PDA

Bekijk Volledige Versie : bouw kinderkruiwagen

nyckle
10-07-14, 21:13
Ik ben bezig met de bouw van een kinderkruiwagen. Model is het oude Friese model.

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-QPASSZ4M.jpg

nu het wiel nog uitvinden.

houtenklaas
10-07-14, 22:12
Wat een mooi ding wordt dat!

Heb je daar ergens tekeningen van gevonden?

Wat voor wiel moet dat worden, hout of iets anders? Spaakwiel of massief?

mans
10-07-14, 22:32
vroeger op de LTS gemaakt als een vrij werkstuk, ben helaas de tekening kwijt.

nyckle
10-07-14, 22:59
Toen ik nog een klein Nyckletje was van 3 jaar, heb ik dit kruiwagentje op mijn verjaardag gekregen. Je raad het al. Kruiwagen wel 57 jaar meegesleept. Bijna uit elkaar gevallen. De oude kruiwagen wil ik weer restaureren. Maar toen de kruiwagen toch al uit elkaar lag, heb ik mallen gemaakt. Sommige onderdelen waren verloren gegaan, dus dat moest ik aanpassen uit herinnering. Al met al veel denkwerk.

Alleen al het overnemen van de verschillende hoeken was een heel werk. De bedoeling is, om er een origineel houten wieltje in te maken met 8 spaakjes. Mijn oude kruiwagen had een dicht wiel, met een band van een oude kinderwagen.

Er moet hier en daar wat met vloeibaar hout gewerkt worden. Ik ben ook geen timmerman. De kleuren neem ik ook over van mijn oude kruiwagen. Standgroen buiten, en antiek rood van binnen. De originele kruiwagen was van eikenhout. Ik zal mijn moeder eens vragen, door wie het is gemaakt. Waarscheinlijk door Auke Tiekstra uit Opeinde.

MaartenS
11-07-14, 09:09
nu het wiel nog uitvinden.

Hahahahahahahahahahahaa :)

Leuk ding!

Athanor
11-07-14, 09:50
Moaie kroade Nyckle!

Leuk dat je de oude restaureert, laat je daar ook nog eens wat van zien?

Fons

nyckle
11-07-14, 12:02
Als je goed ziet zie de oude onder de werkbank liggen.

Als ik er mee bezig ga, maak ik wel duidelijke foto's.

nyckle
13-07-14, 01:26
Ondertussen heb ik het wiel ook uitgevonden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-JNDBXSKW.jpg

Er zijn nog enkele dingen waar ik aan moet werken. (bandijzer om het wiel bv)

Vrouwlief gaat de boel schilderen. Als alles echt klaar is komt er weer een foto.

Pff wat was ik blij, dat ik het wiel heb uitgevonden.;)

nyckle
19-08-14, 09:08
Het kruiwagentje is klaar op zo hier en daar nog een streek verf.

Zo zag het er uit. Ik heb diep in mijn geheugen moeten zoeken, hoe het er uitzag. Dit zijn de onderdelen die ik nog had.

19129

Dit is het eindresultaat:

19130

jan pranger
19-08-14, 10:09
Mooi project nyckle en goed geslaagd. Roept herinneringen op aan mijn eigen kruiwagentje.
Vr.gr.Jan Pranger.

Aukebaas
20-10-17, 14:05
Mooi werkstuk
Graag zou ik de maten willen ontvangen