Presenteerschaal met 3-punten ondersteuning.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Eindelijk wat tijd om een groter project onder handen te nemen.
Gisteren 9 juli gestart en stapsgewijs plaats ik via foto's mijn stappenplan op deze forum.

Hier de voorbereidende werken van de staander met 3-punten gerealiseerd uit padoek.
P7090140.jpgP7090141.jpg

!!! Geen lijm tussen doen om later de stukken weer te lossen en te draaien.
P7090144.jpg
P7090147.jpg
P7090149.jpg
P7090150.jpg
P7090154.jpg
P7090158.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vervolg na voorbereidende werken van de presenteerschaal met 3 punten ondersteuning.

Hier werd een 17-tal mm diep gedraaid.
P7090159.jpg

Gewenste vorm uitdraaien, maar ik had iets op voorhand uitgetekend via autocad om me ergens op te baseren.
De gedraaide vorm fijn schuren (korrel 400) en afwerken met een gewenst product. Bij mij is het SHELLAWAX.
P7090160.jpg

Het geheel volledig lossen
P7090161.jpg

De afgewerkte kanten nu naar binnen toe draaien, en lijmen met gewone witte lijm.
!!! Span eerst eens je werkstukken op zonder lijm al vorens lijm aan te brengen.
P7090170.jpg

De volgende stappen zullen volgen na droging van de lijm.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Volgende stappen nadat de lijm is uitgehard.

Het resultaat met de spanschroeven eraf.
P7100171.jpg

Blokjes bevestigen en het middelpunt weer bepalen.
De blokjes gebruik ik als er eventueel een kleine verschuiving is op de werkstukken tijdens het lijmen.
P7100172.jpg

Rondingen aandraaien om in de klauwen te kunnen bevestigen.
P7100176.jpg

Er worden 2 klauwen toegepast waarvan 1 op de as van de motor en 1 langs de andere kant.
Er moet dan een speciaal (hier op foto) hulpstuk gebruikt worden die kan meedraaien.
P7100177.jpg

Werkstuk weer op de draaibank plaatsen.
P7100180.jpg

Profiel aan de buitenkant draaien met een ronde beitel qua schacht.
Deze keuze van beitel werkt prima.
Door de ellipsvorm ben je altijd met een punt aan uw werkstuk waardoor het happen bijna niet kan.
Dit is toch mijn ervaring.
Om de vorm te draaien aan de buitenkant, plaats een lamp op het draaiende stuk en je zal de binnenvorm heel duidelijk zien.
Heel eigenaardig, maar het is zo.
P7100184.jpg

Schuren en afwerken met SHELLAWAX of wat je ook wenst.
Tijdens het schuren en de afwerkingslaag moet je een hoog toerental gebruiken zodanig dat je niet in het binnenste deel van het werkstuk zal happen.
Ik heb een soort zacht mousse blokje gebruikt.
P7100187.jpg

Volgende week zal ik maar de vereder stappen kunnen op plaatsen omwille van een druk weekend.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Interessant project, maar hoe denk je die mooie kleur van Padoek te behouden.

Nico,
Ik besef dat het zal verkleuren naar een donker bruine tint, maar ik zal de keuze maken voor de plateau's uit een bleke houtsoort zoals beuk, es of iets dergelijks dat het contrast nog merkbaar blijft.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik volg dit met interesse Jacob :cool:, is het mogelijk om een afbeelding van de ronde beitel te plaatsen ?? en hoe je die hanteert, please :)

Leo,
Ik vind het super dat je het projectje volgt.
Hier een paar afbeeldingen van de beitel.
P7120193.jpg
P7120195.jpg
P7120198.jpg

Hier nog eens de foto die al eerder te zien was qua hantering en nog een andere..
P7100184.jpg
P7100183.jpg

Hier nog een link waar ik deze beitels heb gekocht.
http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/61

Hier een linkje naar een filmpje waarvan de beitel te zien is. De aanslijping is iets anders tegenover de mijne.
Aan de 55 seconden zie je de beitel in werking op kopshout.
http://vidoz.com.ua/video/7hqck1NGWER.html

Hopelijk weet je hiermee voldoende Leo.
Ik zou zeggen, schaft u er één aan en proberen.
Groetjes Didier Sirjacobs.
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik volg het verslag met veel belangstelling Didier. De uitleg en foto's zijn tot dusver heel helder en ik ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag nog enkele stapjes gedaan aan het projectje.

De 2 stukken van elkaar losgedraaid
Gaatje van 12 mm gedraaid om later nog een klein detail in te verwerken.
P7140199.jpgP7140200.jpg

Na de boring werd het bovenste bolletje die later als handvat zal dienen afgewerkt en afgedraaid.
P7140201.jpg

In het 2de stuk is zijn er ook 2 gaten geboord om later weer nog een klein detail in te verwerken.
Tijdens het boren heb ik weer een lamp op de werkstukken geplaatst zodanig dat ik kon zien waar of mijn boor in het center zat.
P7140203.jpgP7140202.jpgP7140204.jpgP7140207.jpg

Hier een afbeelding van de voorlopige afgewerkte stukken.
P7140210.jpg

De 2 stukken op elkaar geplaatst waarvan er nu onderaan een plateau komt en tussenin ook.
Aan de onderste plateau komen nog een 3-tal gedraaide pootjes.
P7140212.jpg

In de voorgestelde stukken hierboven komen dan nog kleine gedraaide piekjes/topjes.
Nu krijg je misschien een beter beeld wat het zal worden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Draaien kan toch zo fascinerend zijn! Ongelooflijk wat een ervaren draaier tevoorschijn kan toveren. Padoek is wel fijn hout om te draaien. Gisteren een schaaltje als probeersel gedraaid en met een handvol krullen zat er al een prachtige glans op. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Als Ik mag vragen, wat is een uitlijn systeem, is het iets om de headstock vast te zetten of is het iets anders ??, Ik ken dat woord niet :(, en als dat het is waarom heb je dat nodig aan je bank ??

Leo,
Dit is een heel eenvoudig systeempje als je met een draaibare vaste kop zit.
Als de vaste kop met motor gedraaid is geweest, moet je alles weer draaien om weer tussen de centers te kunnen draaien..
Dit is een soort aanslag waarvan alles weer onmiddellijk juist staat.
Zie hier een foto.
download.jpg
De pijltjes geven aan dat de bout daar gelost of aangespannen moet worden telkens met het aanslagpunt erbij.

Vandaag doe ik nog wat verder aan mijn projectje en plaats dan weer wat foto's.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Uitlijnen kan overigens ook met een dubbele morse conus, zoals bijvoorbeeld Teknatool en Wivamac ze leveren.

Inderdaad, op die manier kan het ook, maar voor de prijs moet je het niet laten hoor.
Ik vind het gemakkelijker en dat is dan persoonlijker.
Ik heb ook deze dubbel morse conus dat ik gebruik op mijn 2 andere draaibanken.

Laat ons zeggen dat je zeker een punt hebt.
Groetjes Didier Sirjacobs
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.