Black Cherry bowl = Prunus cerotina.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Goede vrienden van ons belde me op of Ik interest had in een boom die weg moest, hij stond bij het huis van de eigenaar van een golf cours waar zij werkte, ze wist niet zeker wat het was maar het was een mooie boom.

Ik er naar toe met mijn vriend en vond een grote Black Cherry die al voor het grootste gedeelte in stukken was gezaagd, al de takken waren verbrand in een fire pit (brand kuil?) en het onderste gedeelte van de stam stond er nog.

Bleek dat het groene hout te zwaar was en niet goed wouw branden, zodoende waren ze het graag kwijt, goed voor mij :D

Eerst de stukken opgeladen, gelukkig lag het hout er pas kort en waren er nog geen scheuren in, toen de onderstam afgezaagd die nog stond, en zo dicht mogelijk bij de grond natuurlijk, en die in stukken gezaagd, maar deze waren te zwaar om te tillen, zo ook nog in twee helften gezaagd, alles in de truck en toen naar huis :).

Hier is een foto van de buit

Black Cherry wood.jpg

De blanks voor draaien en de volgende liggen te wachten in de kersen krullen.
Black Cherry roughing.jpg Black Cherry blanks.jpg

Toen alle stukken voor gedraaid en laten drogen, de volgende schaal is een afgewerkte Black Cherry bowl.
Black Cherry bowl.jpg Black Cherry bowl 1.jpg Black Cherry bowl 2.jpg Cherry bowl 3.jpg Black Cherry rim.jpg Black Cherry bowl bottom.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wow...super mooi hout en erg mooie schaal ! Zijn die 4 foto's van dezelfde schaal ? T lijkt wel alsof het 2 verschillende schalen zijn..
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik ga er van uit dat de schalen op de foto's niet van dit verse hout zijn gedraaid Leo, ze zijn zo te zien al helemaal afgewerkt.
Het is wel erg mooi hout en ik vind de naar binnen vallende randen van de schalen ook heel mooi.
 
erg fijn en mooi hout om mee te werken
ook de geur is geweldig als het hout nog vers is

ik zie dat je draaibank de andere kant opdraait als normaal, heb je daar een speciale reden voor?
is dit makkelijker of gebruik je in dit geval gewoon een buitendraairichting(die lopen normaal gezien altijd andersom)
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Misschien leuk om te vermelden is dat Prunus Serotina ( dus niet met een c ) in het Nederlands Bospest genoemd wordt of Amerikaanse Vogelkers. Het is een exoot waar we in Nederland veel last van hebben gehad, de naam Bospest zegt eigenlijk al genoeg . http://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_vogelkers

Maar het is wel heel erg mooi hout, dat dan weer wel en ik vind de schaal die er van gedraaid is ook heel mooi.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wow...super mooi hout en erg mooie schaal ! Zijn die 4 foto's van dezelfde schaal ? T lijkt wel alsof het 2 verschillende schalen zijn..

Thanks Rick, Ja Rick dat is dezelfde schaal, je kunt in de eerste foto aan de linker kant het hout met meer gum in het hout zien, de kleur is lichter omdat het saphout is (spint?), de derde en vierde foto zijn beide een kwartslag gedraaid van de eerste en tweede foto :)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik ga er van uit dat de schalen op de foto's niet van dit verse hout zijn gedraaid Leo, ze zijn zo te zien al helemaal afgewerkt.
Het is wel erg mooi hout en ik vind de naar binnen vallende randen van de schalen ook heel mooi.

Rien ja de schaal is van dat hout in de eerste foto, er zit nogal wat tijd tussen dat en de afgewerkte schaal, dat is ook een van de redenen dat sommige stukken en foto’s daarvan al enkele jaren oud zijn, Ik kan niet een vers stuk hout laten zien dat gisteren of vorige week gerooid was en het product daarvan nu laten zien, het duurt allemaal wel wat langer dan dat :D

Je kunt ook duidelijk zien dat de schaal die ik aan het draaien ben de normale lichtere kleur nog heeft, Ultra Violet en zichtbaar licht veranderen de kleur en aken het donkerder, wat Ik wel mooi vind, maar soms wil je de verse hout kleur behouden, en moeder natuur wint dat elke keer.

Ik doe die undercut rand noga eens, Ik kan op die manier het mooie hout vertonen en toch een dunnere wand maken, vertoont wel mooi ook vind Ik, en thanks voor je reply.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Misschien leuk om te vermelden is dat Prunus Serotina ( dus niet met een c ) in het Nederlands Bospest genoemd wordt of Amerikaanse Vogelkers. Het is een exoot waar we in Nederland veel last van hebben gehad, de naam Bospest zegt eigenlijk al genoeg . http://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_vogelkers

Maar het is wel heel erg mooi hout, dat dan weer wel en ik vind de schaal die er van gedraaid is ook heel mooi.

Klopt ( ;-) ), en in de houthandel heet het gewoon 'Amerikaanse kers'. Dun hout kan gewoon uit Europa komen, brede planken komen uit de VS, waar P. serotina veel dikker (en groter) groeit dan hier.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
erg fijn en mooi hout om mee te werken
ook de geur is geweldig als het hout nog vers is

ik zie dat je draaibank de andere kant opdraait als normaal, heb je daar een speciale reden voor?
is dit makkelijker of gebruik je in dit geval gewoon een buitendraairichting(die lopen normaal gezien altijd andersom)

René het is echt mooi hout en goed te bewerken, reukt lekker en heeft cyanide in de plant/boom verwelkt blad kan lifestock (koeien gieten etc vergiftigen) zo er is van alles wat :rolleyes:

Ik draai aan de buitenkant vooral de grotere stukken, en verwissel van draairichting zoals het me uitkomt, omdat ik conisch mijn chuck en faceplate vasthoud kan Ik beide richtingen in draaien, er komt geen schroefdraad aan te pas die los kan komen.

turn rh.jpg turn lh.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Misschien leuk om te vermelden is dat Prunus Serotina ( dus niet met een c ) in het Nederlands Bospest genoemd wordt of Amerikaanse Vogelkers. Het is een exoot waar we in Nederland veel last van hebben gehad, de naam Bospest zegt eigenlijk al genoeg . http://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_vogelkers

Maar het is wel heel erg mooi hout, dat dan weer wel en ik vind de schaal die er van gedraaid is ook heel mooi.

Ja dat heb je als je niet eerst kijkt naar de juiste spelling, je betrapt me daar :eek:, een schoonbroer van me is boswachter in de Loonse en Drunense duinen, er was ook een aangeplant bos met grotere Wilde Kers bomen zo’n 40 cm dik en Ik schat 10 meter hoge bomen.

In die omgeving, waar Ik zelf ook opgegroeid ben heb Ik ook wel die vogelkers gezien, was geplant als windbreak en die waren ze toen al aan het verwijderen omdat het een plaag geworden was en dat is meer dan 50 jaar geleden al.

Hier worden, (kunnen het worden) het grote hoge en dikke bomen en zijn erg gevraagd als meubel en draaihout vooral de burls zijn gezocht bij hout draaiers, Ik heb er zelf nog een zitten die gebruikt zou moeten worden, als Ik nog ooit tijd krijg daar voor ;).

- - - Updated - - -

Mooie strakke lijnen. Mooi hout. Super schaal.

Dank je Wim, het word gewaardeerd dat je reageert :)

Heel mooi Leo.
Prachtige tekening en zeer mooi afgewerkt.

Thanks Jacob, I love turning that wood :)

Klopt ( ;-) ), en in de houthandel heet het gewoon 'Amerikaanse kers'. Dun hout kan gewoon uit Europa komen, brede planken komen uit de VS, waar P. serotina veel dikker (en groter) groeit dan hier.

Thanks Henk, yes you are right, groeid ook groot in Canada zoals je kan zien :D
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
het is echt mooi hout en goed te bewerken, reukt lekker en heeft cyanide in de plant/boom

Dat geldt in meerdere of mindere mate voor alle prunussen (cyanide komt overigens pas vrij bij 'beschadiging - als resultaat van een enzymatische reactie), daarom smaken sommige prunusproducten (ingemaakte kersen/pitten, amandelen, abrikozenpitten) ook naar amandeltjes... Bij vogelkers valt het volgens mij wel mee. Laurierkers is meen ik te weten veel erger - daar ruik je de cyanide als je het verse hout zaagt...
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dat geldt in meerdere of mindere mate voor alle prunussen (cyanide komt overigens pas vrij bij 'beschadiging - als resultaat van een enzymatische reactie), daarom smaken sommige prunus producten (ingemaakte kersen/pitten, amandelen, abrikozenpitten) ook naar amandeltjes... Bij vogelkers valt het volgens mij wel mee. Laurierkers is meen ik te weten veel erger - daar ruik je de cyanide als je het verse hout zaagt...

Yes Henk, I am aware of that the cyanite is a product of the enzymes that break down the compounds, the fruits flesh doesn’t contain the enzymes and so is safe to eat.

The wilted foliages contain the converted cyanogenic glycosides, that converts to hydrogen cyanide when it is eaten by livestock/animals, and so can poisons the animals.

So I would guess that it is the secondary conversion by the animals that makes this more poisonous than one would expect.

I’m not at all up to speed on al of this, just that what I have gleaned from information on this subject, I get the feeling it is something you are much more familiar with :)
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
YesThe wilted foliages contain the converted cyanogenic glycosides, that converts to hydrogen cyanide when it is eaten by livestock/animals, and so can poisons the animals.

So I would guess that it is the secondary conversion by the animals that makes this more poisonous than one would expect.
Correct, although the glycosides can degrade and liberate cyanide without 'help' from the animal digestive system also. Which is why bitter almond oil, while used in certain food items, is not really healthy.

Bitter almond oil/bitter almonds derive their flavour/taste from cyanide-containing structures, sweet almonds/frangipane etc. only, or primarily, from benzaldehyde and related compounds.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Behalve een mooi werkstuk, is de ganse topic erg leerzaam.
Het probleem met vogelkers in onze bossen, is dat er hier een schimmel in symbiose leeft tussen de wortels. Hierdoor woekert de struik veel harder dan in zijn oorspronkelijk gebied. Grotere diameters vindt je hier ook, in nietonderhouden bossen. Volgens mijn schoonbroeder is het uitstekend kachelhout.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Behalve een mooi werkstuk, is de ganse topic erg leerzaam.
Het probleem met vogelkers in onze bossen, is dat er hier een schimmel in symbiose leeft tussen de wortels. Hierdoor woekert de struik veel harder dan in zijn oorspronkelijk gebied. Grotere diameters vindt je hier ook, in nietonderhouden bossen. Volgens mijn schoonbroeder is het uitstekend kachelhout.

Dank je Mathieu, dit is waar meerdere koppen samen beter werken, wij kunnen altijd wel wat meer leren van deze conversaties, en zoals mijn Opa zij, “je bent nooit te oud om te leren” , works for me :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.