eenvoudige deurtjes 540x510 (bxh)?

tikra

Actieve deelnemer
11 jan 2014
25
0
Hey,
ik ben op zoek naar inspiratie. Ik heb voor onze buitenkeuken - kasten gebouwd. Gewoon simple van beuken afvalhout. De kasten staan in een buitenkeuken die aan drie kanten dicht is (2 gemetselde muren , 1 houten muur). Nu willen wij toch deurtjes maken van hetzelfde afval hout (beuken). Ik heb de balken al door een vandikte bank gehaald - en zou dus stroken van 75 mm kunnen zagen. De vraag is: hoe dik en welke constructie is aan te bevelen?
 

WR1944

Oud hout
In m'n onnozelheid zie ik twee mogelijkheden, een soort van schuurdeur of een paneeldeur. De schuurdeur is het simpelst en heeft een wat landelijke uitstraling. Een rij vertikale planken naast elkaar, eventueel met messing en groef of een veer. Onder en boven een verticale plank en een diagonaal er tussen als bescherming tegen het verzakken. Die laatste drie plankjes laat je binnen de sponning vallen.
Een paneeldeur is wat lastiger. Daar komen de plankjes in een groef van een lijst. Dit vereist het maken van groeven en is wat bewerkelijker. De dikte is kwa sterkte onbelangrijk, het is maar een deur. Hier speelt het zicht een belangrijke rol, welke dikte past bij het geheel. En dan gaat het om een deur die in de sponning valt of er op ligt.
 

WR1944

Oud hout
Voor dit soort van werk wordt meetsal een dikte gebruikt rond de 3/4" vanwege de goede verkrijgbaarheid. Dus iets richting 18 tot 20 mm voldoet. Dan blijft de vraag of je een paneeldeur of een type schuurdeur wilt maken. Paneeldeuren komen wat sjieker over maar zijn ook wat lastiger te maken maar een schuurdeurmodel zou in de tuin niet misstaan denk ik. Een opdekdeur is voor het aanbrengen van nastelbare scharnieren weer makkelijker te realiseren. Voor deuren die in een sponning vallen zijn de normale "platte" scharnieren de aangewezen methode.
Mogelijkheden genoeg, maar wacht niet te lang want de zomer is voorbij voordat je het weet. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.