlak van een tand exact evenwijdig is aan schuifbeweging kan je zo de tand slijpen. Je moet dan het diamanten slijpschijfje van de Dremel in de juiste schuine stand plaatsen en je kan door het heen en weer schuiven zo de tanden slijpen. Als de tanden om en om in een andere schuinte moeten worden geslepen sla je steeds een tand over. Eén van de zaken die nog moeten worden gerealiseerd is een stop waar tegen je de tanden laat rusten en vast kan zetten als je het blad verzet.
Deze opstelling heeft wel de potentie om goed te kunnen functioneren.

Met de getoonde opstelling wordt het diamantschijfje parallel aan het snijvlak geplaatst, wordt de slede naar voren bewogen en wordt met de hand het blad even tegen het slijpschijfje aan gedrukt. Dit werkt ook maar is minder precies. En hout is ook niet het ideale materiaal om een opstelling te maken om met honderdsten van millemeters te kunnen werken.
 
Laatst bewerkt:

Stefan h

Actieve deelnemer
3 jul 2014
34
0
Inderdaad mijn project is nog niet af, moet nog een stop op voor de slede en een stop voor de tanden
Ook nog voor de dremel links en rechts te bewegen en van boven naar beneden.
Had eerst geprobeerd op goedkoop zaagblad, en had tanden zwart gemaakt met stift zodanig dat ik kon controleren dat ik niet teveel weghaalde.
Het resultaat was toch goed, had een mooie en zuivere snede.
De rest werk ik volgende week af, foto's volgen
Eerst weekje verlof :)
 

WR1944

Oud hout
Ik zou de Dremel een vaste opstelling geven maar wel instelbaar. Hiermee kan je het slijpschijfje in de juiste stand plaatsen. Het slijpschijfje moet parallel aan de bewegingsrichting van de slede van het zaagblad liggen. Door het blad zo te draaien dat snijvlak van de tand ook parallel aan de schuifbeweging van de slede is kan je met de slede de tanden gaan slijpen. Het zal wel even puzzelen zijn maar als je de exacte hoek van de tand weet kan je het zaagblad over de zelfde hoek verdraaien t.o.v. de hartlijn van het blad.
Ik zou het blad lager op de slede bevestigen, een paar millimeter vrij van het oppervlak is genoeg. Het volgende is dan een slede voor de Dremel die precies haaks staat op de zaagbladslede. De as van de Dremel moet dan parallel aan de beweging van die slede zijn. Met een Wixey of andere electronische hoekmeter kan je het zaagblad als referentie gebruiken en de Dremel kantelen zodat je de secundaire slijphoek kunt instellen. Dan moet je de Dremel ook nog in hoogte kunnen bewegen om op de juiste plaats bij de zaagtand uit te komen.

Maar alles ziet er veelbelovend uit.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
je laat 'm slijpen als hij niet meer lekker zaagt. Alhoewel eerst schoon maken ook wel eens helpt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.