Festool OF900E frees

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Heeft er iemand ervaring met de Festool OF900E? Er staat er een te koop en ik kan op internet zo goed als geen informatie vinden.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb die vorig jaar gekocht als tweede samen met de 1010 die ik al had. Het is de voorganger en werkt over het algemeen even goed.
Een paar details zijn verschillend, de diepte regeling is niet zo gemakkelijk als op de nieuwe. De motor is wat minder krachtig, er zit geen doorzichtige kap op voor het stof, de afzuiging is niet zo efficiënt daardoor. En de behuizing is bovenaan niet plat als op de 1010, hij valt om als je hem op z'n kop zet waar de 1010 blijft zitten.
Er is ook geen plug-it kabel op maar op de mijne heb ik die zelf erop gedaan.

Mijn 1010 is nu permanent opgesteld voor zwaluwstaarten en doet niets anders meer, en de 900 doet al de rest. Oorspronkelijk wou ik het andersom doen, maar zwaluwstaarten maken vraagt veel van een machine in zake kracht en precisie daarom heb ik liever de nieuwe daarvoor gebruikt. Maar ik zou het misschien beter andersom doen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Ik heb de of 900e als sinds 1994 prima machine. Benchworks gaf al aan dat de nieuwe machines verbeterd zijn. Voor mij was dit geen reden om een nieuwe of 1010 aan te schaffen. Vermogen verschil ruim 10 % met de 1010 en met mijn digitale hoogte meter gaat het prima. Speciaal voor zwaardere klussen met mijn freesbank heb ik de zwaarste triton tra001 aangeschaft, 2400 watt dan merk je het verschil. (eerst had ik een bosch 500w eronder zitten en toen nog een bosch 600w die het twee weken uithield) En een festo of900e onder een freestafel is #@&^%+&&* want ik wilde de veer er niet uit slopen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik gebruik die van mij nu een jaar of 4 en ben er heel tevreden over.
De hanteerbaarheid door het lage gewicht vind ik echt een plus punt, ik gebruik hem daarom ook meestal uit de hand.
Als er een eerlijke prijs voor wordt gevraagd zou ik er zo weer een aanschaffen.

Groet john
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Ik heb hem gisteren gekocht voor €85. Hij doet het nog uitstekend. Er zaten drie kopieerringen bij, een nieuwe spantang en de geleider. Echter geen handleiding, deze kan ik ook niet op internet vinden. Heeft iemand er nog een liggen die hij zou willen kopieren en sturen? Ik snap de diepteinstelling niet en hoop dat de handleiding dat helder uitlegt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik snap de diepteinstelling niet en hoop dat de handleiding dat helder uitlegt.

Ik regel de diepte van de frees met het oog of een meter, draai de hendel vooraan vast en dan draai je de aanslag op de zool(met 3 dieptes) rond om te zien welke aanlag het dichts bij de aanlag pen erboven is. Dan draai je de groene knop van die pen naar links of rechts afhankelijk van het feit dat die naar boven of naar onder moet gaan om tegen de aanlag te komen eronder.

Als die er goed tegen zit dan kan je een test frezen en checken of het juist is, indien niet dan kan je de aanslagpen dieper of hoger zetten door te draaien aan de groene knop. Het is dan beter om de diepte grendel knop vooraan los te doen, pen bij regelen en de frees weer doen zakken tegen de aanslag. let op dat die pen tijdens het frezen kan draaien, dus eens de diepte correct is dan laat je ze beter geblokkeerd zolang je ze gebruikt.

Het is wat omslachtiger dan die nieuwe modellen, ik wou het in het begin ombouwen maar ben eraan gewend geraakt.

Aan de voorkant van de machine heb je ook een meetlat waar je de diepte kan regelen maar ik gebruik dat niet
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Hartelijk dank voor het antwoord. Ik ga het uitproberen. Het klinkt inderdaad een stuk ingewikkelder dan bij de of1010

Update: het is me gelukt. Het duurt wel even voordat hij precies goed staat! Bedankt voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.