Eerste schaal in groen hout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Enkele weken geleden is bij mijn moeder een dikke tak uit de kersenboom gevallen. Het is een erg oude boom en de tak heeft het begeven onder het gewicht van een overvloed van kersen en regen. De dikste stukken heb ik gehouden.
IMAG1005.jpg
De stukken staan onder de carport met de koppen ingesmeerd. Vandaag even een potje gedraai om te proberen. Mijn draaibankje en draaivaardigheden zijn nog erg beperkt. Dit is het voorlopige resultaat;
IMAG1003.jpg

IMAG1004.jpg

Het werkstuk heb ik nu op een koele plek weggezet in een papieren broodzak. Is dit de juiste manier om te laten drogen of zijn er betere manieren?
En mocht er interesse zijn, één van de twee dikke stukken mag weg. Dit is nu teveel hout voor mij. Wel enkel ophalen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mathieu,
Dit is al een begin. Deze fase hebben we allemaal gekend en je kunt nu maar groeien. Ga er zeker voor.
Je kan mijn eerste werkstukjes ook terug vinden op deze forum.

Als ik een goede raad mag geven, ga naar bijeenkomsten van de Vlaamse Gilde voor houtdraaiers.
Er worden demonstraties gegeven en je zal op een korte tijd veel bijleren.

In Genk kan je dat zeker doen. Dit is niet zo ver van u.
Adres: Minderbroederklooster, St.-Jozefzaal
Minderbroederstraat 2 3600 Genk
Dit is iedere 3de woensdag van de maand 's avonds.

Ik ben West Vlaanderen en ga naar Roeselare.

Succes met de volgende werkstukken.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Mathieu,

Je schaal zal scheuren ondanks de papieren zak en de koele plek. De bodem is te dik en de rand te dun. Bovendien zie ik al een scheurtje in de rand. Tel daarbij op dat het hier kersenhout betreft en ik ben benieuwd of je überhaupt nog een werkstukje overhoudt! Maar ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen... :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Alvast bedankt voor het advies. Ik ga waarschijnlijk me aansluiten bij de houtdraaiersgilde, maar dat is voor na de zomer.
Er zit inderdaad een scheur in het hout. Deze zat al in het hout, daar is dus niets aan te doen.
Moet ik als regel aanhouden dat de wand dikker moet zijn als de bodem? Ik heb nog genoeg oefenmateriaal!
Is kersen trouwens minder geschikt om (nat) te draaien? Ik heb verschillende brokken brandhout liggen, en daar is het hout relatief scheurvrij gedroogd.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je schaal zal scheuren ondanks de papieren zak en de koele plek. De bodem is te dik en de rand te dun. Bovendien zie ik al een scheurtje in de rand. Tel daarbij op dat het hier kersenhout betreft en ik ben benieuwd of je überhaupt nog een werkstukje overhoudt! Maar ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen... :)

Helaas kan ik dit alleen maar bevestigen - met Japanse kers, en met berk...
 
@ Henk, ik heb eigenlijk totaal tegenovergstelde ervaring met deze twee houtsoorten en zeker berken.
Bij het nat draaien van berken heb ik eigenlijk nog nooit een probleem ondervonden met scheuren, wel altijd vervormingen maar nog nooit is er bij mij een berkenschaal kapotgescheurd

kersen heb ik wel al een aantal keer meegemaakt dat er een scheur of scheurtje ontstond maar nog altijd niet extreeem(vergelijking met beuken bv)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Welke wanddikte kan ik best aanhouden?
Je kan een schaal, potje enz in een keer op dikte draaien en dan zou je de wand juist zo dik laten als wat je mooi vind, alles even dik houden helpt het evenlijk te laten drogen en je hebt minder kans op scheuren.

Als je hem opnieuw wilt draaien later, waneer het hout droog is, zou je het beste de wanddikte 10% maken van de doorsnede en houd de wand dikte gelijk, ook de bodem zoveel mogelijk om scheuren te voorkomen..

Het probleem met sommige soorten hout, zoals fruithout is dat het makkelijk scheurt, in tegenstelling met, zeg Iepen of Wilg en anderen, maar dat zou je niet moeten weerhouden om dat hout te draaien, het is allemaal goede praktijk.

En ja een lid worden van een houtdraaiers club is aanbevolen, je kan dan makkelijker leren hoe en wat te doen en wat NIET te doen.

Nou dat potje dat je gedraaid hebt kan je misschien wel redden als je dat wilt doen, Ik heb wel wat ervaring met het behouden van schalen die normaal wel afgeschreven zouden worden, Ik gebruik daarvoor een stukje stijf roestvrij draad dat ik in een staple (nietje?) vorm buig, dan boor Ik twee kleine gaatjes en timmer dat nietje erin, dat voorkomt dat het hout open gaat/splijt.

Je kan later als het hout droog is makkelijk die kleine gaatjes vullen/wegwerken, of dat nietje aan de onderkant verbergen enz. , hier enkele foto’s van hoe Ik dat doe

Staple.jpg Staple 1.jpg Staple 2.jpg Staple 3.jpg Staple 4.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.