kieren opvullen

wh1t3

Nieuw lid
21 jan 2010
2
0
Hallo,

twee jaar geleden heb ik met een aantal huisgenoten een bar gebouwd voor in onze woonkamer. Het barblad hebben we van planken gemaakt, omdat we dat mooi vonden. Het maken zelf is goed gelukt en hij staat er nog steeds, tussen de planken zijn echter kieren gekomen, her en der vrij grote kieren.
Oorspronkelijk waren er ook al kleine kieren tussen de planken, perfect sluit het nooit aan, dat hebben we toen opgelost door de kieren te vullen met vloeibaar hout en daarna alles met een sterke lak af te lakken. Het vloeibaar hout is inmiddels gebarsten en op sommige plaatsen zijn de kieren erg groot. Het hout heeft voor dat het verwerkt werd jaren in een verwarmde garage gelegen dus het was goed droog, wij vermoeden dat de kieren zijn ontstaan door de druk die op de bar wordt uitgeoefend als er aan beide kanten op geleund wordt. De vraag is nu, hoe kunnen we deze kieren het beste opvullen. De kieren zijn inmiddels zo groot dat vloeibaar hout ons niet echt een oplossing lijkt aangezien we daar heel veel van nodig gaan hebben.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hoe heb je dat blad gemaakt? Welke houtsoort? Zijn de planken aan elkaar gelijmd?

Hout werkt altijd. Zelfs als het ooit droog geweest is, gaat het toch met de seizoenen mee uitzetten en krimpen. En helaas doet het dat lang niet altijd netjes, maar wil het graag krom gaan trekken. Die kieren lijken me dan niet van het leunen te komen.

Ik neem even aan dat je de planken aan een onderstel hebt vastgeschroefd, en niet aan elkaar gelijmd. Een oplossing is om er een soort tafelblad van te maken. De planken moeten dan aan de zijkant vlak geschaafd worden en aan elkaar gelijmd met doodgewone witte houtlijm. Als je dat zelf niet kan zou ik het uitbesteden aan een meubelmaker. Het geheel moet je dan als 1 grote plank beschouwen. Bevestig het op het onderstel zodanig dat het wel in de breedte kan schuiven, maar wel op het onderstel goed vastgesjord wordt Daardoor heeft het hout wel de ruimte om te werken, maar blijft het redelijk plat. Dat doe je door in het onderstel de bevestigingsgaten in de breedte uit te raspen en van onder af het blad met schroeven vastzetten. Onder de schroefkop een karosseriering, zodat hij kan glijden.

Wil je het losse planken effect bewaren dan kan je eerst de afzonderlijke planken een vellingkantje geven, voordat je ze aan elkaar lijmt.

Opvulmiddeltjes gaat niet mooi worden, dat heb je al gemerkt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik neem aan dat je het blad niet wilt slopen, in dat geval zou ik de kieren opschonen met een bovenfrees langs een geleider of als ze niet al te groot zijn met een cirkelzaag. De ontstane spleet heeft mooie strakke kanten en is overal even breed. Zaag en schaaf een lat op de goede breedte en lengte zodat deze mooi strak in de spleet past, beetje lijm er op, lat in de spleet kloppen, drogen, schuren, klaar.

jaap
 

wh1t3

Nieuw lid
21 jan 2010
2
0
Bedankt voor jullie antwoorden.

@Seek:
Het blad is gemaakt van vuren (geloof ik, we hebben het hout gekregen en zo super veel verstand heb ik er niet van) planken, welke op een mdf plaat geschroefd/gelijmd zijn, het blad uit elkaar halen zit er dus niet echt in.

@jaap:
Dat klinkt als een aardig idee, ik weet echter niet of het gaat lukken. Het zijn vrij lange planken en de spleten zitten over de hele lengte, het mooiste zou zijn om de opvulstroken uit 1 stuk te maken, maar dat wordt denk ik erg lastig, of we moeten de kieren een stuk groter maken, maar ik weet ook niet of dat er goed uit gaat zien.

Ik ben het wel met Seek eens dat opvulmiddeltjes waarschijnlijk niet mooi gaan worden. Ik zal het er eens met mijn huisgenoten over hebben, kijken wat die er van vinden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Om het mooi te krijgen zul je eigenlijk altijd de spleet mooi strak moeten maken. Je kunt er dan ook b.v. zwarte kit (zoals op een teak dek van een boot) of een gekleurde epoxy plamuur in smeren.
De lengte moet geen probleem zijn, want (grote) houten boten worden op deze wijze gerestaureerd. Bij oudere houten boten zijn de naden tussen de planken vaak zwart ingewaterd of zelfs rot; deze naden worden dan uitgefreesd en ook gevuld met een passende lat.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In dat geval zou ik voor een flexibele kit gaan, inderdaad zoiets als Jaap voorstelt. Frezen met een 4 of 6 mm bitje en dan vullen met een hele donkere acrylkit. Daarna aflakken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Oh, en nog een aanvulling, die kit mag niet aan drie kanten hechten! Hij mag alleen aan de zijkanten van planken vastzitten, niet op de bodem van de groef op het MDF. Daarvoor heb je speciale schuimrubber opvulrubbers die je eerst in de groef legt. Dat is allemaal bij de betere bouwmaterialenhandel te koop. Het idee is dat de kit met het werken van het hout meeveert.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Als je niet zo bedreven bent met frees of zaagmachine,is de eenvoudgiste oplossing de naden op te vullen met laminaat/parket kit.Is in diversen houtkleuren te verkrijgen en is schuur en overschilderbaar :idea:


Geurt.


------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-------
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.