PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn werktafel

Enkhuizen
14-07-14, 18:56
Hallo allemaal,

Ik lees eigenlijk alleen maar mee en post zelf niet zo veel. Ik ben recent weer begonnen met houtbewerking na een pauze van een jaartje. Dit is mijn eerste projectje...

Het is mijn werktafel, op de zelfde hoogte als mijn zaag, op wielen.
Aan elke kant 4 laden voor mijn spulletjes en een werkblad van 2x 18mm multiplex met een top van hard gelakte hardboard.

De ladefrontjes zijn van grenen en de greepjes zijn door mij zelf gemaakt.

18206

18207

18208

18209

18210

sirjacobsd
14-07-14, 21:35
Ik vind dit zeker moedig dat je durft uw eerste werkje/projectje plaats op deze forum.
Ga er voor om meerdere projecten te maken en vergeet ze niet te posten op de forum.
Wat een ander maakt boeit ons zeker.
Succes met uw toekomstige bezigheden.

rickkoorman
15-07-14, 06:03
Tof !! Dit is het begin....de werkbank ziet er zeer bruikbaar uit ! Die greepjes zijn leuk gevonden,dit idee "leen" ik even van je..goed ?

Enkhuizen
15-07-14, 09:35
Bedankt, voor de leuke reacties doe ik het natuurlijk. En natuurlijk is afkijken/kopieren het grootste compliment. Voordeel van deze greepjes is dat je er geen blauwe plekken van krijgt omdat je er amper tegenaan loopt. (En tis lekker goedkoop)

SunRayes
15-07-14, 11:32
Netjes. Het ziet er heel zwaar uit.
Staat ie op wielen?

Groeten, Raymond

Enkhuizen
15-07-14, 12:19
Ja, op nylon wielen van axminster. 100kg per wiel geloof ik. Zwaarte valt op zich mee, er zitten wel 3 platen aan materiaal in natuurlijk maar hij is goed te verplaatsen maar gaat niet aan de rol als je er ook maar even tegenaan leunt. Precies goed eigenlijk. Zit er nog aan te denken om er kreg clamptracks in te frezen en een freestafel in het midden te maken.

Rhynix
15-07-14, 12:41
Als dat uw werktafel is, dan kan ik u afraden om er een freestafel in te maken.

Een freestafel gebruik je vrij regelmatig (ik toch). En als je telkens uw instellingen opnieuw moet plaatsen om te kunnen frezen, en daarna terug opbergen om er uw werkstuk op te plaatsen, dan verlies je heel veel tijd.

Gezien uw beperkte ruimte kan je beter een draagbare freestafel maken op een black-en-decker werkschraag bv:
http://mysqlweb.myftp.org/Woodworking/Tips/Woodworking%20Tip%20%20Fold-Up%20Router%20Table_files/20080410sn.jpg

Of een kleine freestafel die je gemakkelijk kan opbergen zoals dit:
http://www.woodworkersworkshop.com/store/media/ccp0/prodlg/31-DP-00921.jpg
http://woodworkingbluepritns.com/wp-content/uploads/2014/02/portable-router-table-plans-4.jpg
http://www.jeffgreefwoodworking.com/pnc/ShopProj/benchrout/leadlg.JPG

Enkhuizen
17-07-14, 10:16
dank je rhynix,

Ik denk dat ik een aparte routertafel bouw inderdaad.

SunRayes
17-07-14, 10:21
Zo'n klein routertafeltje is best een goed idee.
Daar heb ik nooit aan gedacht.

Rhynix
17-07-14, 13:14
Ik heb zelf nog ergens een klein routertafeltje staan zoals op mijn voorlaatste foto. Met een goedkope groene bosch router in. Mijn allereerste freestafel.

Het is een heel handig ding, maar niet ideaal om grote stukken te frezen.
Daarom heb ik nadien nog een grotere freestafel gemaakt.

Het hoeft ook niet ingewikkeld te zijn: die van mij is in elkaar geflanst met reststukken MDF.

freesoul
17-07-14, 13:58
waarschijnlijk een domme vraag
is dat dan met een gewone bovenfreesmachine die je er ondersteboven erin plaatst??
hoe stel je dan de hoogte in voor je freeswerk

roald
17-07-14, 14:13
is dat dan met een gewone bovenfreesmachine die je er ondersteboven erin plaatst??
Ja.

hoe stel je dan de hoogte in voor je freeswerk
Dat is afhankelijk van de bovenfrees: bij de ene is het geklooi onder de tafel, bij de andere heel handig met een sleutel die je door een gaatje in het tafelblad steekt. Er zijn bovenfrezen die speciaal voor deze toepassing zijn uigerust met instelmogelijkheden hiervoor.
Zoek maar eens op dit forum voor allerlei oplossingen voor bovenfrezen van de eerste categorie: elektrische krikken, stelpootjes van IKEA-keukens, vanalles wordt er voor verzonnen!