Dominoverbinding binnendeur

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Goedenavond,

Wegens waterschade moet ik een nieuwe eiken binnendeur maken. Ik beschik over een dominofrees (de 500) en vroeg mij af of ik met de zwaarste sipo's en de zwaarste frees van de df500 de verbindingen zou kunnen maken (maximale diepte 28mm). Ik vrees dat ik net niet diep genoeg zal kunnen en toch zo'n 4cm diep zou moeten gaan, vandaar mijn vraag. Ik zou eventueel een 3 - tal van die domino's kunnen infrezen, maar zou dit een voldoende sterke verbinding maken?
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Die 28mm diepte is weinig, doet er ook een beetje toe hoe breed en hoog de deur is, het aantal dwarstijlen/panelen.
Wat je kan doen is de gefreesde domino gaten dieper maken met een bovenfrees met groeffrees met bovenlager.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb wel eens wat hardhouten deuren gesloopt voor het hout en daar zaten gewoon lange dikke deuvels in (10 of 12mm uit mijn hoofd). Kan je gewoon met een (kolom)boor ook maken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@wr1944 dat is inderdaad wel een mooi projectje in de link. Een kolomboor heb ik niet. Ik denk dat ik maar pen- en gatverbindingen zal maken met de bovenfrees. Gelukkig een goeie tip gezien (van u denk ik) met twee aanslagen op de freesgeleider, op die manier zou ik toch goed recht en in het midden moeten blijven. Ik had die deur eerder al met pen en gatverbinding gemaakt maar ontzie mij het werk.

De deur is naar de knoppen dankzij een warm- waterlek. De eerste weken was niets aan de deur te merken, tot de panelen na zo'n 3-4 weken begonnen te verkleuren waar ze in de groef zitten. Dit is erger en erger beginnen worden tot de panelen uiteindelijk zijn beginnen barsten. Het kassement in fineer -eik heeft het water zo'n 10cm hoog opgezogen en is dus ook naar de vaantjes. De ts55 zal erdoor gaan en het hout zal ik hergebruiken voor een salontafeltje.

Ik denk er aan met "loze tenons" te gaan werken, zou dat niet makkelijker werken dan een echte pen-en gatverbinding?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
loze tenons is eigenlijk een voor mij onbekende term maar ik neem aan dat je zwevende pennen bedoeld (eigenlijk het zelfde als het dominosysteem). zwevende pennen is het zelfde als deuvelen. Deuvelen is echter veel makkelijker (je hoeft geen gaten te haken (bij loze tenons 2 keer). Domino's is ook makkelijk maar je hebt de benodigde diepte en volume van de pennen niet. De tip om Domino gaten uit te diepen met groefvrees met bovenlager is bewerkelijk. Ik denk namelijk dat je wel tot een cm 8 a 10 diep moet gaan (afhankelijk van de breedte van je stijl), bovendien moet je met die bovenlager langs de rand van het dominogat gaan lopen dat betekent bij de eerste gang dat je gelijk een eind de diepte in moet (dominogat is maar 28mm diep), dat kan al te zwaar voor je frees zijn (max 0,5 cm in een keer wegfrezen) met risioco op snel bot en verbranden van frees.

Deuvels met de hand boren gaat op zich ook erg goed maar dan moet je eigenlijk een mal maken om de boel goed uit te richten en die mal kan je beter idd wel met een kolombormachine maken (wellicht even bij iemand anders met wel een kolomboor)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De meeste fabrieksdeuren zijn gedeuveld, de laatste die ik doorgezaag heb zaten 2 deuvels in van 16 mm per verbinding. Als het recht inboren een probleem is, zelfs op de manier van wr1944, zou je ook nog kunnen overwegen om de gaten in één keer door de stijl in de regel te boren met een boor met verlengstuk. Deur vlak opspannen en voorzichtig beginnen met boren. Een kleine afwijking is dan geen probleem. Gat afwerken met een houtprop.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
hallo Ronald,
bedoel je hiermee in totaal 32 mm voor de deuvel lengte, of 16 mm?
Kan je ook iets zeggen over de deuvel dikte die je bent tegen gekomen
mvg
Joep

- - - Updated - - -

Die 28mm diepte is weinig, doet er ook een beetje toe hoe breed en hoog de deur is, het aantal dwarstijlen/panelen.
Wat je kan doen is de gefreesde domino gaten dieper maken met een bovenfrees met groeffrees met bovenlager.

Hallo Woodworkpro,
welke frees gebruik je dan hier voor? Ik kom tot nu toe alleen frezen tegen met bovenlager met een snij-diameter van 19 mm of meer, bij een DF500 dominofrees is 10 mm de maximum maat.
mvg
Joep
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
loze tenons is eigenlijk een voor mij onbekende term maar ik neem aan dat je zwevende pennen bedoeld (eigenlijk het zelfde als het dominosysteem). zwevende pennen is het zelfde als deuvelen. Deuvelen is echter veel makkelijker (je hoeft geen gaten te haken (bij loze tenons 2 keer). Domino's is ook makkelijk maar je hebt de benodigde diepte en volume van de pennen niet. De tip om Domino gaten uit te diepen met groefvrees met bovenlager is bewerkelijk. Ik denk namelijk dat je wel tot een cm 8 a 10 diep moet gaan (afhankelijk van de breedte van je stijl), bovendien moet je met die bovenlager langs de rand van het dominogat gaan lopen dat betekent bij de eerste gang dat je gelijk een eind de diepte in moet (dominogat is maar 28mm diep), dat kan al te zwaar voor je frees zijn (max 0,5 cm in een keer wegfrezen) met risioco op snel bot en verbranden van frees.

Deuvels met de hand boren gaat op zich ook erg goed maar dan moet je eigenlijk een mal maken om de boel goed uit te richten en die mal kan je beter idd wel met een kolombormachine maken (wellicht even bij iemand anders met wel een kolomboor)

Ik bedoel idd zwevende pennen, het dominosysteem na-apen dus.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
hallo Ronald,
bedoel je hiermee in totaal 32 mm voor de deuvel lengte, of 16 mm?
Kan je ook iets zeggen over de deuvel dikte die je bent tegen gekomen
mvg
Joep

- - - Updated - - -



Hallo Woodworkpro,
welke frees gebruik je dan hier voor? Ik kom tot nu toe alleen frezen tegen met bovenlager met een snij-diameter van 19 mm of meer, bij een DF500 dominofrees is 10 mm de maximum maat.
mvg
Joep
Hallo Joep,
ik wist niet dat de domino ook gelimiteerd was tot 10 mm dikte.
Wat dat betreft zou ik ook geen deur met domino's maken, gewoon deuvels 14/16/18mm dikke deuvels gebruiken of pen gat frezen met de bovenfrees.
 

WR1944

Oud hout
In een eerdere bijdrage heb ik uitgebreider laten zien hoe ik de deur samenstelde. Misschien dat het meer duidelijkheid geeft over de manier van deuvelen, althans mijn manier. Er staan wel wat andere projecten tussendoor. Ik heb twee boormallen gemaakt waarmee ik haaks en vlak de gaten kon boren op zowel de stijlen als de liggers. Omdat er in de oude deur ook deuvels zaten zat ik één keer net rakend aan zo'n oud gat waar de oude deuvel nog in zat. Dat ging verder probleemloos.

Hier is m'n eerste poging tot het maken van een deur. http://www.woodworking.nl/showthread.php?3163-Projecten-in-Amerika
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Is er geen forumlid in de buurt die je kan helpen (voor een kleine vergoeding)? Iemand met een DF 700 of langgatboor. Uiteindelijk zijn het ook maar zes gaten, veel werk voor een machine is het dus niet.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb ondertussen een en ander opgezocht op het internet en ik denk dat ik als uitbreiding aan mijn mftc nog een horizontale freestafel zal maken, op die manier kan ik met mijn freesjes gemakkelijk de panelen maken voor de deuren en met een stukken-drager die zowel vooruit-achteruit kan als links-rechts kan ik dan perfect de gaten infrezen voor losse pennen, zo imiteer ik dan het domino - systeem.

Zou iemand enige ervaring hebben met de bouw van zo'n ding?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
bedenk wel dat je met een frees beperkt bent in diepte van de te maken gaten. Voor deuren wil je toch wel snel dieper dan 5 cm kunnen gaan, denk eerder richting de 10 cm. een langgat boor kan zulke dieptes wel aan maar een bovenfrees is toch een ander verhaal, daar heb je echt een flinke bit vor nodig
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.