Tips gevraagd over geschikte houtsoort voor lange tafel

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Houtvrienden,

Ik hoop dat een van jullie een bruikbare suggestie voor me heeft.

Iemand vraagt mij om voor zijn winkel (een modezaak) een lange, robuuste tafel te maken (pakweg 75 cm hoog, 100 cm breed en 340 cm lang), waarvan aan weerszijden 5 stoelen passen. De lengte is dus aanzienlijk. En robuust betekent in dit geval niet alleen een flinke dikte voor blad (ca 4 cm) en poten (ca 12 x 12 cm), maar ook een niet al te precieze en fijne afwerking; er mogen biijvoorbeeld noesten en kieren in het blad zitten of ongelijke randjes (splinters uiteraard niet). Daarnaast is de prijs een issue. Het mag wel wat kosten, maar moet ook weer niet in de papieren gaan lopen. Ik pieker over een passende oplossing. Welke houtsoort zou hiervoor een passende keuze zijn? Houtsoorten als eiken of essen vallen wat mij betreft af, zowel prijstechnisch als qua gewicht. Naaldhout is qua gewicht beter (en qua prijs denk ik ook), maar loofhout heeft eigenlijk mijn voorkeur. Kan iemand me helpen met een goed idee? Alvast bedankt voor het meedenken!
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Prima Nerflander,ik heb er ook een op het programma staan B -+120 l 300 of meer maar wel in eik
Foto van de tafel heb ik al, het is een landelijke stijl.
Ik kijk er naar uit hoe jij het gaat aanpakken, ik wil altijd bijleren!

Mvg,
Rudy
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Loofhout is over het algemeen wel zacht. Zeker als je het in een winkel gaat gebruiken zal ik dat niet doen ivm krassen en butsen. Ik weet niet zo zeker hoe duur die planken zijn maar misschien is het een optie om oude wagon planken te nemen, in het blad de gaten dicht gieten met epoxy, stalen onderstel eronder...

Optie om misschien 2mm eiken fineer te nemen? Randen omvouwen in verstek en poten ook gewoon in verstek maken. Stalen kokers eronder voor het doorzakken en je kan er veel plezier aan hebben.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Misschien een oplossing om in kringloopwinkels te kijken naar oude eiken tafels en uit twee of drie kan je wel een nieuwe maken. Je moet misschien je ontwerp aanpassen en even zoeken, maar ik denk dat je onder de 100 euries een heel eind komt. Ik heb al diverse bladen op gezaagd.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je kunt die 4cm ook bereiken door een blad van 20mm aan de rand op te dikken. Dat scheelt al een berg gewicht. Maar met wat je beschrijft zou ik eerder voor grenen gaan, donker gebeitst. Waarom wil je eigenlijk liever geen naaldhout?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik zou voor eiken schaaldelen gaan van 27mm ( als het gewicht echt een probleem is ), en de randen opdikken naar de gewenste dikte.
Maar waarom is het gewicht een probleem? je moet bij een tafel van die afmeting in ieder geval iets doen voor ondersteuning van het blad met houten regels of stalen profielen.
Een paar potige jongens zoeken die met het afleveren van de tafel helpen en opgelost " toch ".

Heeft de opdrachtgever ook een voorkeur voor een bepaalde houtsoort, en heeft hij voorbeelden getoont van wat hij wil?

Groet John Lamers
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Populier is niet zo stabiel als ik me niet vergis. andere opties beuk en robinia. Moet het inlands zijn? Gewoon grenen is ook altijd een goede optie.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik zou kiezen voor Douglas. Wordt verzaagd in Staphorst. Kijk anders even bij Luuk Talen in Punthorst.
Alles wat je vraagt is verkrijgbaar in je woonplaats. En ongetwijfeld met de nodige adviezen. Zie de Talen familie.
Ik geloof dat iedereen in Staphorst Talen heet, behalve De Boer want die heet Hendriks:).
vr.gr. Jan Pranger.
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
lekkere oude balken , verf er op laten zitten , krijg je waanzinnig leuk effect mee , en het kost niet de wereld !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.