Hulp gevraagd: vorm tafelblad

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Hallo,

Ik wil een bijzettafeltje maken als in de bijlage. De vorm van het blad is redelijk veel voorkomend, maar ik kan geen bovenaanzicht vinden. Heeft iemand van jullie een pdf'je of iets dergelijke waaruit een soortgelijke vorm kan afleiden?

Alvast bedankt.

Groeten Christian
tafeltje driepoot4.jpg

PS: ik heb deze post al eerder geplaatst, maar ik kan deze nergens meer vinden?!?
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Is het juist niet de creativiteit van een houtbewerker om zoiets zelf te maken/ontwerpen?

Je kan drie spijkers in een gelijkzijdige driehoek in een hulpstuk hout slaan. Dit hulpstuk op je blad klemmen, een stuk touw waarvan de uiteinden aan elkaar geknoopt zijn om de spijkers heen en dan met een potlood binnen de lus de contour maken. Aan de hand van deze methode kom je afhankelijk van afstand spijkers en lengte touw in de buurt van deze vorm.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hp7AxUVX714#t=83

Gr. @lex
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat is volgens mij een Reuleaux-driehoek.


Dat is een vette BINGO! Idd een Reuleaux driehoek. Neem als basis een gelijkzijdige driehoek en gebruik iedere hoek in die driehoek als middelpunt van een cirkel. Frees alle drie de cirkels met het zelfde straal en je krijgt deze vorm. De straal van de cirkel is de lengte van een zijde van de driehoek
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Zie bijlage voor een driehoek bestaande uit bezier-curves, vier verschillende.
Getekend in Inkscape, een gratis vector-tekenpakket.

Hoe te maken in de praktijk? Tja, verschillende mogelijkheden: op schaal afdrukken, met een beamer projecteren, op ruitjespapier afdrukken, en op je materiaal een (groter) ruitjespatroon tekenen en de kruispunten overtrekken.
 

Bijlagen

  • bezier triangle.pdf
    1,5 KB · Weergaven: 89
Laatst bewerkt:

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Hallo allemaal,

Bedankt voor de helpende reacties. Hiermee gaat het zeker lukken.

Groeten,

Christian Janssen
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Te oordelen naar de afgeronde hoeken is het denk ik geen Reuleaux-driehoek (heeft scherpe hoeken, geen vloeiende lijnen), maar een een driehoek zoals ik eerder omschreef en waar Roald naar linkte.

Je kan natuurlijk ook de helft van één hoek van de driehoek zelf schetsen en die vervolgens gebruiken om een vorm te construeren.

@lex
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Prachtig onderwerp!!!! Smullen voor mij.
Wiskunde en houtbewerking.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dit vond ik op een website ivm de afmetingen:

Vintage Tripod Coffee Table
Made from FSC Certified Solid Hardwoods
Available in American Black Walnut, White Oak or Teak
31 x 31 x 16

http://iondesignfurniture.com/?portfolio=tripod-coffee-table

Normaal gezien is het eerder zo'n driehoek, maar dan met afgeronde hoeken.



edit hier nog wat meer afbeeldingen met meer perspectief en andere dimensies:
http://www.zanui.com.au/Vintage-Tripod-Coffee-Table-1606.html?utm_source=linkshare&utm_medium=affiliate&utm_content=zanui&utm_campaign=products&wt_af=au.affiliate.linkshare.products.zanui.ad&siteID=Wsnwm6G7KxM-P4C6cDTNtnXkWxI0AFlLZg

 

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Ik heb een klein tafeltje gemaakt met de Reuleaux driehoek als tafelbladvorm.

Ter afsluiting van dit topic. :)

bijzettafeltje.jpg
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
mooi, waarvoor gebruik je het?
een iets spannender vormentaal krijg je als je rand van het blad iets had verdunt, net zoiets als het voorbeeld in post 1.
 

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Hoi,

Het is een bijzettafeltje. Ik heb het blad verdund, kijk maar naar de volgende foto. Ik wilde dat echter niet te snel doen, anders wordt het zo ielig.

bijzettafeltje detail.jpg
 

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Het is een tafeltje van een paar reststukken notenhout.

De vorm heb ik gemaakt zoals uitgelegd in de link van Artharg:

Dat is volgens mij een Reuleaux-driehoek.

De basisvorm bestaat uit drie cirkels die elkaar overlappen. Je krijgt dan een driehoek met bollende zijden die ik heb gefreesd met de bovenfrees. De punten heb ik afgerond met de schuurmachine.

Als laatste heb ik met een hol freesje de verdunning aan de onderzijde gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.